Ford GT40 (1964 - 1969): Nejúspěšnější americké auto v Le Mans

Ford GT40 vznikl jako pomsta Ferrari. Nakonec se z něj stalo jedno z nejslavnější amerických aut všech dob.
Seznam kapitol
  1. Vývoj jako odplata automobilce Ferrari
  2. Od bolestivých startů po čtyři vítězství v Le Mans
  3. Fotogalerie: Ford GT40

Už na konci padesátých let dvacátého století zase začínaly mít motoristické soutěže a sporty velký význam a to především z marketingového hlediska. Každá automobilka ráda těžila ze svých závodních úspěchů a americký automobilový gigant Ford samozřejmě nechtěl zůstat pozadu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vývoj prototypů probíhal ve Velké Británii a pomáhala s ním společnost Lola, která si podobný koncept vyzkoušela už na počátku 60. let. Ford auto nabízel i soukromníkům

Jenže Ford měl zkušenosti především se závody na vlastní domácí půdě a prosadit se v Evropě, zejména pak ve slavném závodě na 24 h v Le Mans, bylo obtížné. Henry Ford II chtěl už od počátku 60. let závodit v Le Mans, ale neměl s čím.

Video | Sportovní auta | Ford

Kdo má lepší zvuk? Nový Ford GT nebo legendární GT40?

A pak se k Fordu v roce 1963 doneslo, že Enzo Ferrari zvažuje prodej své automobilky. Italská značka byla od roku 1960 v Le Mans nepřekonatelná a Ford viděl v její koupi potenciál, jak mít vlastní a částečně nezávislou sportovní divizi.

Americká automobilka investovala miliony dolarů do důkladných právních analýz a auditů, ale pak se Enzo Ferrari kousl a nejen, že už o prodeji nechtěl slyšet, ale dokonce úplně přestal komunikovat. Údajně to způsobil rozkol o tom, kde Ferrari bude a kde nebude smět závodit. Ford prý nechtěl, aby vozy Ferrari startovaly na americké půdě v závodě Indy 500.

Henry Ford II vlastně vyhodil za podrobné audity u Ferrari spoustu peněz z okna a byl, celkem po právu, naštvaný. A tehdy vznikla myšlenka, že když to nejde po dobrém, tak to zkusí po zlém. Vydal příkaz k tomu, aby se Ford začal zabývat vývojem vlastního závodního auta, které Ferrari sesadí z trůnu.

Zajímavosti | Retro | Sportovní auta | Kupé | Ford

Ford Mustang oslavil 50. narozeniny na ruzyňském letišti (153x foto)

Ford jednal s několika možnými konstruktérskými dílnami, které by mu pomohly s vývojem závodního vozu. Jako první přišel na řadu Cooper, ale jeho sláva pomalu pohasínala a především neměl dostatečné zkušenosti se závody prototypů a vozů kategorie GT.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design Fordu GT40 je nezaměnitelný a značně ovlivnil i návrh moderní reinkarnace z třetího tisíciletí. Je to pravděpodobně nejikoničtější americké závodní auto

Nejvíce lákala spolupráce s Colinem Chapmanem a společností Lotus, protože ten už vlastně pomáhal Fordu s vývojem vozů pro Indy 500. Jenže Colin Chapman chtěl spoustu peněz, vyžadoval, aby se auto jmenovalo Lotus-Ford a navíc se nedokázal dohodnout s Fordem na použitém motoru. Chapman chtěl menší, úspornější a lehčí motor, Ford chtěl něco většího. Lotus pak na návrhu pro Ford postavil vlastní model, ze které vzešel silniční Lotus Europa.

Zajímavosti | Americká auta | Retro | Sportovní auta | Kupé | Kabriolety | Dodge | Chrysler

Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze

Nakonec byl tedy vybrán návrh společnosti Lola, která již používala velký osmiválec Ford ve svém vlastním závodním voze Lola GT (nebo také Lola Mk6). Tento vůz předvedl mimořádně kvalitní výkon v Le Mans v roce 1963, i když nedokončil především kvůli krátkému zpřevodování.

Majitel Loly Eric Broadley souhlasil se spoluprací a prodal Fordu dva kusy vlastního šasi Lola Mk6. Ford pak na nich prováděl modifikace a zkoušky. Dalším člověkem do týmu byl bývalý inženýr Aston Martinu John Wyer a přidal se i Roy Lunn, který vyvíjel koncept Fordu Mustang s motorem uprostřed.

Roy Lunn byl vlastně jediný člověk z Fordu, který měl nějaké zkušenosti se stavbou aut s motorem uprostřed. Na začátku 60. let se totiž tato koncepce ukázala pro závodní vozy jako optimální a definitivně vytlačila klasickou koncepci s motorem vpředu.

Zajímavosti | Retro | Sportovní auta | Kabriolety | Design | Chevrolet

Chevrolet Corvette (1953 - 1962): Pokus Američanů o dvoumístný sporťák

Celý tým vedl Harley Copp a vývoj probíhal v továrně automobilky Lola v britském Bromley. Ford založil společnost Ford Advanced Vehicles, která na projekt dohlížela. Už na konci roku 1963 se vývoj přestěhoval do nového centra v britském Sloughu nedaleko Londýna.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford GT40 začal závodit v roce 1964, ale první úspěchy se dostavily až v roce 1965. Přesto měla automobilka s projektem trpělivost a čekání na velké vítěství se vyplatilo

První prototyp Ford GT/101 byl odhalen v dubnu 1964 s tehdy pokrokovou laminátovou karoserií od britské firmy Fibre Glass Engineering Ltd. z Farnhamu. Vůz se ukázal na autosalonu v New Yorku jako zákaznický závodní speciál a nabízel se za cenu 5200 dolarů.

K pohonu sloužil osmiválec Ford Fairlane o objemu 4,2 l, sílu posílala na zadní kola čtyřstupňová převodovka a rozvodovka Colotti. Stejný pohon měl vlastně speciál Lola Mk6 nebo Lotus 29, který vyhrál v roce 1963 závod Indy 500.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vývoj jako odplata automobilce Ferrari
  2. Od bolestivých startů po čtyři vítězství v Le Mans
  3. Fotogalerie: Ford GT40
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 134 224 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 2
Rok výroby: 2006
Stav: 152 346 km
Cena: 60 000 Kč
Ford S-MAX 2
Rok výroby: 2007
Stav: 133 254 km
Cena: 130 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků