Ford Mustang: 50 let v 5 generacích. Prohlédněte si je všechny

Ford Mustang oslaví příští rok kulaté padesátiny od představení první generace. S příchodem šesté generace je ideální čas ohlédnout se krátce do bohaté historie tohoto legendárního auta.

Mustang je pojem a výrobní program Fordu si bez něj nedokážeme představit. V průběhu let se měnil, zvětšoval i zmenšoval. Dokonce i ztratil typického chromovaného koně z masky chladiče. Na rozdíl od mnoha jiných modelů amerických automobilek ale vydržel celé půlstoletí bez přerušení.

Za tu dobu se objevila také spousta konceptů, například i s motorem před zadní nápravou, čtyřdveřové sedany a dokonce i kombi! O sportovních prototypech Mustang GTP nemluvě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Studiový model Mustangu ze září 1963, sériový model a původní Shelby GT350

První oficiálně prezentovanou studií s tímto názvem byl však v říjnu 1962 dvoumístný roadster s motorem V4 1,5 l z německého Fordu Taunus, který dostal jméno po stíhačce North American P-51 Mustang. Vývoj sériové verze začal již na počátku 60. let v podobě fastbacku s výklopnou zádí a v protisměru umístěnou zadní lavicí.

Video | Americká auta | Design | Ford | Sportovní auta | Fascinace | Premiéry

Nový Mustang bez tajemství: Design, technika a motory pro Evropu

Produkční „pony car“ z Dearbornu ale vypadal úplně jinak. Jeho tvary i cenová dostupnost z něj učinily prodejní trhák.

První generace (1964-1973)

Původní Mustang je klasikou a určitě nejznámějším modelem. Byl představen 17. dubna 1964 jako vůz modelového roku 1964 ½, což je z dnešního pohledu velmi zvláštní. Výroba však začala již 9. března. Prakticky každou sezónu měnil svou tvář a postupně narůstaly jeho rozměry, délka posledních modelů přesáhla 4,8 m. Výkony také šplhaly do nadpozemských výšin.

Původní řadový šestiválec 2,8 l měl pouhých 74 kW, postupně se nabízely i větší 3,3 l a vidlicový osmiválec 4,2 l. Shelby GT-350 se pyšnil motorem 4,73 l/220 kW a verze GT-500 nabídla dokonce sedmilitr s 260 kW. Mach 1 začínal pro změnu na 5,75 l.

Verze od Shelbyho nahradily později Mustangy Boss 302, 429 a nakonec 351 (trojčíslí značilo objem válců v krychlových palcích). Zákazníci si vozy půjčovali u Hertze, aby je po víkendu vraceli s totálně sjetými pneumatikami, prázdnými nádržemi a stopami po startovních číslech. Tehdy ještě šlo závodit s naprosto sériovým autem...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První generace na začátku 70. let změnila vzhled a přibrala na váze

První Mustang byl k dostání i v Evropě. Například v Německu nesl označení T5, neboť originální jméno měla registrované továrna Krupp pro svůj náklaďák! Byl k mání vždy coby kupé, kabriolet a fastback se splývavou zadní částí.

Video | Americká auta | Design | Ford | Sportovní auta | Fascinace | Premiéry

Nový Ford Mustang bez tajemství: Design, technika a motory pro Evropu

V roce 1966 vzniklo přes 607,5 tisíce Mustangů, což je dodnes rekordem.

Pokračujte na další kapitolu:

Předchozí KAPITOLY Následující
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků