Volkswagen Passat i Ford Mondeo nedávno prošly generační obměnou.

Volkswagen Passat i Ford Mondeo nedávno prošly generační obměnou.

Fordův diesel má o 10 Nm vyšší točivý moment než ten ve Volkswagenu…

Fordův diesel má o 10 Nm vyšší točivý moment než ten ve Volkswagenu…

…v Passatu však jeho hodnota neklesne pod maximum v širším rozsahu otáček.

…v Passatu však jeho hodnota neklesne pod maximum v širším rozsahu otáček.

K měření dynamiky jsme použili Vbox od britské firmy Racelogic.

K měření dynamiky jsme použili Vbox od britské firmy Racelogic.

Především díky dvouspojkové převodovce byl Passat v akceleraci 0-100 km/h…

Především díky dvouspojkové převodovce byl Passat v akceleraci 0-100 km/h…

…o 0,68 sekundy rychlejší než Ford s manuální převodovkou.

…o 0,68 sekundy rychlejší než Ford s manuální převodovkou.

Graf zrychlení z klidu na 150 km/h dobře ukazuje, že Mondeo ztrácí hlavně při řazení. Od semaforů vyrazí dokonce rychleji než Passat.

Graf zrychlení z klidu na 150 km/h dobře ukazuje, že Mondeo ztrácí hlavně při řazení. Od semaforů vyrazí dokonce rychleji než Passat.

Hodnoty zpomalení vyznívají jednoznačně ve prospěch Fordu, rozhodují však doslova až poslední metry, kdy vstupuje do hry intervence ABS.

Hodnoty zpomalení vyznívají jednoznačně ve prospěch Fordu, rozhodují však doslova až poslední metry, kdy vstupuje do hry intervence ABS.

Fordův diesel má o 10 Nm vyšší točivý moment než ten ve Volkswagenu…
…v Passatu však jeho hodnota neklesne pod maximum v širším rozsahu otáček.
152
Fotogalerie

Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi vs. Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI

Kapitoly článku:


Někteří říkají, že hodnoty vnitřního prostoru jsou dost přeceňované. Vždyť i kompaktní vozy dnes uvnitř poskytují daleko více místa než „velká“ rodinná auta z doby před dvaceti a více lety. Pro jiné je naopak prostornost rozhodujícím kritériem – ať už třeba proto, že řidič hodně vyrostl, nebo že je v autě potřeba pravidelně vozit neskladná břemena, která se ne do všech kufrů v jedné třídě poskládají stejně snadno.

Ford Mondeo i Volkswagen Passat tradičně patří k těm rozměrnějším zástupcům evropské střední třídy a kombíky nové generace nejsou výjimkou. Ostatně podívejte se na jejich oficiální vnější rozměry:

Ford Mondeo kombi vs. VW Passat Variant: Vnější rozměry
Model Ford Mondeo VW Passat
Délka (mm) 4867 4882
Šířka bez zrcátek (mm) 1852 1832
Výška (mm) 1501 1477
Rozvor náprav (mm 2850 2791
Rozchod kol vpředu (mm) 1599 1584
Rozchod kol vzadu (mm) 1595 1568

Oba soupeři jsou téměř stejně velcí jako minulá generace Audi A6, takže je jasné, že tísnit se uvnitř nebudou ani cestující, ani jejich zavazadla. Pravidelní čtenáři si možná vzpomenou, že Ford Mondeo i Volkswagen Passat jsme zběžně změřili už při jejich autosalonové premiéře:

Tentokrát jsme toho ale zjišťovali mnohem víc a překvapivě u několika parametrů, které jsme měřili už na autosalonu, jsme dospěli k poněkud odlišným výsledkům.* Jak je to možné?

Ford Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 158.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 157.jpg_DSC0086.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 164.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 163.jpg_DSC0027.jpg
Standardní sedadla Mondea Titanium (nahoře) jsou velkoryse dimenzovaná; Passat dorazil s příplatkovými sedadly ErgoComfort a plnohodnotnou rezervou

Zatímco Mondea vystavovaná na autosalonu disponovala opulentními koženými sedačkami s elektrickým seřizováním, testovaný kus od pražského prodejce AMB Praha měl látková sportovní sedadla, která se ve stupni výbavy Titanium dodávají sériově. Ukázalo se, že jejich prostorové nároky jsou podstatně menší.

Ford Mondeo kombi vs. VW Passat Variant: Prostor pro cestující (cm)
Model Ford Mondeo VW Passat
šířka v úrovni loktů vpředu 156 154
šířka v úrovni loktů vzadu 155 153
prostor pro hlavu vpředu min. 91 93
prostor pro hlavu vpředu max. 99 101
prostor pro hlavu vzadu 95 101
délka sedáku vpředu 48 52
délka opěradla vpředu 63 64
min. šířka sedáku vpředu 29 32
délka sedáku vzadu 50 49
délka opěradla vzadu 65 67
šířka prostředního sedáku vzadu 25 23
prostor pro nohy vzadu min. 15 19
prostor pro nohy vzadu řidič 178 cm 23 28
prostor pro nohy vzadu max. 42 43
rozsah posuvu sedadla řidiče 27 24

Ušetřené centimetry ocení zejména cestující vzadu. Rozdíl dvou centimetrů za řidičem vysokým 1,78 m nevypadá velký, ale v praxi je znát. Passat ovšem nabízí ještě mnohem víc, přestože přijel vyzbrojen příplatkovými předními sedadly ErgoComfort s až marnotratně dlouhými sedáky. 

Na šířku má navrch Mondeo, subjektivně však působí stísněnějším dojmem než Passat. Je to důsledek nižší střechy a zejména polohy řidiče, který sedí dosti daleko vzadu za velmi hlubokou palubní deskou a skutečně masivními A-sloupky. 

Ford Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 149.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 148.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 156.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 152.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 150.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 162.jpg
V Mondeu sedí řidič víc vzadu za hlubokou palubní deskou, proto za ním zůstává méně prostoru než v Passatu; průměrně vzrostlý pasažér si ale dobře pohoví v obou autech –sedadla jsou pohodlná, úhel kolen přirozený a prostoru pro hlavu i kolena je dostatek

Vnitřní šířka Fordu naplno vynikne při pohledu do zavazadlového prostoru. Tvar bočnic není tak dokonale pravidelný jako v Passatu, ale plus 12 centimetrů na šířku se v praxi projeví výrazně.

Obě auta mají podlahu víceméně zarovnanou s nakládací hranou a zadní sedadla dělená v poměru 2:3, ale pozor: zatímco u Mondea je širší část ta levá, u Passatu je to naopak. Při převozu dlouhých a širokých předmětů to může hrát roli. Volkswagen také umožňuje sklopení zadních sedadel táhly umístěnými v bočnicích zavazadelníku.

Ford Mondeo kombi vs. VW Passat Variant: Prostor pro zavazadla (cm)
Model Ford Mondeo VW Passat
šířka mezi bočnicemi 113 101
šířka v nejširším místě 139 147
výška po roletu 46 48
šířka vstupního otvoru 109 108
výška vstupního otvoru 71 72
výška otevření pátých dveří 179 190
min. délka ložné plochy 108 111
max. délka nákladu (k přednímu opěradlu) 235 226
výška nakládací hrany 61 63
teoretický minimální kvádr (dm3) 556 533

Konkrétní rozměry zavazadlového prostoru, zejména výška pod roletkou, se mohou lišit podle zvolené konfigurace vozu. V testu se nám sešlo Mondeo s minirezervou a Passat s plnohodnotným náhradním kolem.

Ford Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 155.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 154.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 153.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 161.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 160.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI 159.jpg
Mondeo boduje nižší nakládací hranou a zejména větší šířkou zavazadelníku, nemá ale pohodlné sklápění zadních opěradel páčkou v kufru

Jak vidíte, jednoznačného vítěze a poraženého v hodnocení prostornosti nemáme. Každý ze soupeřů vyhrává a ztrácí jinde. Jistě se sami rozhodnete, zda je pro vás důlěžitější (například) prostor pro hlavu vzadu nebo šířka kufru. V obou každopádně najdete víc místa pro čtyři dospělé muže i jejich zavazadla, než bylo ještě relativně nedávno zvykem i o třídu výš. 

Ford Mondeo TDCi vs VW Passat TDI v testu AutoRevue.cz 255.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI v testu AutoRevue.cz 256.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI v testu AutoRevue.cz 259.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI v testu AutoRevue.cz 220.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI v testu AutoRevue.cz 222.jpgFord Mondeo TDCi vs VW Passat TDI v testu AutoRevue.cz 223.jpg
Mondeo nabízí (za příplatek) praktický systém ukotvení zavazadel, zatímco v Passatu můžete tlačítkem sklopit zadní opěradla nebo vysunout tažné zařízení

*Některé hodnoty jsme také mezitím začali měřit mírně odlišným způsobem, například prostor nad hlavou vzadu měříme ve směru úhlu opěradla (dříve svisle) a délku sedáku od přední hrany až k opěradlu. To proto, aby údaje všech testovaných aut byly co nejsrovnatelnější. Ve všech testech vydaných letos už zveřejňujeme hodnoty podle jednotné metodiky.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat je právem považován za vzor auta střední třídy. Zejména kombi Passat Variant s motorem TDI je v ČR velmi populární služební vůz mezi manažery. V současné době se prodává už osmá generace Passatu. V roce 2019 překonal model 30 milionů prodaných kusů.

Ceny a výbava • Facelift 2019 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE • Test VW Passat Variant 2.0 TDI

Doporučujeme

Články odjinud