Ford Mustang Boss: Král (nejen) silnic

Na přelomu 60. a 70. let vrcholila V USA éra tzv. „muscle cars“. Mezi nejzajímavější stroje patřil Ford Mustang Boss.

Přestože byl homologován pro běžný provoz, dalo se s ním závodit i na okruzích. První Mustang Boss byl uveden na trh v roce 1969. Design modelu Mustang Boss 302 upravil Larry Shinoda, který byl tehdy v designérském oddělení Fordu nováčkem. Hlavními změnami byly přední a zadní spoilery a válečné „zbarvení“ karoserie. Jak napovídá typové označení „302“, odkazující na zdvihový objem motoru v palcích krychlových, ukrýval se pod kapotou pětilitrový vidlicový osmiválec s dvouventilovým rozvodem OHV vyladěný údajně na nejvyšší výkon 294 k při 5800 1/min a maximální točivý moment 393 N.m při 4300 1/min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boss 302, 1969

Slovo „údajně“ má své opodstatnění, protože ve skutečnosti byly tyto motory ještě mnohem výkonnější. Výkon nebyl ovšem tím nejdůležitějším parametrem. Inženýři Fordu měli totiž za úkol vytvořit silniční vůz s nejlepšími jízdními vlastnostmi na tehdejším americkém trhu a tomu odpovídaly rozsáhlé úpravy podvozku. Celkem bylo během dvou let vyrobeno 8641 vozů Mustang Boss 302.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boss 429, 1969

Nestejná dvojčata

Zatímco Boss 302 měl být dokonale vyváženým silničním strojem, jeho výkonnější bratr Boss 429 dostal za úkol porážet soupeře v klasické disciplíně amerických „svalnatých vozů“: v akceleraci. Počet válců zůstal zachován, objem však vzrostl o rovné dva litry, výkon na 380 k při 5200 1/min a točivý moment na brutálních 611 N.m při 3400 1/min. Sedmilitrový osmiválec se příliš nelišil od nového motoru Ford pro závody NASCAR, jen výkonové parametry byly výrazně nižší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tento hendikep se však dal snadno napravit, a pak k překonání čtvrt míle s pevným startem stačilo jen něco málo přes 12 sekund… Na zatáčky však Boss 429 vůbec stavěný nebyl. Za dva roky vzniklo 1356 těchto vozů. Posledním historickým zástupcem klanu „Mustang Boss“ byl Boss 351 modelového roku 1971 s novou karoserií, která byla delší, nižší a širší, a s motorem 351 Cleveland V8. Zdvihový objem 5,8 litru postačoval k dosažení výkonu 335 k při 5800 1/min a točivého momentu 516 N.m při 3400 1/min. Převodovka byla jako vždy mechanická se čtyřmi převodovými stupni pro jízdu vpřed. Tato verze přesvědčila pouhých 1806 zákazníků.

Návrat „velkého šéfa“ přišel vloni, kdy byl veřejnosti představen Ford Mustang Boss 302 modelového roku 2012.

Čtěte také:

Redakční test Ford Mustang GT 
Ford Mustang: historie americké legendy

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boss 302, 1970
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 5 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek