Nová generace Fordu Fiesta se na tomto světě ještě pořádně ani nerozkoukala a už má bratříčka. Jmenuje se Fusion, využívá jejích mechanických komponentů a míří mezi nejmenší vozy kategorie mpv.
U Fordu dokonce říkají, že jejich Fusion zakládá novou automobilovou kategorii nazývanou UAV (Urban Activity Vehicles – vozidla pro městské aktivity). Jako typického kupujícího nového Fordu si představují mladou rodinu žijící ve městě, jež potřebuje praktický dopravní prostředek poskytující jí bezpečný azyl ve vřavě městského provozu.
Líbí, nelíbí
Kupující Fordu Fusion by měl také být člověkem, jehož neoslovují pomíjivé hodnoty vnějšího designu, ale sází spíše na obyčejnou praktičnost a nadčasové tvary. Designéři se snažili vnějšími tvary Fusionu vyjádřit především robustnost modelu, s níž je schopen odolat rozbitým městským vozovkám, záludným obrubníkům a drobným kolizím. Výrazně vytažené lemy blatníků pokračující linkou ve dveřích o tom přesvědčí oko, neobvykle velká světlá výška společně s velkorysými koly o rozměru 195/60 R15 (obvyklá v této kategorii jsou tak 165/70 R14) zase přesvědčí rozum.
Ford Fusion sice jako první městské vozidlo přináší robustní podvozek a velká kola, ale v dané kategorii rozhodně není průkopníkem. Tuto pozici lze přiznat spíše známé Mazdě Demio, rozměrové srovnání s ní ale svědčí o tom, jak rostou nároky zákazníků. S délkou 4020 mm je Fusion delší o 205 mm, do šířky svými 1708 mm vítězí o 38 mm, jen jeho výška 1508 mm na Mazdu Demio nestačí - o 27 mm. Fusion si to však bohatě vynahrazuje v otázce hodnoty rozvoru náprav, která víceméně určuje vnitřní prostornost automobilu. U tohoto vozu činí 2488 mm (stejně jako u nové Fiesty), což je o necelých deset centimetrů více, než má Mazda Demio.
V první řadě prostor
Vnitřní prostornost by měla být společně s manévrovatelností a odolností další hlavní předností modelu. Ve srovnání s oblíbeným etalonem kategorie malých vozů Škodou Fabia, která při klasické stavbě karosérie nabízí dobrou vnitřní prostornost.
Avšak na Ford Fusion to nestačí, alespoň co se týče místa nad hlavou. Měřeno od sedáku ke stropu, nabízí Ford vpředu 1017 mm (o 40 mm více než Fabia) a vzadu 981 mm (o 29 mm víc). Naopak klasická koncepce škody vítězí v oblasti příčného prostoru, když vpředu Fusion nabízí pro ramena cestujících 1358 mm (o 22 mm méně než fabia) a vzadu 1325 mm (dokonce o 67 mm méně). Nad konvenčním malým vozem zase Ford Fusion jednoznačně vítězí základním objemem zavazadlového prostoru 337 litrů, a to o sedmasedmdesát litrů. Navíc vysoká záď městského mpv nabízí k zavazadlům lepší přístup.
Technika kouzlí
Jedno z hlavních „kouzel“ Fordu Fusion by mělo spočívat v přehledu, který má jeho řidič díky vyšší pozici sezení o okolním provozu. O to, aby se vůz s přehledem pohyboval v městském provozu i po stránce dynamiky, se budou starat tři motory: dva zážehové a jeden turbodiesel. Šestnáctiventilové benzínové čtyřválce řady Duratec mají objem 1,4 a 1,6 litru a disponují maximálními výkony 59, resp. 74 kW.
Velmi oblíbený (a jistě i hospodárný) bude kompaktní vznětový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním paliva metodou Common Rail, jenž z objemu 1,4 litru „vydoluje“ 50 kW výkonu a 160 N.m točivého momentu. U Fordu jej nazývají Duratorq 1,4 TDCi, ale třeba ve vozech koncernu PSA se s ním setkáte pod názvem 1,4 HDI. Z čehož je jasné, kdo za jeho vývojem stojí a o jak kvalitní a spolehlivý motor půjde.