Kapitoly článku:
Přestože mají stejný objem i výkon, charakterem se oba motory liší. Diesel od PSA je v Mondeu skutečně skvěle odhlučněný, v běžných cestovních rychlostech se ozývá v kabině méně než volkswagenovské TDI a běží klidněji. To má ale méně dieselový (skoro by se chtělo napsat „sportovnější“) zvuk a tvrdší chod vynahrazuje ostřejší odezvou na sešlápnutí plynu a širším rozsahem využitelných otáček.
Víte, co čekat
Touto dobou jste patrně četli už dost testů nového Passatu, abyste věděli, jaké chování na silnici od něj máte čekat. Velice jistý podvozek upřednostňuje stabilitu při rychlých změnách směru a ve vysoké rychlosti. Na dálnici a také v zatáčkách s kvalitním povrchem je Passat ve svém živlu. Pravda, zůstává stejně nekomunikativní jako vždycky a nějakou rozevlátost od něj rozhodně čekat nemůžete. Přesto dokáže zaujmout i nadšeného řidiče, jednoduše tím, jak přesně poslouchá a jak rychle se dokáže zatáčkami protahovat bez nadměrného naklánění, kolébání nebo prudkého nástupu nedotáčivosti.
Na letišní ploše má navrch Passat, který má tlumiče tužší ve stlačení a lépe odolává náklonům karoserie; na silnici ale Ford předvádí harmonický kompromis mezi komfortem odpružení a (stále velmi dobrou) ovladatelností
Bohužel jako v tolika jiných moderních autech i zde je suverenita ve vysokém tempu vykoupena tristním chováním na hrbolaté silnici, zejména v městských rychlostech. Na osmnáctipalcových kolech je jízda běžným českým městem jednoduše nepohodlná, protože nerovnosti se přenášejí k cestujícím ve formě rázů i mechanického hluku.
Mondeo je na tom lépe, ale jen o něco. Menší kola a tišší práce podvozku stojí za důstojnějším jízdním projevem, ale ani v tomto případě nemůžete čekat, že rozbitými ulicemi českých měst propluje Ford jako na obláčku.
Výrazně komfortní orientace nového Monda se projevuje až ve vyšších rychlostech, cca od sedmdesáti nahoru, a na silnicích bez krátkých ostrých nerovností. Kombinace jen rozumně tuhých tlumičů (ve stlačení) a skutečně zdařilého potlačení nežádoucích hluků vznikajících při jízdě má v sobě cosi z noblesy velkých Citroënů, ovšem bez jejich odtažitosti.
Opravdu vyměklo?
O Mondeu se hodně píše, že s novou generací přišlo o kus své dynamické suverenity. Myslím, že je to přinejmenším polopravda, ne-li vyložený nesmysl. S předchozí generací mám bohaté zkušenosti jako novinář a nějakou dobu jsem ji také vlastnil a jsem si naprosto jistý, že žádný velký posun v řekněme „dynamické filozofii“ modelu nenastal.
Tišší a houpavější Mondeo nesvádí k prudkým manévrům tolik jako Passat, DNA evropského Fordu je ale patrná třeba v kalibraci elektrického posilovače řízení a také systému ESP – ten je v Passatu citelně úzkoprsejší
V zatáčkách se předchozí generace nakláněla – stejně jako nový model. Po počátečním zakleknutí se ale nerozkolébala a nezačala se hrnout ze stopy – stejně jako nový model. Její předností nebyla schopnost rychle se prosmýknout mezi kuželkami, ale harmonické sladění řízení a pérování, jehož výsledkem bylo jednoduše to, že vás bavilo jet s ním rychle po klikaté silnici – stejně jako v případě nového modelu.
Při čtení některých testů by jeden řekl, že Mondeo se mezigeneračně změnilo v rozkolébanou bárku, ale tak to opravdu není. Když jej pošlete přesným elektromechanickým řízením k vrcholovému bodu zatáčky a ucítíte, jak nová zadní náprava pomáhá vykroužit precizní oblouk, reklamovat ho určitě nepůjdete.
Myslím, že jsme tady svědky něčeho podobného jako v případě každé nové generace Porsche 911. S příchodem nového, kultivovanějšího modelu se nějakou dobu vedou řeči o vyměknutí, než si všichni všimnou, že novinka je sice tišší a pohodlnější než dřív, ale jízdně pořád patří k tomu nejlepšímu, co daný segment nabízí. Ostatně když přicházela čtvrtá generace Mondea, nebylo to jiné. Schválně si najděte jízdní dojmy a testy z té doby.
Pneu 235/50 R17 na Mondeu, 235/45 R18 na Passatu
Aby nebylo pochyb, vyhýbací manévr nebo slalom mezi kuželkami projedete s testovaným Passatem rychleji než s testovaným Mondeem. Pokud jde ale o komplexní soubor často protichůdných požadavků, který v češtině shrnujeme do termínu jízdní vlastnosti, a o dojem z jízdy v běžných provozních situacích, není na místě tvrdit, že Ford jezdí hůř.
Dílčí závěr této kapitoly je otázkou osobních preferencí. Pokud preferujete pocit jistoty při prudkých manévrech ve vysoké rychlosti před vším ostatním, je vaším favoritem Passat. Je-li pro vás důležitější komfort a kultivovanost v každodenním provozu při stále velmi dobré ovladatelnosti, bude vám lépe vyhovovat jízdní projev Mondea. Mně tedy vyhovuje víc – a ujišťuji vás, že nepatřím k řidičům, kteří by vás na silnici plné zatáček zdržovali.