Ford kontroluje motory Focusu RS sluchem

Ochutnávání vín, ladění koncertních pian… Při kontrole kvality jsou lidské smysly někdy nenahraditelné. Platí to i pro výrobu automobilových motorů.

Ačkoliv moderní technika hraje při testování a kontrole stále významnější úlohu, Ford zjistil, že při určitých typech zkoušek není nad dobré uši. Bezchybný chod motorů 2.3 EcoBoost proto ještě před jejich konečným namontováním do sportovního Fordu Focus RS ověřují speciálně vyškolení odborníci, kteří namísto sofistikovaných přístrojů spoléhají na vlastní sluch.

„Členové tohoto týmu vědí, jak má znít dokonale kalibrovaný motor, a rozpoznají nepatrné zvuky signalizující problém,“ řekl Gunnar Herrmann, viceprezident Ford of Europe pro kvalitu. „Něco jako když lékař disponuje nejvyspělejší diagnostickou technologií, ale k získání obrazu o zdravotním stavu pacienta stále používá i stetoskop.“

Zaměstnanci montážního závodu Fordu ve španělské Valencii se učí rozpoznávat defekty na speciálně připravených „vadných“ motorech. Po několikaměsíčním školení získají členové týmu kvalifikaci k provádění minutových zkoušek v některé z 18 zvukotěsných komor na konci výrobní linky.

Pokud technici zaznamenají chřestění nebo pískání, které typicky provází závady jako zablokovaný mazací kanál či poškozené ozubení, pošle se motor na speciální kontrolu, která problém najde a vyřeší. Tímto způsobem se také neustále zlepšuje kvalita výrobního procesu.

Varianta motoru 2.3 EcoBoost určená pro Focus RS se vyznačuje speciálním naladěním. Pyšní se nejvyšším výkonem 257 kW (350 koní); umožňuje vozu dosáhnout zrychlení 0–100 km/h za 4,7 s a vyvinout rychlost až 266 km/h.

Ford používá stejný typ poslechové zkoušky také při kontrolách motorů EcoBoost používaných v modelech Focus ST, S-MAX a Mondeo.

Každý den přezkoumá „naslouchačský“ tým Fordu ve valencijské motorárně 2 000 motorů. O přirozené přestávky mezi jednotlivými zkouškami se postará příprava motorů k testu, což zaměstnancům pomáhá udržet koncentraci celý pracovní den.

Bez lidských smyslů se neobejdou ani další procesy ve Fordu, jako je například kontrola zpracování detailů a provedení švů v modelech Ford Vignale nebo ruční formování složitých 3D tvarů v modelářských studiích Fordu.

„Dovednosti zaměstnanců Fordu ve spojení s nejmodernější technikou umožňují vyrábět vysoce kvalitní automobily, které lépe fungují i vypadají a vyznačují se mimořádnou odolností po celou dobu své životnosti,“ dodal Hermann.

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 1.8
Rok výroby: 2004
Stav: 111 030 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2004
Stav: 182 053 km
Cena: 40 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků