Ford Focus ST: Fun Or Racing Daily (megatest)

Ford Focus ST: Fun Or Racing Daily (megatest)

Zažité rozvinutí slova Ford jako zkratky jistě všichni znají, pro Ford Focus ST jsem ale našel jiné. Ne snad proto, abych bořil mýty, Focus něco takového nepotřebuje - od roku 1998 platí za jedno z nejřidičtějších aut své třídy. Nyní přicházi ve verzi ST, která má být s 225 koňmi pod kapotou krásným koncem celého příběhu. Je jím ale opravdu, nebo velký motor na přední nápravě ubírá Focusu příliš z jeho talentu? Vše se dozvíte v našem testu. (doplněno kvalitnější video)

Kapitoly článku:


Stejně jako v nedávném testu Škody Octavia RS musím zaplesat nad tím, jak hezky jsme se probírali nabídkou Fordu v případě jeho kompaktního miláčka (co si budeme povídat, tak úspěšný model může Ford jen rozmazlovat). Již na začátku loňského roku jsme, tehdy ještě jako žhavou novinku, dostali do rukou pětidvéřový hatchback s motorem 1,6 Ti-VCT a výbavou Trend. Zlatý střed nabídky nás v testu přesvědčil, že Ford zase trefil do černého. Design vyvolával diskuse, ale kvalita vozu a přesvědčivost jízdy s ním byly zcela neoddiskutovatelné. O pár měsíců později jsme vyzkoušeli dva dieselové kombíky TDCi a na konci roku do ČR trochu opožděně dorazivší sedan ve vysoké výbavě Ghia s motorem 2,0 TDCi. Když jen zopakuji nadpis posledního testu, který zněl Král kompaktních limuzín, je jasné, že pozitivní dojem z nového Focusu v nás zůstal po celý rok.

Logicky jsme se pak těšili na příchod verze ST, která měla zdůrazňovat ty nejryzejší vlastnosti Focusu – skvělou ovladatelnost, špičkový podvozek a znich pramenící hluboké řidičské zážitky – a doplnit je o vysoký výkon. Ford se nenechal zahanbit a ještě před koncem roku 2005 přišel s novým Focusem ST. Ten, vzhledem k dnešním očekáváním od ryzích hot hatchů, zapomněl na atmosferický dvoulitr předchozí generace a vyměnil jej za přeplňovaný dvouapůllitrový pětiválec. Věřím, že Ford by se přeplňovanému motoru raději vyhnul, ale dnešní hot hatch musí mít alespoň dvě stě koní a to z civilizovaně se projevující „atmosféry“ dostat nelze. Ford se navíc jistě chtěl posunout o něco před „dvousetkoňovou konkurenci“ a estéčko naladil na 225 koní. Dobrá, máme tu skvělé auto plus silný motor, ale znamená to automaticky, že za rovnítkem máme i skvělý hot hatch? Bohužel ne vždy a na následujících řádcích zjistíte, jak si s touto rovnicí poradil Ford.

Tip: Seznam všech testů Fordů naleznete zde.

Tip2: Pětiminutové video k testu naleznete v sekci Video.

Působivý STyling

Vzhledem k tomu, že Focus je u nás na webu jako doma, nebudeme v tomto testu ztrácet čas a zaměříme se primárně na specifické vlastnosti estéčka. Tou první je design. ST, ostatně jako prakticky každá sportovní verze jakéhokoli vozu, dostal několik designových odlišení, které jej vzdalují od vzhledu „obyčejných“ modelů a přibližují kamsi ke vzhledu závodních speciálů. Nemusíte být bystrozrací, abyste už na náhledech fotek viděli, že vůz dostal jiný přední nárazník, rozšířené blatníky, výraznější prahové nástavce, střešní spoiler, nový zadní nárazník a do něj dvojitou koncovku výfuků. Loga ST v místě bočních blikačů v předním blatnících a z toho oramenícího přesunu blinkrů do zpětných zrcátek si už na první všimnout nemusíte, ale i zde foto napoví.

 
Fordu se povedlo dodat estéčku viditelně odlišný a přesto nenucený styling

Řeknu vám jedno „tajemství“: nový Focus se nelíbí každému. Já mezi tyto „opovrhovače“ nepatřím, ale chápu, že svým nynějším pojetím ztratil něco ze své originality a pekelně zkosená záď někomu nesedí. Zkuste se ale na chvíli podívat na estéčko, pořád v něm nenacházíte ani trochu zalíbení? Jeho přikrčený vzhled a svalnaté proporce z něj spolu s velkými a opravdu originálními 18“ koly dělají pittbulla připraveného vyrazit a rvát se o své teritorium do poslední kapky sil. Dělá dojem silného vozu s nízkým těžištěm, což spolu se světlou výškou dotváří široká stavba karoserie a neméně široký rozchod. I záď působí nad masivním nárazníkem a pod celkem velkým střešním spoilerem o poznání lépe než u slabších sourozenců a když se na ní podíváte z boku... Dotváří aerodynamiku a nechává nad zadní nápravou méně hmoty, než je u hatchbacků běžné. Když už nic jiného, musíte mu ztvárnění zádě odpustit proto, že pro sportovní vůz je střižené bezvadně.


Pokud se vám záď Focusu nelíbí, u ST by vás měla odpuzovat nejméně. Minimálně z profilu podle nás vypadá skvěle.

Styling estéčka se Fordu zkrátka povedl, zvýrazňuje to, co zvýrazňovat má a přitom si odpouští zbytečnosti. Až na jednu věc, dvě koncovky výfuku. Nemohu si pomoci, ale dvěma odděleným koncovkám výfuku za řadovým pětiválcem nemohu přijít na chuť. Snad bude mít v tomto případě (dvě koncovky jdou z jednoho velkého tlumiče) i nějaký jiný než stylingový význam, ale jak nevedou dva svody od motoru pod celým vozem, vnímám dvě koncovky jako klasický „tuzing“ – vytváření dojmu něčeho, co není. Ale budiž Fordu odpuštěno, mnohem více mi leží na srdci něco docela jiného, barva.

A pak to celé natřeli naoranžovo...

Sportovní verzi je pochopitelně třeba odlišit i barevně a Ford, kromě víceméně běžných odstínů, zařadil do nabízené palety i opravdový „úlet“, barvu Electric Orange. Vskutku elektrizujícím odstínem by snad nepohrdl ani ten největší exhibicionista a i proto jsem očekával, že jí budeme vídat tak na 1 % prodaných aut. Světe div se, z „elektrického pomeranče“ se stal hit a za svou jí volí téměř třetina kupujících.

 
18" kola, ST znak na blatníku a blikač ve zpětném zrcátku - nezaměnitelné znaky Focusu ST

Když jsem poprvé viděl oranžový Focus ST na fotografiích, nelíbil se mi, když jsem jej pak viděl naživo, dopadlo to stejně. Vzhledem k zájmu zákazníků a převažujícím reakcím okolí je mi jasné, že můj názor zůstane v tvrdé menšině, ale křiklavé věci prostě nemám rád. A oranžový Focus ST je křiklavý, extrémně křiklavý. Jednak mi barva nesedí k procítenému zaoblení ostrých hran, druhak nemohu překousnout, že když už bych si koupil vůz výrazný svými schopnostmi (a částečně i cenou), nechtěl bych na sebe zbytečně upozorňovat okolí výraznou barvou. Toto estéčko ale na sebe snad ani neupozorňovalo, to okolí doslova elektrizovalo a otáčelo pohledy směrem k sobě. Mám jeden tip pro lidi z reklamních agentur: zapomeňte na pojízdné tlampače nebo snad dokonce billboardy, kupte si oranžové ST a nalepte na něj logo obchodního partnera. Zásah bude maximální. V životě jsem jezdil lecčíms, včetně výjimečných a extrémně drahých vozů, ale za žádným se neotáčelo tolik kolemjdoucích jako za Focusem ST v barvě Electric Orange. Je to samozřejmě plusem i minusem současně, toto bude jistě některým imponovat a zjevně se tak děje. Já ale nejsem z těch, takto na sebe upozorňovat mi není příjemné…

 
Koncovka výfuku vypadá parádně, proč ale nemohla zůstat jen jedna? --- Velký střešní spojler je za příplatek

Viděl jsem ST i v modré metalíze a bez nadsázky se mi před ním podlamovaly kolena. Oranžová mi ale přijde být degradující jak pro samotný vzhled vozu, tak pro jeho schopnost být rychlejší než by ostatní čekali. Navíc je otázkou, do jaké míry bude tato barva líbivá i po letech. Ale toto je zcela a jedině na gustu každého a svůj názor nikomu nenutím, přesto jsem měl potřebu jej na tomto místě zmínit.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud