Kapitoly článku:
Design v našich testech obvykle nehodnotíme a i dnes se u něj zastavíme pouze krátce. Dramaticky tvarované Mondeo nejspíš osloví ty, jimž se zdá Passat až příliš konzervativní. Zejména přední část se designérům modrého oválu povedla. Kombinace tenkých, diodami lemovaných světel a do šířky protažené masky dává Mondeu zlověstné vezření, které vynikne zejména v provozu, když nový Ford potkáte mezi ostatními auty.
Hlavně zepředu působí Mondeo agresivněji než Passat, přestože celkově jsou jeho křivky oblejší a měkčí než u „vytesaného“ Volkswagenu
Passat přesto působí od prvního setkání jaksi preciznějším dojmem. Bližší průzkum odhalí, že za to může šířka spár mezi jednotlivými panely karoserie. Mezery na Mondeu jsou širší a méně pravidelné. Zejména páté dveře při pohledu z určitého úhlu pod určitým světlem mohou vypadat jako nedovřené. To u chirurgicky vyřezaného Passatu nehrozí.
Na obou autech najdete chytré detaily, třeba bezvíčkové hrdlo nádrže EasyFuel nebo parkovací kameru důmyslně schovanou v logu na pátých dveřích
Mondeo při svém příchodu na evropský trh sklízelo ze všech stran kritiku za interiér. Realita není zdaleka tak hrozná, jak se mohlo při čtení některých článků zdát. Automobilka přesto na vlnu kritických slov zareagovala velmi rychle – všimněte si, že auto v tomto článku má úplně jiný (a mnohem hezčí) panel ovládání audiosystému a klimatizace než Mondeo, které jsme testovali před několika málo měsíci. Vzhled kabiny oživuje hojnost dekoračních lišt, rámečků a obrouček v kovovém vzhledu, stejně jako lakování středové konzoly černým „klavírovým“ lakem.
Mohutná palubní deska Mondea v kombinaci se silnými sloupky může na někoho působit bezpečně, silně však omezuje výhled z auta; digitální přístrojový štít ve Fordu, analogový ve VW; dotykový displej v Passatu je obklopen tlačítky hlavních kategorií menu
Testované auto ve vysokém stupni výbavy mělo atraktivní digitální přístrojový štít, tvořený velkým LCD displejem, a také systém Sync 2 s osmipalcovou dotykovou obrazovkou. Pro oba platí to, co jsme nedávno zmínili v jízdních dojmech z nového S-Maxu: na pohled vypadají velmi atraktivně a moderně, s přehledností a použitelností při jízdě je to maličko horší. Ford hodně sází na hlasové ovládání, jímž lze řídit všechno možné od klimatizace přes audio až po navigaci, ale dokud se Sync 2 nenaučí kompletně česky, bude využitelnost této funkce pro českého řidiče přinejmenším omezená.
Obě auta mají barevný displej v přístrojovém štítu, ovládání tempomatu na volantu a parkovací brzdu ovládanou tlačítkem na středové konzole
Manuálně seřiditelná sedadla s látkovým čalouněním možná nevypadají tak opulentně jako nejluxusnější kožená sedadla MultiContour s ventilací a masáží, ale dimenzovaná jsou víc než dostatečně a poskytují adekvátní oporu ve všech důležitých modech. Navíc zabírají v kabině méně prostoru.
Nový panel ovládání klimatizace v Mondeu; dodavatelem systému Sync 2 je Microsoft; testovaný Passat měl příplatková sedadla ErgoComfort
Také Passat může mít virtuální přístrojový štít, v testovaném autě ovšem nebyl. Kabina působí přesně tak, jak od Volkswagenu čekáte – robustně, kvalitně, ale nijak invenčně. Abyste zcela nepropadli pocitu, že sedíte v Golfu Variant, oživují palubní desku aspoň ventilační lišty natažené přes celou její pravou polovinu. Nejen logika ovládání, ale i konkrétní ovládací a zobrazovací prvky odpovídají tomu, co známe z jiných modelů značky.
Díky sklonu středového panelu je dotykový displej v Mondeu lépe na očích než Passatu, ale také se více leskne, pokud na ohmatanou obrazovku dopadají sluneční paprsky
Pokus o srovnání komfortu sezení dobře ilustruje problém, o kterém jsme mluvili v úvodní kapitole. Kdybychom chtěli srovnávat srovnatelné, muselo by být v obou autech stejné provedení sedaček. Tady se nám ale sešly protipóly. Zatímco sedadla Mondea představují standard pro daný stupeň výbavy, v Passatu si naše pozadí hověla prakticky na vrcholu toho, za co si jde připlatit. Přesto stojí za zmínku, že pokud jde o samotný komfort sezení, necítila se naše stehna, hýždě, bedra a lopatky v Mondeu o nic ochuzena.
Jiná věc je pozice za volantem, ale tu budeme řešit v následující kapitole, věnované vnitřnímu prostoru.