Ford Focus po faceliftu: Zase jezdí nejlíp [první jízdní dojmy]

Vyrazili jsme na jih Španělska projet se v modernizované verzi Focusu. Bezchybná není, ale jestli se jeden dva mladší konkurenti mohli dosud chlubit srovnatelnými jízdními vlastnostmi, faceliftem Ford svůj náskok zase obnovil. Vylepšený Focus předvádí na náročných silnicích skvělou kombinaci ovladatelnosti, jistoty a komfortu.
Seznam kapitol
  1. Ford Focus 2014: první jízdní dojmy
  2. Technické údaje 1.5 EcoBoost 134 kW 5dv. a 2.0 TDI 110 kW kombi
  3. Kompletní fotogalerie

Po třech letech na trhu představuje Ford evropským zákazníkům poměrně rozsáhlou modernizaci třetí generace modelu Focus. Kromě vzhledu přední části, inspirovaného přicházejícím Mondeem, dostal Focus také nové benzinové i naftové motory s menší (udávanou) spotřebou při stejném výkonu, důkladně vylepšený interiér a chytřejší elektronické pomocníky. Omlazenou variantu Focusu představil Ford zástupcům médií ve španělské Malaze.

Na Evropě pořád záleží

Focus je pro značku s modrým oválem ve znaku klíčový model. Od uvedení první generace na trh v roce 1998 se jich po celém světě prodalo na 12 milionů, z toho 6,9 milionu v Evropě. A přinejmenším podle Fordu je Focus momentálně nejprodávanějším autem na světě. Přestože stejný model se jen s minimálními odlišnostmi prodává také v Číně, USA a na dalších velkých trzích, Ford zjevně nepřestává považovat Evropu za klíčové odbytiště Focusu. Svědčí o tom skutečnost, že facelift se poprvé představuje právě tady, a také fakt, že vývoj má nadále v kompetenci evropská část nadnárodní automobilky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Modernizovaný Focus se bude prodávat i jako sedan, pro první jízdy ve Španělsku ale byl k dispozici jen pětidveřový hatchback a kombi

Vzhled aktuálního Focusu se při uvedení na trh nesetkal s nadšeným přijetím a čas k němu nebyl právě milosrdný, spíš naopak. Uvidíme, jak se bude líbit nová „tvář“. Široká maska s výraznými chromovanými horizontálními lamelami i štíhlé dlouhé světlomety nápadně připomínají nové Mondeo, které sice na svůj evropský debut stále čeká, ale připomeňme, že v Americe se už dva roky prodává pod názvem Fusion. Designéři Fordu modifikovali také tvar pátých dveří.

Modernizovaný Focus určitě působí elegantnějším a dospělejším dojmem než dosud. Škoda ale, že v rámci faceliftu nedošlo na nahrazení nevzhledné šroubovací antény anténou schovanou do okna. Má ji nejen konkurenční Volkswagen Golf, ale třeba i crossover Ford Kuga, který je s Focusem technicky blízce příbuzný.

Poměrně rozsáhlými změnami prošel interiér. Na prezentaci jsme neviděli výbavu Trend, ale vyšší verze Titanium vypadá dramaticky lépe než dosud. Je to zásluha zjednodušeného designu palubní desky, v jejíž horní části našla místo velká obrazovka (příplatkového) systému Sync 2, nového vzhledu sedadel i relativně drobných modifikací, jako je například grafika palubního počítače nebo tvar a uspořádání tlačítek na multifunkčním volantu.

Technika | Tajné | Ford | Hatchbacky

Spekulace: Ford Focus RS nabídne až 350 koní a vrátí se ke čtyřkolce

Středová konzola mezi sedadly dostala vylepšený tvar a posuvné plastové příčníky, díky kterým do ní lze uložit láhve či kelímky o různém průměru. Nezkoušeli jsme to, ale podle Fordu se do konzoly vedle sebe vejde třeba litrová láhev a kelímek o objemu 0,4 l.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Z profilu a zadního pohledu jsou změny jen kosmetické, zato příď faceliftovaného Focusu je od té dosavadní k nepoznání

Úhlednější neznamená intuitivnější

Ford v komunikaci klade velký důraz na „infotainment“ systém Sync 2, jehož přítomnost poznáte podle zmíněné osmipalcové dotykové obrazovky. Přestěhování řady tlačítek na dotykový displej bezesporu pomohlo „uklidit“ palubní desku, která v dosavadním modelu opravdu nevynikala přehledností, přínos k ergonomii ovládání je ovšem diskutabilní. Grafika plná barev je na pohled atraktivní, ale při jízdě není lehké se v ní rychle zorientovat. A některá hardwarová tlačítka chybějí opravdu bolestně, například pro vstup do navigace nebo vrácení na předchozí obrazovku/o krok zpět (escape).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
S menším počtem tlačítek a větší obrazovkou působí kabina Focusu „uklizenějším“ a luxusnějším dojmem – aspoň ve výbavě Titanium

Firma očividně počítá s tím, že zákazníci budou hojně využívat hlasového ovládání. Podstatně ho vylepšili, nyní lze například zadat celou adresu cílové destinace najednou, jednoduše si „poručit“ jméno interpreta, jehož hudbu chcete poslouchat, nebo říct „I’m hungry“ (mám hlad), když chcete vyhledat restaurace v okolí. Rozumět česky se však Sync 2 naučí nejdříve za několik měsíců a do té doby nemůžeme než hodnotit jeho použitelnost jako problematickou.

Chloubou Fordu a specificky Focusu ale vždy byly jízdní vlastnosti, nikoliv elektronika.

Větší než malé změny na podvozku

Tým podvozkářů pod vedením Norberta Kessinga si dal opravdu záležet, aby v rámci faceliftu obnovil náskok, který se mezitím podařilo Volkswagenu Golf a v jistém ohledu i Mazdě 3 prakticky smazat. Díky cílenému vyztužení odolávají podélné nosníky v přídi příčným deformacím lépe než dosud, elektronický posilovač řízení dostal nový software, pryžová pouzdra uložení náprav účinněji brání pohybům ramen v nežádoucích osách a tlumiče pérování dostaly novou konstrukci.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Díky novým tlumičům i silentblokům, tužším podélným nosníkům vpředu a rozšířeným podpůrným funkcím ESC Focus znovu obnovil někdejší náskok v jízdních vlastnostech

Nad tím vším bdí (nevypínatelný) elektronický stabilizační systém ESC, doplněný o už známou technologii vektorování točivého momentu TVC (přibrzďování vnitřního kola v zatáčkách) a novou funkci ETS, která je podle Fordu první svého druhu na světě. V podstatě se jedná o to, že ESC nečeká, až dojde k vychýlení auta ze stopy, ale snaží se příchod nedotáčivosti či přetáčivosti předvídat a reagovat preventivně.

A ono to funguje. Na náročných, extrémně klikatých silnicích v andaluských horách Focus názorně předvedl, že si opět zaslouží být označován za nejlépe jezdící auto své třídy. Má podobně přesné řízení jako Golf, ale s řádově lepší zpětnou vazbou okolo středové polohy a velmi konzistentním odporem posilovače, precizně a ochotně zatáčí a naprosto vyniká ve schopnosti udržet kola v kontaktu s asfaltem i v tak extrémních situacích, jako je přejezd terénních vln uprostřed zatáčky rychlostí, která do krajnosti pokouší přilnavost pneumatik.

Testy | Ford | Sportovní auta | Ford Focus

Test Ford Focus ST: S předokolkou bokem  

ESC se citelně neprojevuje, dokud neuděláte velkou řidičskou botu. Brzy si ale všimnete, že i když jdete v zatáčce na plyn příliš brzy a příliš důrazně, elektronika nenápadně dávkuje točivý moment jen tak, aby auto neopustilo trajektorii vytyčenou volantem. Až když na chvíli zastavíte, silné aroma brzdového obložení prozradí, že VTC, ETS a nejspíš i spousta dalších nápaditých zkratek softwarových funkcí systému ESC pracovaly přesčas, aby vykouzlily zdání nekonečných rezerv podvozku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
O schopnosti v zatáčkách nepřipraví Focus ani těžký diesel v přídi a karoserie kombi

Senzačně ovladatelný, ale i komfortní

Opravdu, taková kombinace rychlosti, jistoty a samozřejmosti, s jakou se Focus protahuje nekonečnými sledy ostrých zatáček, by ještě nedávno platila za mimořádnou i u sportovního auta. A přestože se obvykle má za to, že ovladatelnost je protikladem pohodlí, komfort jízdy je i na velmi špatném povrchu jednoduše bez výhrad. Dokonce ani kombi, které by mělo mít kvůli delšímu zadnímu převisu a vyšší nosnosti tužší tlumiče, na ostrých příčných nerovnostech „nedupe“ jako třeba Octavia nebo Peugeot 308.

Vynikající je rovněž celková kultivovanost. Ford totiž přidal odhlučnění všude možně, od kapoty přes prahy až po boční okna, takže zejména s benzínovým motorem snadno přehlédnete, jakým kalupem se ve skutečnosti pohybujete krajinou. Jestliže dosud jsme mohli s jistotou říct, že Golf (ve verzích s víceprvkovou nápravou a rozumně velkými koly) je jasně nejkultivovanější v segmentu, vylepšený Focus se mu přinejmenším vyrovná.

Je přitom skoro jedno, jakou verzi s jakým motorem řídíte. Ve španělsku jsme vyzkoušeli dvě – hatchback s motorem 1.5 EcoBoost a kombi s dieselem 2.0 TDCi. Hatchback je naladěn poněkud hravěji, kombi – navzdory delšímu zadnímu převisu – upřednostňuje stabilitu.

Odvrácenou stránku jízdní suverenity představuje pocit odtažitosti, který pramení z celkového odhlučnění a paradoxně i účinnějšího filtrování běžných nerovností při jízdě. To je ale daň za moderní dobu, kterou platíme ve všech schopných autech od Golfu až po Porsche 911

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Místo dosavadních motorizací 1.6 EcoBoost a 1.6 TDCi dostal Focus patnáctistovky se stejnými výkony, ale výrazně sníženou nominální spotřebou; nové diesely plní Euro 6, aniž by k tomu potřebovaly vstřikování močoviny

Nový EcoBoost se prezentuje lineárním zátahem, širokým rozsahem využitelných otáček a pěkným, i když zbytečně potlačeným zvukem. A má výborné řazení. Zdá se nám ale, že v jeho reakci na plyn jsme cítili váhavost, kterou si z odcházející šestnáctistovky nepamatujeme. Naftový dvoulitr je tichý, silný a při konstantní jízdě pod nízkým zatížením také úsporný (cca 4,2 l/100 km). Nebudeme vám ale nalhávat, že jsme dokázali vnímat desetikoňové zvýšení maximálního výkonu.

Zákazníci, které baví řídit, budou s novým Focusem nepochybně spokojeni. Facelift ale nemohl změnit některé problematické aspekty, které dostala třetí generace Focusu do vínku – jmenovitě nepříliš efektivní obestavění vnitřního prostoru, špatný výhled šikmo vpřed i šikmo vzad a malý zavazadelník (pouhých 277 l u hatchbacku s plnohodnotným náhradním kolem). Zůstal i nešťastný tvar středového panelu palubní desky. Na otlačené koleno si v zatáčkách bude stěžovat nejen řidič, ale i přední spolujezdec.

Nové motory dorazí později

Oba motory, kterými jsme se ve Španělsku svezli, paradoxně nebudou českým zákazníkům při uvedení modernizovaného Focusu na trh k dispozici. Benzínový EcoBoost sice objednat lze, ale jen ve slabší variantě 110 kW (150 k). Zájemci o diesel se zase musí spokojit s dosavadní jednotkou 1.6 TDCi. Dvoulitr posílený na sto padesát koní přijde v prosinci, začátkem roku 2015 nahradí šestnáctistovku nový agregát 1.5 TDCi. Podobně jako v případě EcoBoostu nabídne stejný výkon a točivý moment, ale nižší nominální spotřebu paliva a emise CO2.

Nové diesely jsou osazeny odlučovačem oxidů dusíku a systémem pasivní katalytické redukce, takže vyhovují emisní normě Euro 6. Nepotřebují přitom komplikovaný systém vstřikování močoviny (AdBlue). V nabídce prozatím zůstává benzínový atmosférický motor 1.6 Ti-VCT, který plní roli základní motorizace, a samozřejmě i technicky pozoruhodný tříválec 1.0 EcoBoost, o kterém Ford nikdy nezapomene říct, že jako jediný motor v historii dokázal třikrát za sebou zvítězit v mezinárodní novinářské anketě Motor roku.

Ford | Byznys | Statistiky | Hatchbacky | Ford Focus

Každý druhý Ford Focus prodaný v ČR má motor 1.0 EcoBoost

Během roku 2015 se v nabídce objeví automatické převodovky pro benzínové i vznětové jednotky a spolu s nimi konečně také řadicí tlačítka na volantu, která dosud žádný Ford neměl.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K novinkám v interiéru patří nová nabídka elektronických asistenčních systémů, ale třeba i vylepšená středová konzola s místem na velkou láhev

Ford v rámci faceliftu dramaticky rozšířil nabídku elektronických asistenčních systémů. O těch, které souvisejí s fungováním ESC, už byla řeč. Můžete si ale objednat i adaptivní bi-xenony; nový parkovací asistent, jenž dokáže zaparkovat kolmo i podélně a dokonce z parkovacího místa zase vyjet; systém autonomního brzdění před překážkou, který funguje až do 50 km/h; detekci aut přijíždějících zboku, když couváte do silnice z řady kolmo zaparkovaných aut; nebo systém Ford MyKey. Ten umožňuje naprogramovat do druhého klíče omezení maximální rychlosti, nemožnost vypnout elektronické asistenty nebo omezit hlasitost audiosystému. Podle Fordu je určen pro situace, kdy půjčujete svoje auto někomu jinému, třeba (čerstvě dospělým) dětem.

Návrat ztraceného sedanu

Modernizovaný Focus je na českém trhu formálně k dispozici už dnes, prodejci Fordu na něj přijímají objednávky. První kusy ale dorazí na přelomu října a listopadu. Ceny začínají o sedm tisíc výš než u odcházející verze – Focus 1.6 Ti-VCT Trend stojí 336 990 Kč. Výbava Titanium v kombinaci se stopadesátikoňovým EcoBoostem 1,5 l vyjde na 451 990 Kč.

Ford | Byznys | Premiéry | Ceny | Ford Focus

Ford zveřejnil ceny modernizovaného Focusu, začínají na 336 990 Kč

V nabídce je pochopitelně i kombi a znovu také sedan, který z českých ceníků Fordu načas zmizel. Ten lze ovšem pořídit jen v omezeném počtu motorizací a výbav. Například sedan 1.0 Ecoboost dostanete jen ve výbavě Trend, pokud chcete Titanium, musíte se rozhodnout mezi 1.5 EcoBoost a 1.6 TDCi. Pro hatchback a kombi žádné podobné omezení neplatí. 

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradil Ford.

Následující kapitola
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 1.8
Rok výroby: 2004
Stav: 111 030 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 142 556 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků