44
Fotogalerie

Ford Focus 1,8i Trend (test ojetiny)

Kapitoly článku:


Na silnici

Motor po svém zahřátí téměř není slyšet. Výrazně a plynule zrychluje již od hranice 2 000 ot./min. a ochotně točí přes 6 000 ot./min. Otáčkoměr bohužel postrádá červené pole. I přes své skromné vnější rozměry lze s Focusem pohodlně cestovat i na větší vzdálenosti, kde přijde vhod znamenité odhlučnění interiéru. K minimální únavě cestujících přispívají také kvalitní podvozek se širokými rozvorem i rozchodem a s vynikající víceprvkovou zadní nápravou s vodicími tyčemi Control Blade.

Focus motor 1.jpg Focus motor 2.jpg Focus motor 3.jpg Focus motor 4.jpg

Zadní kola jsou ve Focusu, oproti většině jeho konkurentů s běžnou vlečenou nápravou, zavěšena skutečně nezávisle a za všech podmínek udržují optimální polohu vůči vozovce. Mechanismus Control Blade navíc v zatáčce umožňuje pasivní natáčení zadních kol, čímž vozu zaručuje maximální stabilitu. To není citace z reklamní brožury, ale prosté konstatování mých poznatků. Podvozek je tuhý, ale přesto perfektně pohlcuje nerovnosti vozovky. I při ostřejších průjezdech zatáčkou se karosérie příliš nenaklání a vůz dobře drží stopu.

Z klidu jej v zatáčce nevyvedou ani příčné nerovnosti, na nichž kola při příčném zrychlení neodskakují, čímž se nijak nemění řidičem zvolený směr jízdy. Ve srovnání s většinou ostatních vozů s pohonem předních kol řidič cítí, jako by mu zadní kola do zatáčky mírně „pomáhala“, místo toho, aby měl vůz tendenci jet v nedotáčivém smyku rovně. Ve spolupráci s přesným řízením a řazením a plynule a lehce reagujícími pedály má řidič za všech okolností ovládání vozu vždy pevně v rukou. Ovládání Focusu je prostě radost. Zdálo se mi však, že protiblokovací systém ABS se chová snad až příliš servilně a zasahuje o něco dřív, než by bylo nutné. Čtyři kotoučové brzdy jsou velmi účinné, u zkoušeného vozu zatím nevolaly po výměně desek nebo kotoučů.

Odhlučnění podvozku a pohonné soustavy je v dané třídě na vysoce nadprůměrné úrovni. Výhled z vozu je všemi směry dobrý. Zpětná zrcátka jsou rozměrná a k vnějším okrajům se zužují. Ve srovnání s ostatními Fordy té doby nejsou uložena pružně, ale v případě potřeby je lze sklopit.

Spotřeba paliva

U ní bych se rád pozastavil a vzhledem k diskusi k nedávno testované ojetině Honda Accord popsal důkladněji její měření. Metodika mnou použitého systému má svými parametry blízko k podmínkám směrnice EEC 93/116/EC. S plnou nádrží a ihned po nastartování studeného motoru jsem ujel vzdálenost 40 km v ranní špičce po Brně s proměnlivou rychlostí do 50 km/h.

Poté bylo dotankováno 4,3 litru benzínu, což na této trase odpovídá průměru 10,8 l/100 km. Vzápětí jsem najel na dálnici a urazil 70 km do Olomouce. Tuto cestu jsem absolvoval vesměs vyrovnanou rychlostí do 120 km/h. Na okraji Olomouce jsem dotankoval opět na plnou nádrž, tentokrát 4,4 litru, což na této vzdálenosti znamenalo průměrnou spotřebu 6,3 l/100 km.

Za celý test, během kterého jsem s vozem absolvoval 480 km, vůz spotřeboval v průměru 8,2 l/100 km. Všechny naměřené údaje jsou mírně horší než jak je udává výrobce, ale jsou v přijatelné toleranci vzhledem k použitým pneumatikám, neustále pracující klimatizaci a proměnlivému vytížení vozu, které se pohybovalo od jednoho do tří cestujících.

Zhodnocení

Šlo o mé v pořadí již čtvrté testování vozu Ford Focus. Předloni to byly ojetý čtyřdveřový Focus 2,0i Ghia a nový, ve své době již dobíhající pětidveřový 1,6i Ultra, vloni pak Focus poslední generace ve verzi 2,0 TDCI Ghia. V dané třídě jsem měl možnost vyzkoušet snad všechny vozy z konce devadesátých let, od Citroënu Xsary přes Peugeot 306 a Nissan Almeru až po tři Opely Astra. O zkušenosti s některými z nich jsem se už s čtenáři AutoRevue podělil a najdete je v archivu testů.

Proto si dovolím vyslovit svůj názor: Ford Focus první generace je nejlepším vozem nižší střední třídy z přelomu tisíciletí. A klidně se do mě v diskusi pusťte. Vyzdvihnu například jeho jízdní vlastnosti, aktivní i pasivní bezpečnost, kvalitu dílenského zpracování a použité materiály v interiéru, nabídku verzí karoserií a motorů a lety prokázanou spolehlivost. Jistě, našli bychom oblasti, v nichž vyniká spíše některý z jeho konkurentů, ale v souhrnu jde podle mého názoru o vůz s nejvyrovnanějšími vlastnostmi.

Zkoušený vůz měl, nebýt třídveřové karosérie, blízko k ideálu potenciálního kupce ojetého Focusu. Byl vybaven vším potřebným, včetně čtyř airbagů, ABS a klimatizace. Také výběr motoru považuji za ideální. Díky zdvihovému objemu 1,8 l leží na horní hranici ještě přijatelné sazby povinného ručení a jeho výkon i točivý moment jsou dostatečné pro svižnou jízdu i cesty na dlouhé vzdálenosti. Převodovka má poměrně dlouhé převody (na nejvyšší stupeň motor „točí“ při 130 km/h jen asi 3 200 ot./min.), což s sebou přináší klidné a tiché cestování vyššími rychlostmi a nižší spotřebu paliva. Výborný stav zkoušeného vozu potvrdil i autorizovaný servis Ford CARent. Vzhledem k popsaným skutečnostem je cena 179 000 Kč spíše nižší, což je dáno zřejmě méně poptávanou třídveřovou karosérií.

Konkurence

Ford Focus 1,8i Trend 3dv. - konkurenti
Orientační cena
Opel Astra 1,6i 16v
175 000 Kč
Renault Mégane 1,6e Coupé
155 000 Kč
Volkswagen Golf IV 1,6i
235 000 Kč
Fiat Bravo 1,6i 16v
115 000 Kč

Technické parametry

Stručné technické údaje
 
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ, zdvihový objem
Zetec-E, 1 796 cm3
Nejvyšší výkon
85 kW/5 500 ot./min.
Nejvyšší krouticí moment
160 N.m/4 400 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,3 s*
Nejvyšší rychlost
198 km/h*
Převodovka
Man., 5 st.
Spotřeba paliva město/mimo město/kombin.
10,3/6,0/7,6 l/100 km*
Rozvor náprav
2 615 mm
Délka/šířka/výška
4 174/1 702/1 430 mm
Objem zavazadlového prostoru
350 až 1 205 litrů

* údaje pro Trend 1,8i Zetec-S s pětidvéřovou karosérií, které je zhruba o 20 kg těžší než s třídveřová
 
 

Výbava a ceny
 
Cena nového vozu v ČR v roce 2001
579 200 Kč*
- posilovač řízení
Ano
- airbagy čelní/boční/okenní
ano/ano/ne
- ABS
Ano
- el. ovl. oken/vnějších zrcátek
Ano (přední)/ano
- centrální zamykání
Ano – na dálku
- klimatizace
Ano – man.
- autorádio
Ano – ovl. pod volantem
 
 
Nejlevnější verze
Focus Ambiente 1,4
- cena
390 000 Kč

* cena pětidvéřové verze Trend 1,6i Zetec-SE, dopočítáno příplatkovou výbavou do úrovně testovaného vozu


Očima odborníků

Petr Šmarda, přijímací technik brněnského dealerství Ford CARent: „Máme před sebou malou raritu: Ford Focus s třídveřovou karosérií. Po bližší prohlídce vozu si myslím, že kilometry na tachometru skutečně vyjadřují vzdálenost, kterou vůz dosud ujel. Podvozek je tichý a tuhý, bez vůlí.

U Focusů této generace a s tímto motorem se moc závad nevyskytuje. Občas se mění hlavní spojkový válec, na motorech jsme výjimečně zaznamenali poruchy vodní pumpy, což se zprvu projeví únikem chladicí kapaliny. U motoru 1,8i dělá občas potíže snímač škrticí klapky, kdy motor může mít zvýšené volnoběžné otáčky nebo při dojíždění ke křižovatce neudrží volnoběh. Výraznější závady se neprojevují, třeba s podvozkem potíže nejsou. Tlumiče zpravidla vydrží 100 až 150 tisíc kilometrů. Mikrospínače centrálního zamykání mohou zlobit, to je drobná nectnost už od doby Mondea první generace.

Benzínové pohonné jednotky s označením 1,6 Zetec-S mají problémy s praskajícím svarem na sběrném výfukovém potrubí. Občas se vyskytují závady na zapalovacích cívkách (asi přeskočil vir od motoru 1,8 20V z koncernu VW), a to hlavně u vozidel s vyšším počtem najetých kilometrů. Převodovky bývají u Focusů bez potíží.

U vznětového motoru 1,8 TDDI se vyskytují závady na řídicí jednotce vstřikovacího čerpadla nebo na vstřikovacím čerpadle samotném. Občas je nutné vyměnit EGR ventil, jehož závada se projeví výrazným černým kouřem v určitých otáčkách motoru. Tento ventil kvůli emisním limitům řídí částečnou recirkulaci výfukových plynů a je teplotně velmi exponovaným dílem. Výjimečně se objevují poruchy turbodmychadel. Modernější motory 1,8 TDCI jsou bezproblémové, vstřikovací systémy Common-Rail dokonce přežívají naši „výbornou českou, normu splňující naftu.“ 

Můžeme konstatovat, že  v poměru závad k počtu prodaných vozidel je Focus  spolehlivým rodinným vozem. Potvrzují to i různé statistiky. Pro nákup bych však doporučil  spíše vozy vyrobené po modernizaci v roce 2001, které jsou z našeho pohledu již prosty počátečních výrobních mušek.“ 

Suchanek_Petr-novy.jpg Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO: „Ford Focus je populární a dobře prodejný vůz s líbivým designem. Již dlouho se drží na předních místech ve statistikách spolehlivosti. Třídveřová verze je velice populární u lidí, kteří požadují sportovní vzhled vozu nebo jde o samotný pár.

Focus má příjemně tvarovaný interiér a dobře dostupné ovládací prvky. Vůz je nastaven spíše sportovně – má tvrdší podvozek a tužší pérování. Dvoulitrový benzínový motor je pružný a dostatečně výkonný; nevýhodou jsou vyšší spotřeba a vyšší povinné ručení. Oblíbenější než motor 2,0i jsou ovšem pohonné jednotky s objemy 1,6 a 1,8 l nebo dieselové varianty.

Největší výhodou Fordu Focusu obecně je jeho spolehlivost, výběr z množství karosářských a motorových variant. Slabinami vozu jsou atypické odemykání přední kapoty (v zimě může přimrzat) a problémy s klíčky (lámou se). Focus občas trápí drobné netěsnosti na víku motoru.“


Vůz k testu zapůjčila společnost
AAA Auto.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud