28
Fotogalerie

Ford Focus RS poprvé na vlastní kůži: Čekání se téměř jistě vyplatilo

Kapitoly článku:


(Ne)obyčejný Focus

Věřte, nebo ne, na pohled je Focus RS celkem nenápadný. Tedy alespoň v šedé nebo černé barvě karoserie, která vám krásně zamaskuje velké křídlo a obrovské koncovky výfuku a která byla na testovacích autech. Ani interiér není v ničem zas až tak výjimečný. Jsou zde sportovní sedačky s výborným bočním vedením, ale to je zhruba všechno. Jistě, Focus RS není o interiéru, ale o jízdě. Vsadím své boty, že ta bude skvělá.

Jízdní režimy

Nové RS nabízí volbu režimů Normal, Sport, Track a Drift. Podle konkrétní volby se mění nastavení pohonu všech kol, tlumičů, řízení, stabilizace, motoru a případně se otevírá klapka ve výfuku pro lepší zvuk. Focus RS rovněž dostal systém Launch Control.  

Můj testovací jezdec, jehož jméno jsem přirozeně během chvíle zapomněl, se na žádost, aby se nestyděl a ukázal mi 100 % Focusu RS, jen usmál, pak natlačil pedál plynu na zem a vyrazili jsme vpřed. Zátah motoru je dost zajímavý a zvuk má opravdu grády. Pro svezení v testovacím centru v Lommelu vybral Ford okruh připomínající zatočené okresky. Bylo zde několik pěkných horizontů, kvalitní asfalt a zatáčka střídala zatáčku. Pro řidiče to znamenalo téměř neustále jízdu bokem.

rs_17.jpgrs_22.jpg
Při ostrém průjezdu zatáčkou se Focus RS staví na tři kola. Na stabilitě mu to ale vůbec nic neubírá

Pokud mohu soudit z toho, co řidič předváděl, pak se auto opravdu chová jako zadokolka. Na nájezdu pravidelně přicházelo přišlápnutí plynu, následně decentní korekce. Vše svižně, lehce, jednoduše. Nouze o táhlé zatáčky jeté kompletně celé dveřmi napřed skutečně nebyla. Jak tak nad celou jízdou zpětně přemýšlím, šlo o velmi zajímavý zážitek. Rozhodně se můžeme těšit na automobil s vytříbenými jízdními vlastnostmi.

To mi také řidič potvrzuje, když se ho ptám, jak se Focus RS řídí. Ale přidává menší obavu o to, zda nepůjde pro normální okresky už o příliš rychlé auto, které by pro méně zkušené řidiče mohlo znamenat i řadu nepříjemností. Na testovací okresce se pohybovala tři RS za sebou a nedlouho poté, co jsme uzavřeli debatu na téma RS v nezkušených rukou, ukázal řidič před námi praktický příklad. V jedné zatáčce si poslal zadní nápravu až příliš bokem, kola se dostala na trávu, přišel smyk, následovalo pokládání patníků a jedné značky a na konec i menší náraz zadní blatníkem do svodidel.

V ČR od jara

Ford Focus RS nové generace se povedl, to je jisté už teď. Uvidíme, jaká bude praxe, až nás automobilka pustí za volant, nicméně po tomto prvním svezením se zdá být nový Focus RS podobně univerzální jako Golf R, řidičsky zajímavý jako Subaru WRX STI a v zatáčkách rychlejší než A 45 AMG. Mám zkrátka takový pocit, že se nám tu rýsuje nejlepší hot-hatch s pohonem všech kol na trhu. Snad nás praxe nezklame. 

Pokud máte zájem, české zastoupení už objednávky na nové RS přijímá. Aktuálně eviduje zhruba 40 objednaných vozů, příští rok by se mělo podle plánů prodat v ČR přibližně sto exemplářů. Stejně jako Mustang bude i nové RS k dispozici pouze v showroomech FordStore. 

rs_05.jpgrs_25.jpg

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud