Ford GT se pyšní čelním oknem z materiálu Gorilla Glass

K významným technickým inovacím nového supersportovního automobilu Ford GT patří i hybridní čelní okno z materiálu Corning® Gorilla® Glass©. Je odolné proti poškrábání a přibližně o 30 procent lehčí než tradiční sklo.

Na vývoji skla pracovaly společnosti Ford a Corning společně. Stejný materiál nalezl uplatnění nejen na čelním okně, ale také na průhledném krytu motorového prostoru. Inovativní sklo přispěje ke snížení hmotnosti vozu i jeho těžiště, což se pozitivně promítne do jízdních vlastností i nižší spotřeby. Další předností je snížené riziko poškození skel.

Tým, který pracoval na vývoji Fordu GT, měl za cíl mimo jiné aplikovat moderní lehké materiály. Odborníci z Fordu proto oslovili společnost Corning, která je uznávaným lídrem v této oblasti a která v roce 2007 uvedla do světa spotřební elektroniky lehké a odolné sklo Gorilla Glass.

Hybridní sklo Gorilla Glass

Tradiční automobilová laminovaná skla jsou tvořena dvěma vrstvami temperovaného skla, proloženými pojicí mezivrstvou z čirého termoplastu. Technologie, kterou původně zavedl v Americe Henry Ford, se v automobilovém průmyslu používá už bezmála jedno století.

Nové hybridní sklo je poskládané jinak. Jako pevná vnitřní vrstva slouží tvrzené sklo Gorilla Glass; uprostřed je vrstva z termoplastu, která pohlcuje hluk; a jako vnější vrstva slouží temperované sklo. Výsledkem je čelní okno a kryt motorového prostoru asi o 32 procent lehčí než odpovídající díly u konkurenčních modelů.

„Během vývoje jsme vyzkoušeli různé varianty, než jsme nalezli kombinaci, která přinesla jak úsporu hmotnosti, tak odolnost nezbytnou pro automobilová skla,“ řekl Paul Linden, konstruktér vnějších karosářských dílů ve Fordu.

Nové hybridní laminované okno Gorilla Glass je o 25 až 50 procent tenčí. Zatímco běžná laminovaná okna mívají tloušťku čtyři až šest milimetrů, v případě hybridního skla Gorilla Glass jsou to jen tři až čtyři milimetry. Díky tomu jsou nová okna výrazně lehčí. Přitom si zachovávají pevnost tradičního laminovaného okna nebo ji dokonce předčí.

Ford zkoušel odolnost nového skla na kamenitých cestách, ale podrobil ji také speciální projektilové zkoušce, ověřil její chování při převrácení vozu a testoval její vlastnosti v aerodynamickém tunelu.

Nižší hmotnost čelního okna, krytu motoru a přepážky se pozitivně odráží v akceleraci, hospodárnosti i brzdném výkonu Fordu GT. Snad nejvýznamnější je ale dopad na ovladatelnost – skla jsou na automobilu umístěna vysoko, takže jejich nižší hmotnost se projeví snížením těžiště vozu. Tím tato pokročilá technologie přispívá k vynikající agilitě Fordu GT.

Použití nového hybridního skla je důkazem, že Ford naplňuje svoje cíle v zavádění nových technických řešení, z nichž budou jednou těžit všichni zákazníci Fordu.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků