Ford Fiesta ST: radost až do rána

Tohle třídveřové auto vás naladí do prima nálady. Vletíte do první zatáčky a pak už se tomu neubráníte - křeníte se jako idiot po celou dobu, co jedete ostře. Jinak ostatně ani nelze. Jako kdyby vás totiž něco neustále postrkovalo kupředu…

Takovou proměnu zažijete na silnici během chvilky s malým bratrem Focusu ST, s konkurentem Renaultu Clio RS a Peugeotu 208 GTI. Se sportovním autem, které nebylo stvořeno pro maximální rychlosti, ale pro maximální potěšení.

Mocnější, rychlejší…

Nová generace Fiesty ST je poháněna přeplňovaným čtyřválcem, zážehovým motorem 1,6 l Ecoboost, který dosahuje výkonu 134 kW (180 k) a točivého momentu 240 Nm. Vůz s ním zrychluje za 6,9 sekundy a vyvine rychlost 220 km/h. Jeho výkon narostl oproti tomu minulému o 20 procent.

Maximálku jsem si tedy v horách nad Nice, kde probíhalo představení štírka od Fordu, zrovna neužil, zato zrychlení do sytosti (třeba z 50-100 km/ za 6,4 sekundy). Nezapomenu na pohled postaršího řidiče Jaguaru XKR, když jsem se kolem něj protáhl v jedné vlásence. Moc to nechápal… vlastně ani já ne.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiesta ST má speciální design masky chladiče a předních světlometů, dramaticky tvarovaný zadní nárazník ve stylu difuzoru. 

Abyste byli rychlí, musíte s vozem ale trochu čarovat. Musíte ho držet ve vyšších otáčkách, reakce není v nižších okamžitá. Turbo má prodlevu. Nejvyšší točivý moment 240 Nm je k dispozici v rozmezí 1600 až 5000 otáček. Nejvyšší výkon 134 kW (182 k) motor poskytuje při 5700 otáčkách.

Abych pravdu řekl, já jsem měl pusu roztaženou „od ucha k uchu“ až od nějakých 3500 otáček. Tehdy mne to teprve začalo bavit a přepadal mne ten nutkavý smích, který jsem zmínil v úvodu.

Přesto jsem jeden problém měl, bylo to se zařazenou dvojkou. A nezbavil jsem se ho skoro až do konce testu - ujeli jsme nějakých 250 kilometrů. Spočíval v tom, že v některých krizových situacích, třeba při předjíždění zmiňovaného Jaguaru XKR, vylétly otáčky na dvojku nahoru tak rychle, že musela zasahovala elektronika. Což se dělo při 6500 otáčkách. Bylo to ale o zvyku. Když jsem si dal pozor a přeřadil rychleji, vyhnul jsem se tomu... 

Nová Fiesta ST je dosud nejrychlejší sériově vyráběnou Fiestou. Je rychlejší, dynamičtější a o pětinu úspornější oproti své předchůdkyni. Na prezentaci pro evropské novináře zaznělo, že se liší od té klasické zhruba ze třiceti procent.

Pro serpentiny zrozené

Co stojí za jejími současnými jízdními vlastnostmi? Hnací řetězec, podvozek, řízení i brzdy byly naladěny pro sportovní jízdní projev. Specialisté z Ford Teamu RS, kteří se nechali inspirovat při jeho tvorbě závodním vozem seriálu mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích WRC, přidali i další řešení.

Brali z větších sportovních modelů značky – například zdokonalený systém stranového přesměrování točivého momentu (eTVC), elektronický stabilizační systém se třemi režimy (ESC), kotoučové zadní brzdy. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Speciální barvy. K běžné nabídce barev přibyly tři nové odstíny: červená Race, oranžová Molten a modrá Spirit. 

To hlavní, co Fiesta ST nabídla, však byly rychlé průjezdy širokými zatáčkami. Takových zákrut bylo v horách nad Nice požehnaně, k tomu přidejte perfektní asfalt, minimální provoz, co více si přát…

„Při dynamickém průjezdu zatáčkou vyvine systém eTVC brzdný účinek na vnitřní přední kolo,“ komentoval chování vozu Jürgen Gagstatter, šéfkonstruktér programu Fiesta ST. „Čímž potlačuje nedotáčivé chování vozu, aniž by ovlivňoval jeho rychlost.“

Můj postřeh? S eTVC jsem se cítil v bezpečí. Zasahoval citlivě, přirozeně. Nebylo v tom nic umělého.

K optimální přilnavosti v zatáčkách napomáhal i elektronický stabilizační systém ESP, u něj můžete volit mezi třemi režimy: On (zapnuto), Wide slip (vypnuta kontrola trakce) nebo Off (vypnuto).

K tomu si ještě připočtěte nový software posilovače řízení, který zajišťoval plynulou odezvu na změny polohy volantu během akcelerace nebo brzdění. Přední kola reagovala i na sebemenší pohyb kolem středové polohy.

Klepněte pro větší obrázek
Auto bylo tvrdě testováno, na okruhu Nürburgring Nordschleife ujelo 5000 kilometrů. 

Pokud si chcete vůz opravdu užít, stojí za to stabilizační systém vypnout. Pak teprve poznáte, jak hravá Fiesta ST na sedmnáctipalcových litých kolech s pneumatikami Bridgestone Potenza RE050 o rozměru 205/40 je. Vůz vám bleskurychle napoví, kde jsou jeho limity.

Vše bylo příjemně čitelné. A hravé. Bylo to dáno i nevelkými rozměry vozu (3975 x 1709 x 1456 mm) a jeho hmotností (1163 kg).

Za zvláštní zmínku stojí brzdy. Při testování podobných vozů se vždy najdou střelci, kterým je vlastní styl „brzda plyn“. Byli i v horách nad Nice. Jejich poznatky? „Zajímavé, nevadly a nevadly a nevadly,“ vyhrkl jeden. „No, ke konci už trochu jo…“ oponoval druhý.

Ty moje jsem po závěrečné ostré jízdě trochu v nose cítil. Ale na jízdních vlastnostech se to neprojevilo. Bylo znát, že nová Fiesta ST měla jako první Fiesta kotoučové zadní brzdy (ty přední byly o 19 mm větší). Spolu s nimi získala větší tandemový posilovač, který zvyšuje brzdový výkon.    

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sportovní sedadla Recaro jsou do vozu dodávána jako standardní výbava. V interiéru zaujmou i hliníkové pedály.

K velmi dobrým jízdním vlastnostem vozu přispělo i to, že těžiště Fiesty ST bylo sníženo o 15 milimetrů. A také další úpravy podvozku. Ten je ostatně podle mého názoru na voze to nejlepší.

Oproti běžným verzím Fiesty byl tužší, měl modifikovanou konstrukci těhlic na přední nápravě, nově naladěnou torzní zadní nápravu, jiné pružiny i tlumiče. Ty byly kratší a tužší. Výsledek? Karoserie se téměř nenakláněla. Příjemnou zprávou také bylo, že na nerovnostech vůz neodskakoval. 

Také řízení s elektrickým posilovačem doznalo proměny, dostalo strmější převod a kratší táhla. Rezultovalo to v přímější odezvu…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Manuální šestistupňová převodovka mne bavila, řadicí páka padla do ruky. Než jsem si ale zvykl, měl jsem jeden problém. V pohybu pravé ruky mi totiž vadilo skvěle vymodelované sportovní sedadlo Recaro, respektive jeho boční vedení. Chvíli mi trvalo, než jsem se s tím srovnal a našel správnou polohu. Kdyby ale byla hlavice řadicí páky výše, vůbec bych se nezlobil. 

Jinak bylo znát, že vše bylo cizelováno za jediným účelem: nabídnout hravý, dynamický vůz, potěšení ze sportovní jízdy. A bylo tam ještě něco navíc. To auto nebylo jen extrémní, připravené nabídnout vzrušení. Při poklidné jízdě polykalo kilometry, bylo rozumně vyvážené.

Spotřeba vyšší, přesto v normě

Představitelé Fordu hovořili v Nice před testovacími jízdami o tom, že nová Fiesta ST je vhodná i do „normálního“ provozu, její kombinovaná spotřeba se při běžném provozu pohybuje kolem 5,9 l/100 km.

Tak to byla klasická science-fiction. Na dálnici jsem při průměrné rychlosti 110 km/h měl spotřebu o dva litry vyšší. Když jsem se nad tím podivoval, dozvěděl jsem se, že vynulování spotřeby před jízdou, které jsem provedl, neznamenalo, že všechna data zmizela. Počítač si prý pamatoval posledních 50 kilometrů… No nevím.

Když jsem za to pak zatáhl, jezdil jsem za 11,2 litru. A ve finále, když už jsem si opravdu věřil, jsem překonal hranici 14 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
I v takových podmínkách test probíhal. V Nice u moře bylo 15 stupňů Celsia, o pár kilometrů dále v horách zčistajasna napadl sníh a bylo o čtrnáct stupňů méně...

Verdikt

Ford Fiesta ST nepatří k nejrychlejším ani nejagresivnějším vozům. Tak ani nebyl zamýšlen. Nabízí však velmi poutává (a hlavně bezpečná) představení i na těch nejmenších silničkách. Je to na jedné straně mrštné, na straně druhé nezáludné auto, nepřekvapuje. V mých očích jednoznačně nejhravější malý hot hatch. A navíc je stylový a vcelku šetrný.

I když jsou to dvě různé váhové kategorie, možná stojí za to srovnat ho na závěr s jeho starším bratrem, Focusem ST (2,0 l, EcoBoost). Ten má maximálku o něco větší: 248 km/h, se zrychlením jsou na tom skoro stejně, Focus ST: 6,5 s, ale ta cena…

Focus ST stojí 860 600 korun (5 dveří) respektive 900 500 korun (combi). Není divu, že se příliš neprodává. Tedy skoro vůbec. Proslýchá se však, že jeho cena bude v nejbližší době u nás dramaticky upravena.   

To Fiesta ST stojí o mnoho méně, 459 150 korun. Podle Fordu je to nejdostupnější malý sportovní vůz s manuální převodovkou u nás.

 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků