Kapitoly článku:
Někteří říkají, že hodnoty vnitřního prostoru jsou dost přeceňované. Vždyť i kompaktní vozy dnes uvnitř poskytují daleko více místa než „velká“ rodinná auta z doby před dvaceti a více lety. Pro jiné je naopak prostornost rozhodujícím kritériem – ať už třeba proto, že řidič hodně vyrostl, nebo že je v autě potřeba pravidelně vozit neskladná břemena, která se ne do všech kufrů v jedné třídě poskládají stejně snadno.
Ford Mondeo i Volkswagen Passat tradičně patří k těm rozměrnějším zástupcům evropské střední třídy a kombíky nové generace nejsou výjimkou. Ostatně podívejte se na jejich oficiální vnější rozměry:
Ford Mondeo kombi vs. VW Passat Variant: Vnější rozměry |
Model |
Ford Mondeo |
VW Passat |
Délka (mm) |
4867 |
4882 |
Šířka bez zrcátek (mm) |
1852 |
1832 |
Výška (mm) |
1501 |
1477 |
Rozvor náprav (mm |
2850 |
2791 |
Rozchod kol vpředu (mm) |
1599 |
1584 |
Rozchod kol vzadu (mm) |
1595 |
1568 |
Oba soupeři jsou téměř stejně velcí jako minulá generace Audi A6, takže je jasné, že tísnit se uvnitř nebudou ani cestující, ani jejich zavazadla. Pravidelní čtenáři si možná vzpomenou, že Ford Mondeo i Volkswagen Passat jsme zběžně změřili už při jejich autosalonové premiéře:
Tentokrát jsme toho ale zjišťovali mnohem víc a překvapivě u několika parametrů, které jsme měřili už na autosalonu, jsme dospěli k poněkud odlišným výsledkům.* Jak je to možné?
Standardní sedadla Mondea Titanium (nahoře) jsou velkoryse dimenzovaná; Passat dorazil s příplatkovými sedadly ErgoComfort a plnohodnotnou rezervou
Zatímco Mondea vystavovaná na autosalonu disponovala opulentními koženými sedačkami s elektrickým seřizováním, testovaný kus od pražského prodejce AMB Praha měl látková sportovní sedadla, která se ve stupni výbavy Titanium dodávají sériově. Ukázalo se, že jejich prostorové nároky jsou podstatně menší.
Ford Mondeo kombi vs. VW Passat Variant: Prostor pro cestující (cm) |
Model |
Ford Mondeo |
VW Passat |
šířka v úrovni loktů vpředu |
156 |
154 |
šířka v úrovni loktů vzadu |
155 |
153 |
prostor pro hlavu vpředu min. |
91 |
93 |
prostor pro hlavu vpředu max. |
99 |
101 |
prostor pro hlavu vzadu |
95 |
101 |
délka sedáku vpředu |
48 |
52 |
délka opěradla vpředu |
63 |
64 |
min. šířka sedáku vpředu |
29 |
32 |
délka sedáku vzadu |
50 |
49 |
délka opěradla vzadu |
65 |
67 |
šířka prostředního sedáku vzadu |
25 |
23 |
prostor pro nohy vzadu min. |
15 |
19 |
prostor pro nohy vzadu řidič 178 cm |
23 |
28 |
prostor pro nohy vzadu max. |
42 |
43 |
rozsah posuvu sedadla řidiče |
27 |
24 |
Ušetřené centimetry ocení zejména cestující vzadu. Rozdíl dvou centimetrů za řidičem vysokým 1,78 m nevypadá velký, ale v praxi je znát. Passat ovšem nabízí ještě mnohem víc, přestože přijel vyzbrojen příplatkovými předními sedadly ErgoComfort s až marnotratně dlouhými sedáky.
Na šířku má navrch Mondeo, subjektivně však působí stísněnějším dojmem než Passat. Je to důsledek nižší střechy a zejména polohy řidiče, který sedí dosti daleko vzadu za velmi hlubokou palubní deskou a skutečně masivními A-sloupky.
V Mondeu sedí řidič víc vzadu za hlubokou palubní deskou, proto za ním zůstává méně prostoru než v Passatu; průměrně vzrostlý pasažér si ale dobře pohoví v obou autech –sedadla jsou pohodlná, úhel kolen přirozený a prostoru pro hlavu i kolena je dostatek
Vnitřní šířka Fordu naplno vynikne při pohledu do zavazadlového prostoru. Tvar bočnic není tak dokonale pravidelný jako v Passatu, ale plus 12 centimetrů na šířku se v praxi projeví výrazně.
Obě auta mají podlahu víceméně zarovnanou s nakládací hranou a zadní sedadla dělená v poměru 2:3, ale pozor: zatímco u Mondea je širší část ta levá, u Passatu je to naopak. Při převozu dlouhých a širokých předmětů to může hrát roli. Volkswagen také umožňuje sklopení zadních sedadel táhly umístěnými v bočnicích zavazadelníku.
Ford Mondeo kombi vs. VW Passat Variant: Prostor pro zavazadla (cm) |
Model |
Ford Mondeo |
VW Passat |
šířka mezi bočnicemi |
113 |
101 |
šířka v nejširším místě |
139 |
147 |
výška po roletu |
46 |
48 |
šířka vstupního otvoru |
109 |
108 |
výška vstupního otvoru |
71 |
72 |
výška otevření pátých dveří |
179 |
190 |
min. délka ložné plochy |
108 |
111 |
max. délka nákladu (k přednímu opěradlu) |
235 |
226 |
výška nakládací hrany |
61 |
63 |
teoretický minimální kvádr (dm3) |
556 |
533 |
Konkrétní rozměry zavazadlového prostoru, zejména výška pod roletkou, se mohou lišit podle zvolené konfigurace vozu. V testu se nám sešlo Mondeo s minirezervou a Passat s plnohodnotným náhradním kolem.
Mondeo boduje nižší nakládací hranou a zejména větší šířkou zavazadelníku, nemá ale pohodlné sklápění zadních opěradel páčkou v kufru
Jak vidíte, jednoznačného vítěze a poraženého v hodnocení prostornosti nemáme. Každý ze soupeřů vyhrává a ztrácí jinde. Jistě se sami rozhodnete, zda je pro vás důlěžitější (například) prostor pro hlavu vzadu nebo šířka kufru. V obou každopádně najdete víc místa pro čtyři dospělé muže i jejich zavazadla, než bylo ještě relativně nedávno zvykem i o třídu výš.
Mondeo nabízí (za příplatek) praktický systém ukotvení zavazadel, zatímco v Passatu můžete tlačítkem sklopit zadní opěradla nebo vysunout tažné zařízení
*Některé hodnoty jsme také mezitím začali měřit mírně odlišným způsobem, například prostor nad hlavou vzadu měříme ve směru úhlu opěradla (dříve svisle) a délku sedáku od přední hrany až k opěradlu. To proto, aby údaje všech testovaných aut byly co nejsrovnatelnější. Ve všech testech vydaných letos už zveřejňujeme hodnoty podle jednotné metodiky.