Ford Focus 1,8i Trend (test ojetiny)

Někdejší evropský superhit, Ford Focus první generace, dnes patří k nejaktraktivnějším ojetinám své třídy. Pokusili jsme se zjistit proč.
Seznam kapitol
  1. Historie vozu, Bezpečnost, Exteriér, Interiér, Testovaný vůz
  2. Jízda, Spotřeba, Zhodnocení, Konkurence, Technické parametry, Očima odborníků

Focus první generace, fordův zástupce v segmentu nižší střední třídy, se představil již v roce 1998. Vloni zjara jej nahradil stejnojmenný nástupce, který však koncept původního Focusu do značné míry zachoval. Dnes patří k nejvyhledávanějším ojetinám v segmentu.

Když koncem roku 1998 Focus nahradil přesluhující model Escort, byl to pro většinu veřejnosti šok: ve srovnání s poněkud usedle pojatým předchůdcem tu stál automobil, který se svým extravagantním vzhledem daleko lišil od všeho, co v té době brázdilo silnice světa. Nutno dodat, že tato vlastnost mu zůstala dodnes, ačkoli facelift z roku 2001 jeho ostří poněkud otupil. Po prvotní nedůvěře si záhy získal značnou oblibu a pustil se do sbírání vavřínů od odborníků i laiků. Obdržel tituly „Auto roku 1998“ v Evropě a „Vůz roku 2000“ v USA a Kanadě, zvítězil i v národních kolech soutěží od České republiky až po Argentinu. Tomu odpovídaly i oslnivé prodejní úspěchy. 

V roce 1998 nebyl Ford zrovna v radostné pozici. Nosnými modely v jeho evropské nabídce byly obstarožní Fiesta a šest let staré (byť v té době čerstvě modernizované) Mondeo. Focus však tuto situaci zvrátil a odstartoval generační obměnu, která vozy Ford postavila opět na špičky daných segmentů. V době největší slávy byl Focus po dva roky nejprodávanějším vozem na světě, jeho produkce přesahovala jeden milion vozů ročně a vyráběl se v závodech v Německu, Španělsku a v severoamerickém státě Michigan. Ford Focus také na chvíli stanul na samém vrcholu spolehlivosti ve statistikách německé zkušebny TÜV.

Focus se nabízel ve čtyřech karosářských variantách, jako pětidvéřové kombi, čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí a tří či pětidvéřový hatchback, z nichž právě dvě posledně jmenované vynikají nejodvážnějšími proporcemi. Stupně výbavy byly pojmenovány Ambiente, Trend a Ghia. V nabídce byly výhradně čtyřválcové motory, ze zážehových 1,4 Zetec-SE/55 kW, 1,6 Zetec-SE/74 kW, 1,8 Zetec-E/85 kW a 2,0 Zetec-E/96 kW, pro vyznavače motorů vznětových byl připraven přímovstřikový 1,8 TDDI, po faceliftu v roce 2001 i nový TDCI.

Všechny motory pracují s pětistupňovými, manuálně řazenými převodovkami, pouze pro motor 1,6i byla k dispozici převodovka čtyřstupňová automatická. V České republice se prodávaly Focusy vždy s předními mlhovkami a elektrickým ovládáním předních oken.

Užitečná hmotnost Focusů je okolo 520 kg, což je více než u většiny konkurentů (např. Opel Astra 470 kg).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Základní specifikace testovaného vozu

Ford Focus 1,8i Trend
Cena: 179 000 Kč
Rok výroby: 2001
Najeto: 81 000 km
Výbava: centrální zamykání na DO, ABS, servo, klimatizace, orig. hliníková kola, tažné zařízení, el. okna 2x, el. zrcátka s vyhříváním, 4x airbag, orig. rádio s CD, repro
Další záznamy: koupeno nové ve Francii, servisní knížka

Bezpečnost

Focus první generace byl jedním z prvních vozů, kterým se podařilo dosáhnout při nárazových zkouškách Euro NCAP čtyř hvězdiček z pěti za ochranu posádky. Testem prošel v roce 1999 pětidvéřový hatchback s motorem 1,6i a řízením vlevo. V jeho výbavě byly dva airbagy s předpínači pásů a posilovač řízení. Při čelním nárazu obdržel tento Focus 11 bodů (69%) a za náraz z boku 15 bodů (83%), celkově byl ohodnocen počtem 25 bodů (74%).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po čelním nárazu se konstrukce karosérie ukázala být dostatečně tuhá. Řidičovy nohy a kolena byly chráněny absorbční pěnou, integrovanou ve sloupku volantu. Dveře u řidiče byly sice velmi poškozené, ale po kolizi šly snadno otevřít. Airbagy s předpínači pásů pracovaly bezchybně.

Při bočním nárazu bylo tělo řidiče dobře chráněno, a to i přes chybějící boční airbagy testovaného vozu. Pouze řidičův hrudník byl vystaven nárazu o loketní opěrku ve dveřích.

Za ochranu chodce při kolizi Focus získal jen dvě hvězdičky ze čtyř, tedy 10 bodů (28%). Protiblokovací systém ABS byl zprvu pouze za příplatek, od roku 2001 se stal standardním vybavením verzí Trend a Ghia. V tomto roce přibyl do seznamu příplatkové výbavy také stabilizační systém ESP. Boční airbagy a airbag u spolujezdce byly u Focusů první generace před faceliftem v České republice vždy za příplatek. Elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka byla standardem pro stupeň výbavy Ghia, pro ostatní za příplatek okolo 4 000 Kč.

Exteriér

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Focus byl po dodnes vyráběném modelu Ka v pořadí druhým vozem razícím fordův styl New Edge Design, charakterizovaný ostrými průniky ploch, oblouků a hran. Do oblé přídě jsou vseknuty velké reflektory (s velmi účinnými potkávacími i dálkovými světly ve společných parabolách), propojené černou plastovou maskou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ve spodní části nárazníku je do „úsměvu“ tvarovaný sběrač vzduchu k chladiči. Zatímco v nárazníku zvlášť umístěné blinkry jsou při drobných kolizích poměrně zranitelné (možná i proto byly na nárazníku testovaného vozu domontovány otěrové lišty, které mu ale pranic neslušely) zcela opačná situace panuje vzadu. Sdružené zadní světlomety jsou situovány vertikálně (pro co nejlepší přístup do kufru) a umístěny dosti vysoko. Díky tomu jsou dobře viditelné i na větší vzdálenost a vůz mohou osvětlovat i po případné havárii.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na spodní části zadního nárazníku jsou vlevo jedna mlhovka a vpravo jedna zpátečka. Při pohledu z boku patří mezi nejoriginálnější prvky široké oblouky v blatnících a hrana společná zadním světlometům a horním krajům zadního okna. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Uvnitř

Po usednutí do pohodlného, do odstínů šedi laděného interiéru vás překvapí dostatek prostoru ve všech směrech, a to kupodivu bez ohledu na to, jaké ze sedadel jste si vybrali. Linie palubní desky logicky navazují na vzhled karosérie a i dnes působí avantgardním dojmem. Měkké plasty, jimiž jsou celá palubní deska a obložení dveří pokryty, působí ve své třídě nedosažitelným luxusem a masivním dojmem. Vše na co jen cestující může položit ruku působí na dotyk teplým a přívětivým dojmem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tvarování kůží potaženého volantu s věncem v některých místech rozšířeným je příkladné. Na středovém panelu jsou digitální hodiny a displej rádia. Na stupnicích ovladačů ventilace a klimatizace jsou přehledně vyznačeny jejich pozice pro ideální účinek odmlžování oken, což lze považovat za důležitý příspěvek aktivní bezpečnosti. Většina tlačítek a ostatních ovladačů jsou velké a logicky rozmístěné ve skupinách (příspěvek aktivní bezpečnosti). Jakmile si zvyknete na typicky „fordovské“ ovládání rádia vlevo pod volantem, zjistíte, že lépe to snad ještě nikdo nevymyslel. Naopak výtku si zaslouží kontrolky předních a zadních mlhovek, které nejsou v zorném poli řidiče na přístrojovém štítě, ale v blízkosti otočného ovladače světlometů. Jeho krajní poloha vlevo spíná parkovací světla, osvětlující vůz pouze zvenčí. Na přístrojovém štítě nenajdete kontrolku zapnutých světel, což lze v době chytrého bodového systému považovat za problém (bohužel, zatímco v době vzniku Focusu byla absence této kontrolky něčím novým, dnes je téměř standardem, s kontrolkou zapnutých potkávacích světel se dnes u nového vozu setkáte jen zřídka).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Interiér je zaplněn řadou odkládacích prostorů, včetně držáků nápojů na středovém tunelu před řadicí pákou. Na spodní hraně palubní desky před řidičem je široká mělká polička, která je však hladká a málo skloněná vpřed, takže je pro ukládání předmětů takřka nepoužitelná. Sedadla jsou příjemně tuhá a dostatečně rozměrná, aby tělo spolehlivě podpírala, sedadlo řidiče je výškově nastavitelné kličkou vpředu pod sedákem. Vůz však postrádá stavitelné bederní opěrky v sedadlech, alespoň řidičovo opěradlo je jí vybaveno ve verzi Ghia.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Stupeň výbavy Trend zahrnoval kromě jiného i tužší odpružení a anatomičtěji tvarovaná přední sedadla, ABS a dekory interiéru v imitaci matného hliníku. Tento obklad se na dveřích řidiče mírně odchlipoval. Vůz byl vybaven pětipaprskovými litými koly, určenými výhradně pro stupeň výbavy Trend. Zkoušený vůz byl vybaven originálním rádiem Ford řady 6000 s kódováním, přehrávačem CD a výkonnými reproduktory.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Víko zavazadlového prostoru lze odjistit třemi způsoby: dálkově spínačem na klíči, tlačítkem neobvykle umístěným pod stínidlem přístrojů vlevo od otáčkoměru a klíčem. Klíčem se také odemyká přední kapota. Třídveřová karosérie sice vypadá dobře, ale je poněkud nepraktická, pakliže často jezdíte s dvěma či více spolujezdci. Výhodou třídveřového Focusu je proto jeho nižší cena na trhu ojetých vozů a díky dlouhým dveřím velmi pohodlné nastupování i pro přerostlé jedince. S velkými dveřmi je ale pochopitelně třeba počítat při parkování, v úzkých mezerách se z auta ven nedostanete.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Opěradla předních sedadel se sklápějí bez současného posuvu celých sedadel, přesto je však dozadu celkem dobrý přístup. Pokud vám však nevadí předklánění. Vzadu je ve všech směrech dost místa, podle výkresů dokonce stejně jako v případě pětidvéřového hatchbacku. Cestující zde mají k dispozici trojice hlavových opěrek a navíjecích pásů a hluboké kapsy před bočními loketními opěrkami. Oproti některým jiným třídveřovým vozů zde však nejdou vyklápět boční okénka, což bych však vzhledem k účinné a tiché ventilaci nepovažoval za zásadní nedostatek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zkoušený vůz

K dispozici jsem měl Focus s třídveřovou karosérií, stupněm výbavy Trend a motor 1,8i. Vůz byl koupen jako nový ve Francii. K nám se vůz v této specifikaci nedovážel (motor 1,8i Zetec-E byl vyhrazen pouze základní výbavě Ambiente a nejvyšší Ghia, navíc byl k dispozici pro všechny karosářské verze kromě této třídveřové). Proto naleznete v připojené tabulce technických údajů některé hodnoty Focusu 1,8i v pětidvéřovém provedení (od třídveřového se liší pouze minimálně) a v tabulce výbavy a cen verzi 1,6i Trend 3dv. První majitel o svůj Focus zřejmě dobře pečoval, ještě při stavu tachometru 58 000 km prošel vůz pravidelnou prohlídkou v autorizovaném servisu Ford v Rennes. Z toho ovšem plyne, že nový majitel by s ním měl co nejdříve absolvovat další prohlídku, kterou vůz v tuto chvíli „přetáhl“ o více než 5 000 km.

Klepněte pro větší obrázek

Než se pustím do podrobnějšího popisu, musím předeslat, že tento ojetý vůz byl v tak dobrém stavu, v jakém jsem se již dlouho u ojetého vozu nesetkal. Interiér byl bez známek poškození a odpovídal stáří vozu, exteriér byl porušen pouze v místech pod klikami bočních dveří, které byly poškrábány zřejmě od prstenů. K vozu byla kompletní dokumentace (ve francouzštině, pro většinu Čechů bohužel…) včetně návodů k obsluze vozidla, rádia či servisní knížky. Při kontrole mechanikem autorizovaného servisu Ford CARent nevyvstal žádný důvod pro zpochybnění údajů v servisní knížce nebo na tachometru.

Zkoušený Focus měl prapodivnou závadu: nevracely se blinkry. Charakter tohoto drobného nedostatku ukazoval na eventualitu, že se mechanizmem páčky zabývala nějaká nekvalifikovaná osoba. Osobně však musím přiznat, že jsem si na to zvykl a nevracení blinkrů mi přišlo vhod zvláště při manévrování po městě. Vzhledem k tichosti motoru i podvozku navíc „tikání“ blinkru jen ztěží přeslechnete.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie vozu, Bezpečnost, Exteriér, Interiér, Testovaný vůz
  2. Jízda, Spotřeba, Zhodnocení, Konkurence, Technické parametry, Očima odborníků
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků