Ford Focus RS je zpět. Má motor z Mustangu, pohon 4x4 a jezdí bokem

Americká automobilka dnes ve své evropské centrále odhalila třetí generaci kultovního ostrého hatchbacku. Spekulace o technice nového Focusu RS se naplnily takřka bezezbytku.

Kde je Ken Block, tam se brzy objeví kouř z pneumatik. Dnes si ale miláček YouTube musí nechat zajít chuť. Sem, do evropské centrály Fordu v německém Kolíně nad Rýnem, přicestoval, aby spolu s lidmi od modrého oválu odhalil zbrusu nový hot hatch Focus RS. Blockova přítomnost signalizuje stejnou věc jako obscénní vzhled auta nebo odvážné tvrzení o „kontrolovaných přetáčivých smycích“ v tiskové zprávě: nový Focus RS bude pořádná jízda!

Předokolka je minulostí

Třetí generace Focusu RS představuje v jednom důležitém ohledu velmi radikální odklon od paradigmatu. Zatímco první Focus RS z roku 2002 i jeho nástupce z roku 2009 měly – plným právem – pověst jedněch z nejnezkrotnějších předokolek, nový model dostal pohon všech kol. A ne ledajaký.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Focus RS jste nikdy nemohli obviňovat z přílišné nenápadnosti; třetí generace signalizuje svoje schopnosti výraznými aerodynamickými prvky, 19" koly i speciálním odstínem laku

Jost Capito, který míval evropské rychlé Fordy na starosti, vždy neodbytně trval na tom, že čtyřkolka by pro Focus RS znamenala jen zbytečnou komplikaci. Dnes ale Capito šéfuje týmu Volkswagen Motorsport a oddělení Ford Performance, které převzalo odpovědnost za sportovní modely Fordu v celosvětovém měřítku, to očividně vidí jinak.

Zvládne 1 g i driftování

Technické podrobnosti v tuto chvíli nikdo neřekne. Můžeme jen spekulovat, že se jedná o evoluci systému od firmy JTEKT, který Ford používá v SUV Kuga a brzy ho dostane i nové Mondeo. Důležité je, že systém má umět vektorovat točivý moment nejen v předozadní ose, ale i mezi levým a pravým zadním kolem a plnit tak funkci aktivního zadního diferenciálu. Ford tvrdí, že díky tomu dokáže nový Focus RS vygenerovat příčné zrychlení 1 g, a výslovně slibuje „jízdu kontrolovaným přetáčivým smykem“. No vážně, kdy jste v oficiální komunikaci jakékoliv automobilky naposled četli o přetáčivosti?

Testy | Mercedes-Benz | Subaru | Sportovní auta | Srovnávací testy | Fascinace

Mercedes-Benz A 45 AMG vs. Subaru WRX STi: Střet civilizací

Předchozímu Focusu RS bručel pod kapotou charakterní pětiválec 2.5T od Volva. Nový model dostane motor z nového Mustangu. Ne, pětilitrový osmiválec to nebude (bohužel), ale přímovstřikový přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost by měl dosahovat výkonu přes 235 kW (320 koní). Dostal kvůli tomu větší twin-scroll turbodmychadlo a nové sání, výfuk, mezichladič i chladič. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Za předním nárazníkem se podle Fordu skrývá největší chladič, jaký byl kdy do produkčního Focusu namontován; interiér vychází z faceliftovaného Focusu

Právě požadavky na chlazení do značné míry diktují vzhled přední části. Ty obrovské hladové otvory v mohutném předním nárazníku jsou tu právě proto, aby se na patřičná místa dostalo dost chladného vzduchu. Průduchy v blatnících zase slouží k chlazení brzd, zatímco přední „lízátko“, velké zadní křídlo a difuzor společně zajišťují jízdní stabilitu ve vysokých rychlostech. 

Okruhové příplatky

V kabině najdete přesně to, co byste asi očekávali: úhlednější palubní desku z faceliftovaného Focusu, trojici přídavných přístrojů z Focusu ST, modré dekorace RS a anatomická sedadla Recaro. Za příplatek dostanete „ušaté“ skořepiny stejné značky, ale také třeba pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 namísto standardních Super Sport. Obojí přijde vhod, pokud svůj Focus RS častěji vezmete na závodní okruh. Podle Fordu je na to jako dělaný.

Testy | Ford | Sportovní auta | Ford Focus

Test Ford Focus ST: S předokolkou bokem 

Další technické podrobnosti? Většinu si jich Ford schovává na autosalon do Ženevy, ale něco tu přece jen máme. Převodovka bude zesílený šestistupňový manuál, adaptivní tlumiče nabídnou výběr ze dvou úrovní tuhosti. Ford uvádí, že pružiny, stabilizátory i pouzdra náprav jsou tužší než u Focusu ST a slibuje, že řízení s elektrickým posilovačem sportovně založené řidiče nezklame. 

Blíží se vlna sportovních Fordů

Oddělení Ford Performance, které má novou generaci ostrého Focusu na svědomí, bude mít v nejbližších letech napilno. Na trh totiž míří také Shelby GT350R a nový Ford GT, představené v lednu v Detroitu, stejně jako další sportovní novinky s modrým oválem na kapotě. Do roku 2020 jich má být celkem tucet.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pohon všech kol využívá vektorování točivého momentu; výstavní premiéra nového Focusu RS proběhne na autosalonu v Ženevě

Nový Focus RS se začne vyrábět ještě letos v německém Saarlouis. Srovnávací test s Volkswagenem Golf R a Subaru WRX STi je práce, na kterou se těšíme už teď. Ken Block by určitě souhlasil.

Zobrazit tiskovou zprávu

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků