Ford Focus RS udělá Kena Blocka z každého. Ano, i z vás [první dojmy]

Oproti předchozím dvěma modelům stejného jména i oproti ostatním rychlým hatchbackům na trhu přináší nejnovější Focus RS zásadní změnu paradigmatu: libuje si ve smykování. Ne v decentním utažení stopy, ale v rozevláté, chuligánské, lehce pubertální, nicméně velice zábavné jízdě „dveřmi napřed“.
Seznam kapitol
  1. Smyky jako konkurenční výhoda
  2. Parametry a konkurence; vyrážíme; video
  3. Dojmy z jízdy na silnici
  4. Launch Control a Drift Mode
  5. Na okruhu; závěr; video
  6. Technické údaje; fotogalerie

Je to už rok, co jsme s Fordem jeli do jeho továrny v Kolíně nad Rýnem, abychom se stali svědky statické premiéry nového Focusu RS. Tedy, statická byla pro nás. Focus RS se zjevil před shromážděnými novináři v závěru spektáklu, který začal jako video promítané na velkoplošných obrazovkách a plynule přešel v živý příjezd očekávané novinky, za jejímž volantem neseděl nikdo jiný než Ken Block – podnikatel, závodník, protagonista série Gymkhana, showman a v posledních letech také partner Fordu pro všelijaké divoké kousky.

Smyky jako konkurenční výhoda

Komunikace Fordu se zkrátka od začátku točí okolo jedné věci. Nový Focus RS umí jezdit bokem. Tiskové zprávy hovořící o „jízdě kontrolovaným přetáčivým smykem“, upoutávková videa a dokonce i instruktážní video promítané novinářům na palubě charterového letu do španělské Valencie neopomněly zdůraznit, že pohon všech kol v novém Focusu RS je mnohem víc než jen pomůcka pro lepší trakci.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Focus RS je třetím modelem tohoto jména, ale prvním s pohonem všech kol; vyrábí se v německém Saarlouis na společné lince s ostatními verzemi Focusu

Což je zajímavé, protože Ford docela dlouho trval neodbytně na tom, že ani ostrý hatchback s výkonem 300+ koní čtyřkolku nepotřebuje. Jost Capito říkával, že pohon 4x4 je zbytečně těžký, zbytečně drahý a zhoršuje spotřebu i ovladatelnost. Snad i kvůli svým prohlášením z minulosti se proto Ford v případě třetí generace Focusu RS nespokojil s Haldexem nebo obdobným řešením, které používají všechna srovnatelná auta na trhu. Údajně ho zkoušel, ale dospěl k závěru, že možnosti Haldexu nejsou pro potřeby Focusu RS dostatečné.

Retro | Technika | Ford | Sportovní auta | Hatchbacky | Ford Focus

Ford Focus RS (2002-2003): Modrá střela

Konstruktéři oddělení Ford Performance zvolili pro ostrý hatchback řešení od firmy GKN, které spočívá v páru elektronicky ovládaných spojkových sad před každou ze zadních poloos. Převody jsou zvolené tak, aby se zadní kola při plném sepnutí spojek otáčela rychleji než přední. Plynulou regulací míry prokluzu obou spojek je pak možné dosahovat takzvaného „vektorování“ hnací síly nejen mezi přední a zadní nápravou, ale i mezi levým a pravým zadním kolem. Výsledný efekt by se měl podobat tomu, co umějí auta se dvěma aktivními diferenciály, jako bývalo třeba Mitsubishi Evo blahé paměti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pohon všech kol zajišťuje systém Twinster od společnosti GKN; točivý moment rozdělují dvě elektronicky ovládané lamelové spojky na zadní nápravě

Očekávání byla pochopitelně veliká. Není to celé jen komunikační vějička? Opravdu umí Focus RS něco víc než auta s Haldexem? Vážně je na místě hovořit o skutečné přetáčivosti?

To zjistíme později. Když na letišti ve Valencii přebíráme testovací auta, nemůžu si nevšimnout, že ve srovnání se svými předchůdci vypadá Focus RS III překvapivě krotce. Sytá modrá metalíza Nitrous Blue je sice efektní, stejně jako velké zadní křídlo s vylisovanými logy RS na bočních panelech a modré třmeny Brembo za 19“ koly, ale auto přesto nemá dramatičnost předchozích generací. V jiné barvě byste si ho mohli docela snadno splést s Focusem ST. Jak to? Nejnovější Focus RS totiž nedostal rozšířenou karoserii. Svoje dělá i to, že nejostřejší Focus se tentokrát vyrábí v praktičtějším pětidveřovém provedení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Navzdory zadnímu křídlu a sytému laku nepůsobí nový Focus RS tak divoce jako jeho předchůdci, kteří měli třídveřovou a rozšířenou karoserii

To ale neznamená, že rozdílů je málo. A nejsou samoúčelné. Například masivní spodní mřížka v nárazníku přivádí vzduch ke gigantickému mezichladiči. Otvory u vertikálně orientovaných mlhovek vedou vzduch mimo jiné k předním brzdám. A také zadní difuzor je podle Fordu opravdu funkční.

Po otevření dveří vás čeká kabina až příliš podobná s Focusem ST. Hlavním rozdílem oproti běžným verzím je trojice přídavných přístrojů na palubní desce a výrazně tvarovaná anatomická sedadla Recaro. Stejně jako v předchozích Focusech RS se posaz zpočátku zdá nepřiměřeně vysoký, ale po několika kilometrech si na to ani nevzpomenete. 

Následující kapitola
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 116 852 km
Cena: 160 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 133 470 km
Cena: 160 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2009
Stav: 143 545 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků