Kapitoly článku:
Na silnici
Motor po svém zahřátí téměř není slyšet. Výrazně a plynule zrychluje již od hranice 2 000 ot./min. a ochotně točí přes 6 000 ot./min. Otáčkoměr bohužel postrádá červené pole. I přes své skromné vnější rozměry lze s Focusem pohodlně cestovat i na větší vzdálenosti, kde přijde vhod znamenité odhlučnění interiéru. K minimální únavě cestujících přispívají také kvalitní podvozek se širokými rozvorem i rozchodem a s vynikající víceprvkovou zadní nápravou s vodicími tyčemi Control Blade.
Zadní kola jsou ve Focusu, oproti většině jeho konkurentů s běžnou vlečenou nápravou, zavěšena skutečně nezávisle a za všech podmínek udržují optimální polohu vůči vozovce. Mechanismus Control Blade navíc v zatáčce umožňuje pasivní natáčení zadních kol, čímž vozu zaručuje maximální stabilitu. To není citace z reklamní brožury, ale prosté konstatování mých poznatků. Podvozek je tuhý, ale přesto perfektně pohlcuje nerovnosti vozovky. I při ostřejších průjezdech zatáčkou se karosérie příliš nenaklání a vůz dobře drží stopu.
Z klidu jej v zatáčce nevyvedou ani příčné nerovnosti, na nichž kola při příčném zrychlení neodskakují, čímž se nijak nemění řidičem zvolený směr jízdy. Ve srovnání s většinou ostatních vozů s pohonem předních kol řidič cítí, jako by mu zadní kola do zatáčky mírně „pomáhala“, místo toho, aby měl vůz tendenci jet v nedotáčivém smyku rovně. Ve spolupráci s přesným řízením a řazením a plynule a lehce reagujícími pedály má řidič za všech okolností ovládání vozu vždy pevně v rukou. Ovládání Focusu je prostě radost. Zdálo se mi však, že protiblokovací systém ABS se chová snad až příliš servilně a zasahuje o něco dřív, než by bylo nutné. Čtyři kotoučové brzdy jsou velmi účinné, u zkoušeného vozu zatím nevolaly po výměně desek nebo kotoučů.
Odhlučnění podvozku a pohonné soustavy je v dané třídě na vysoce nadprůměrné úrovni. Výhled z vozu je všemi směry dobrý. Zpětná zrcátka jsou rozměrná a k vnějším okrajům se zužují. Ve srovnání s ostatními Fordy té doby nejsou uložena pružně, ale v případě potřeby je lze sklopit.
Spotřeba paliva
U ní bych se rád pozastavil a vzhledem k diskusi k nedávno testované ojetině Honda Accord popsal důkladněji její měření. Metodika mnou použitého systému má svými parametry blízko k podmínkám směrnice EEC 93/116/EC. S plnou nádrží a ihned po nastartování studeného motoru jsem ujel vzdálenost 40 km v ranní špičce po Brně s proměnlivou rychlostí do 50 km/h.
Poté bylo dotankováno 4,3 litru benzínu, což na této trase odpovídá průměru 10,8 l/100 km. Vzápětí jsem najel na dálnici a urazil 70 km do Olomouce. Tuto cestu jsem absolvoval vesměs vyrovnanou rychlostí do 120 km/h. Na okraji Olomouce jsem dotankoval opět na plnou nádrž, tentokrát 4,4 litru, což na této vzdálenosti znamenalo průměrnou spotřebu 6,3 l/100 km.
Za celý test, během kterého jsem s vozem absolvoval 480 km, vůz spotřeboval v průměru 8,2 l/100 km. Všechny naměřené údaje jsou mírně horší než jak je udává výrobce, ale jsou v přijatelné toleranci vzhledem k použitým pneumatikám, neustále pracující klimatizaci a proměnlivému vytížení vozu, které se pohybovalo od jednoho do tří cestujících.
Zhodnocení
Šlo o mé v pořadí již čtvrté testování vozu Ford Focus. Předloni to byly ojetý čtyřdveřový Focus 2,0i Ghia a nový, ve své době již dobíhající pětidveřový 1,6i Ultra, vloni pak Focus poslední generace ve verzi 2,0 TDCI Ghia. V dané třídě jsem měl možnost vyzkoušet snad všechny vozy z konce devadesátých let, od Citroënu Xsary přes Peugeot 306 a Nissan Almeru až po tři Opely Astra. O zkušenosti s některými z nich jsem se už s čtenáři AutoRevue podělil a najdete je v archivu testů.
Proto si dovolím vyslovit svůj názor: Ford Focus první generace je nejlepším vozem nižší střední třídy z přelomu tisíciletí. A klidně se do mě v diskusi pusťte. Vyzdvihnu například jeho jízdní vlastnosti, aktivní i pasivní bezpečnost, kvalitu dílenského zpracování a použité materiály v interiéru, nabídku verzí karoserií a motorů a lety prokázanou spolehlivost. Jistě, našli bychom oblasti, v nichž vyniká spíše některý z jeho konkurentů, ale v souhrnu jde podle mého názoru o vůz s nejvyrovnanějšími vlastnostmi.
Zkoušený vůz měl, nebýt třídveřové karosérie, blízko k ideálu potenciálního kupce ojetého Focusu. Byl vybaven vším potřebným, včetně čtyř airbagů, ABS a klimatizace. Také výběr motoru považuji za ideální. Díky zdvihovému objemu 1,8 l leží na horní hranici ještě přijatelné sazby povinného ručení a jeho výkon i točivý moment jsou dostatečné pro svižnou jízdu i cesty na dlouhé vzdálenosti. Převodovka má poměrně dlouhé převody (na nejvyšší stupeň motor „točí“ při 130 km/h jen asi 3 200 ot./min.), což s sebou přináší klidné a tiché cestování vyššími rychlostmi a nižší spotřebu paliva. Výborný stav zkoušeného vozu potvrdil i autorizovaný servis Ford CARent. Vzhledem k popsaným skutečnostem je cena 179 000 Kč spíše nižší, což je dáno zřejmě méně poptávanou třídveřovou karosérií.
Konkurence
Ford Focus 1,8i Trend 3dv. - konkurenti
|
Orientační cena
|
Opel Astra 1,6i 16v
|
175 000 Kč
|
Renault Mégane 1,6e Coupé
|
155 000 Kč
|
Volkswagen Golf IV 1,6i
|
235 000 Kč
|
Fiat Bravo 1,6i 16v
|
115 000 Kč
|
Technické parametry
Stručné technické údaje
|
|
Počet válců/ventilů na válec
|
4/4
|
Typ, zdvihový objem
|
Zetec-E, 1 796 cm3
|
Nejvyšší výkon
|
85 kW/5 500 ot./min.
|
Nejvyšší krouticí moment
|
160 N.m/4 400 ot./min.
|
Zrychlení z 0 na 100 km/h
|
10,3 s*
|
Nejvyšší rychlost
|
198 km/h*
|
Převodovka
|
Man., 5 st.
|
Spotřeba paliva město/mimo město/kombin.
|
10,3/6,0/7,6 l/100 km*
|
Rozvor náprav
|
2 615 mm
|
Délka/šířka/výška
|
4 174/1 702/1 430 mm
|
Objem zavazadlového prostoru
|
350 až 1 205 litrů
|
* údaje pro Trend 1,8i Zetec-S s pětidvéřovou karosérií, které je zhruba o 20 kg těžší než s třídveřová
Výbava a ceny
|
|
Cena nového vozu v ČR v roce 2001
|
579 200 Kč*
|
- posilovač řízení
|
Ano
|
- airbagy čelní/boční/okenní
|
ano/ano/ne
|
- ABS
|
Ano
|
- el. ovl. oken/vnějších zrcátek
|
Ano (přední)/ano
|
- centrální zamykání
|
Ano – na dálku
|
- klimatizace
|
Ano – man.
|
- autorádio
|
Ano – ovl. pod volantem
|
|
|
Nejlevnější verze
|
Focus Ambiente 1,4
|
- cena
|
390 000 Kč
|
* cena pětidvéřové verze Trend 1,6i Zetec-SE, dopočítáno příplatkovou výbavou do úrovně testovaného vozu
Očima odborníků
Petr Šmarda, přijímací technik brněnského dealerství Ford CARent: „Máme před sebou malou raritu: Ford Focus s třídveřovou karosérií. Po bližší prohlídce vozu si myslím, že kilometry na tachometru skutečně vyjadřují vzdálenost, kterou vůz dosud ujel. Podvozek je tichý a tuhý, bez vůlí.
U Focusů této generace a s tímto motorem se moc závad nevyskytuje. Občas se mění hlavní spojkový válec, na motorech jsme výjimečně zaznamenali poruchy vodní pumpy, což se zprvu projeví únikem chladicí kapaliny. U motoru 1,8i dělá občas potíže snímač škrticí klapky, kdy motor může mít zvýšené volnoběžné otáčky nebo při dojíždění ke křižovatce neudrží volnoběh. Výraznější závady se neprojevují, třeba s podvozkem potíže nejsou. Tlumiče zpravidla vydrží 100 až 150 tisíc kilometrů. Mikrospínače centrálního zamykání mohou zlobit, to je drobná nectnost už od doby Mondea první generace.
Benzínové pohonné jednotky s označením 1,6 Zetec-S mají problémy s praskajícím svarem na sběrném výfukovém potrubí. Občas se vyskytují závady na zapalovacích cívkách (asi přeskočil vir od motoru 1,8 20V z koncernu VW), a to hlavně u vozidel s vyšším počtem najetých kilometrů. Převodovky bývají u Focusů bez potíží.
U vznětového motoru 1,8 TDDI se vyskytují závady na řídicí jednotce vstřikovacího čerpadla nebo na vstřikovacím čerpadle samotném. Občas je nutné vyměnit EGR ventil, jehož závada se projeví výrazným černým kouřem v určitých otáčkách motoru. Tento ventil kvůli emisním limitům řídí částečnou recirkulaci výfukových plynů a je teplotně velmi exponovaným dílem. Výjimečně se objevují poruchy turbodmychadel. Modernější motory 1,8 TDCI jsou bezproblémové, vstřikovací systémy Common-Rail dokonce přežívají naši „výbornou českou, normu splňující naftu.“
Můžeme konstatovat, že v poměru závad k počtu prodaných vozidel je Focus spolehlivým rodinným vozem. Potvrzují to i různé statistiky. Pro nákup bych však doporučil spíše vozy vyrobené po modernizaci v roce 2001, které jsou z našeho pohledu již prosty počátečních výrobních mušek.“
Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO: „Ford Focus je populární a dobře prodejný vůz s líbivým designem. Již dlouho se drží na předních místech ve statistikách spolehlivosti. Třídveřová verze je velice populární u lidí, kteří požadují sportovní vzhled vozu nebo jde o samotný pár.
Focus má příjemně tvarovaný interiér a dobře dostupné ovládací prvky. Vůz je nastaven spíše sportovně – má tvrdší podvozek a tužší pérování. Dvoulitrový benzínový motor je pružný a dostatečně výkonný; nevýhodou jsou vyšší spotřeba a vyšší povinné ručení. Oblíbenější než motor 2,0i jsou ovšem pohonné jednotky s objemy 1,6 a 1,8 l nebo dieselové varianty.
Největší výhodou Fordu Focusu obecně je jeho spolehlivost, výběr z množství karosářských a motorových variant. Slabinami vozu jsou atypické odemykání přední kapoty (v zimě může přimrzat) a problémy s klíčky (lámou se). Focus občas trápí drobné netěsnosti na víku motoru.“
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.