Ford Mondeo: 20 let zásadního modelu ve fotografiích

Původně „světový“ automobil značky Ford se speciálním jménem Mondeo letos slaví dvacet let.

V těchto dvou dekádách se jméno Mondeo stalo v Evropě jedním z nejrespektovanějších názvů v branži, proto se nyní stručně podívejme na to, jak šel čas. První generace fordova modelu Mondeo se představila v roce 1993, když nahradila v té době již deset let starou řadu Sierra s pohonem zadních kol. Název „Mondeo“ je slovo uměle odvozené z latinského výrazu „mundus“, tedy „svět“, což od první chvíle naznačovalo ambice vozu proslavit se i za hranicemi Evropy. Zde Mondeo záhy obdrželo titul Automobil roku 1994.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Mondeo první generace ve verzích před faceliftem (1993) a po něm (1996)

První generace Mondea byla výrazně faceliftována již v roce 1996, ačkoli si po celou dobu svého života musela vystačit s jediným vznětovým motorem 1,8 TD. Poslední modernizací prošlo „první“ Mondeo v roce 1999. V roce 1998 bylo v Evropě vyrobeno Mondeo s pořadovým číslem 2 000 000 a jen továrna v belgickém Genku tehdy produkovala 2 000 Mondeí denně. Jak známo, bylo již rozhodnuto o uzavření této fabriky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Druhá generace Mondea: standardní verze z roku 2000 (s nepůvodní maskou) a špičkové ST220 z roku 2002

Druhá generace Mondea nastoupila v roce 2000. Zatímco benzínové motory prošly pouhou evolucí, nové vznětové jednotky byly tím, co fordově střední třídě dosud chybělo. Přímovstřikové čtyřválce TDDI představovaly jakýsi mezistupeň, teprve jednotkami TDCI s plněním common rail se totiž Ford dorovnal své konkurenci a zařadil se opět mezi špici, byť s několikaletým laborováním s kvalitou motorů TDCI, jež bylo s úspěchem završeno až v polovině roku 2004.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dva facelifty druhé generace, roky 2003 a 2005, lze rozpoznat hlavně podle zadních svítilen

Facelift přišel na sklonku roku 2003 a na ženevském autosalonu v roce 2007 bylo Mondeo nahrazeno zcela novou generací. Její facelift přišel v roce 2011 a zcela nové Mondeo se mělo v Evropě začít prodávat již na začátku loňského roku, ovšem technologické problémy evropského Fordu jeho nástup zbrzdily až do posledního kvartálu roku 2014…
 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Mondeo, třetí generace, rok 2007
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Porovnání originálních verzí liftbacků první a zatím poslední generace
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Třetí generace, facelift z roku 2011
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na čtvrtou generaci Mondea si počkáme až do posledního čtvrtletí příštího roku
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků