Ford Focus RS (2002-2003): Modrá střela

Ford uvádí na trh nový Focus RS, po dlouhé době opět nabízí čtyřkolku. První generace ji ve stejně značené verzi postrádala, na atraktivitě jí to však neubíralo.
Seznam kapitol
  1. Vývoj, technika
  2. Interiér; RS8; WRC
  3. Fotogalerie

Životopis zkratky RS (Rallye Sport) je v případě modrého oválu předlouhý a zahrnuje i nadupané verze sériových modelů. Ostré Sierry dostaly v osmdesátých letech minulého věku pohon všech kol, který si zachoval dále neméně proslulý Escort RS Cosworth, velmi úspěšný v soutěžích. Řadu Escort po čtyřech generacích ale vystřídal (byť zpočátku ne zcela) na podzim roku 1998 futuristický Focus, který navrhli John Doughty a Claude Lobo. Čas letí a už je z něj pomalu youngtimer, o ostrých modelech to platí dvojnásob.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Showcar Focus RS WRC z Paříže 1998

Poprvé se zkratka RS objevila u soutěžního speciálu WRC, prototyp vystavil Ford v Paříži 1998 a od začátku sezóny 1999 nahradil v továrním týmu Escorty WRC, poslední evoluci okřídleného Cosworthu. Verze pro rallye pochopitelně čtyřkolku měla, protože ji řády FIA dovolovaly, sériové „ereso“ však nikoliv. Původně se mělo jmenovat Racing Focus, ale tady dostal hlavní slovo marketing. Malé kupé Racing Puma se „střevy“ Fiesty se totiž neprodávalo moc dobře, nakonec se tedy legendární písmena po drobné pauze vrátila.

Nejprve Cosworth

Příchod předznamenal v lednu 1999 dnes už zapomenutý modrý třídveřový koncept Focus Cosworth s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem Zetec-E o výkonu přes 147 kW (200 k). Pětistupňový manuál MTX-75 přenášel sílu také pouze dopředu, samosvorný diferenciál nesl značku GKN. „Cossie“ si pochopitelně zachoval víceprvkovou zadní nápravu Control Blade ze standardních Focusů a doplnil ji dvojicí příčných zkrutných stabilizátorů, ale snížený podvozek ladili u Eibachu a nastavitelné tlumiče dodalo Koni.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Během sezóny 1999 se představily koncepty Cosworth a R

Svalnatý Focus s decentním spoilerem na výklopné zadní stěně debutoval na autosalonu v Los Angeles, Evropané si jej mohli prohlédnout v Ženevě, používal osmnáctipalcová hořčíková kola s pneumatikami Goodyear Eagle GS rozměru 235/40 a brzdy Brembo se čtyřpístkovými třmeny. Interiér včetně sedaček od Recara a hliníkových pedálů jasně prozrazoval jeho zaměření.

Zajímavosti | Video | Ford | Sportovní auta | Ceny | Ford Focus

Nový Focus RS má už i českou cenu, vešla se výrazně pod milion

Stroj postavil Cosworth Racing spolu s oddělením SVE (Special Vehicle Engineering) samotného Fordu s tím, že se něco podobného dostane skutečně brzy do výroby. Po debutu v USA a Evropě následoval na konci roku kanadský na autosalonu v Montrealu. Zde vystavený exemplář se ovšem nejmenoval Cosworth, nýbrž R a nebyl modrý, ale stříbrný. Technicky šlo však o jedno a totéž.

RS se závodní technikou

Malosériový Focus RS byl trochu jiný... Postupné odhalování trvalo dva roky, od října 2000, kdy se na autosalonu v Birminghamu ukázal první prototyp. Takřka finální předprodukční vůz Ford představil sice na IAA 2001, ale vyrábět se konečně začal až 2. října 2002 v německém Saarlouis, na produkci se částečně podílel i Auto-Servis-Center Überhern (ACÜ).

Retro | Ford | Hatchbacky

Ford Escort třetí generace (1980-1990): Revoluční Erika

I když šlo o vůz pouze s předním pohonem, Ford v jeho případě uplatnil to nejlepší, co měl, většinou skorozávodní komponenty od externích dodavatelů, změnilo se sedmdesát procent dílů. Auto přitom nebylo dílem žádného speciálního týmu, inženýrům Fordu pomáhali jen Tickford Engineering z Milton Keynes. Během dlouhého vývoje jej pochopitelně vyzkoušeli i tehdejší tovární piloti: mistři světa Colin McRae a Carlos Sainz i Ital Piero Liatti, ten byl třetím smluvním jezdcem v sezóně 2000.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Focus RS pomalu mířil do sériové výroby, prototyp z IAA 2001 (uprostřed a vpravo) se od toho o rok staršího birminghamského prakticky nelišil

Dvoulitrový (1988 cm3) řadový zážehový čtyřválcový motor Duratec RS se čtyřventilovou technikou poskytoval vyšších 158 kW, tedy 215 koní v 5500 otáčkách. Vodou chlazené turbodmychadlo Garrett GT25 s „intercoolerem“ podporovalo elektrické vodní čerpadlo. Agregát technici SVE řádně modifikovali, dopřáli mu kované hliníkové písty, tvrzená ventilová sedla, výfukové ventily plněné sodíkem pro lepší chlazení, samotné potrubí odvádějící spaliny ven bylo z nerezové oceli.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
158 kW z přeplňovaného čtyřválce 1,99 l slibovalo emoce za volantem a RS je skutečně plnilo... 

Spojka AP Racing v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou se staraly o 310 N.m ve 3500 min-1. Rychlostní skříň byla stejná jako v případě Cosworthu. Je zajímavé, že slabší nepřeplňované provedení ST170 s výkonem 127 kW mělo šestikvalt Getrag. Samosvorný diferenciál ATB pocházel zase od Quaife a byl jedou z největších předností auta, protože posunul trakci na samotné meze koncepce „vše vpředu“.

Zajímavosti | Design | Retro | Technika | Ford | Sportovní auta | Fascinace | Příslušenství

Ford Sierra 30 let: XR4i, Cosworth a další sportovní a speciální verze

Točivý moment uměl přerozdělovat samočinně mezi obě přední kola, což zabraňovalo prokluzu a ztrátě přilnavosti. Mechanicky, bez elektroniky... Hřebenové řízení s posilovačem, rychlou odezvou a jen 2,9 otáčkami mezi krajními polohami dodal slabší a o něco starší sourozenec, který se ovšem vyráběl i v pětidveřové karoserii a dokonce jako kombi! Ovladatelnost RS byla špičková, RS se nenechalo zahanbit ani Civicem Type-R, či Alfou 147 GTA a Golfem R32. Stačilo dokonce čtyřkolkám včetně Imprezy WRX...

Rozšířená raketa

Z nuly na stovku dokázalo poháněcí ústrojí 1270 kg těžké auto katapultovat během 6,4 s a v rozletu se 4183 mm dlouhý, 1772 mm široký a 1460 mm vysoký hot-hatch zastavil až u čísla 232 na tachometru. Pak jste ale na udávanou kombinovanou desetilitrovou spotřebu a ještě deci navíc mohli rovnou zapomenout, benzin z pětapadesátilitrové nádrže ubýval bleskově. Na stovku běžně dvanáct, opravdu rychle dvacet a více. Ale to je přece normální, ne?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Verzi RS zvenčí prozrazovaly důležité detaily, hlavně však osmnáctipalcová kola pod širokými blatníky a vstupy vzduchu

Podvozek měl standardní rozvor 2615 mm. Tlumiče i o 25 mm zkrácené tvrdší pružiny pocházely od Sachsu, zásahy si vyžádala také konstrukce předních spodních ramen. Všechna RS jezdila na speciálně vyvinutých osmnáctipalcových kolech OZ s pěticí paprsků, která obouvala pneumatiky Michelin 225/40, větrané kotoučové brzdy (přední 325mm s pevnými čtyřpístky a zadní plovoucí jednopístkové s průměrem 280 mm) dodalo Brembo.

Zajímavosti | Video | Ford | Sportovní auta | Ford Focus

Bývalý „The Stig“ Ben Collins předvádí, co umí Ford Focus RS

Ze 160 km/h, na které akcelerovala během 15,5 s, díky nim potřebovala k zastavení jen 94 m, ABS samozřejmě nechybělo. Větší ráfky pod vytaženými ocelovými blatníky si vynutily rozšíření rozchodu kol o 65 mm na 1514 mm a odpovídající nárazníky na obou stranách. Mřížkami i žebry po stranách toho předního navíc proudil vzduch do mezichladiče.

Následující kapitola
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 18 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků