Ford Fiesta (od 1976): První úspěšný Ford s předním pohonem

Ford Fiesta tento týden slaví kulaté čtyřicáté narozeniny. Za tu dobu se ho vyrobilo už přes 16 milionů kusů.
Seznam kapitol
  1. Inspirace ve Fiatu 127 a uvedení na trh
  2. Úspěšné tažení a už šest generací
  3. Fotogalerie: Ford Fiesta

Ford Fiesta nyní slaví 40 let existence. Poprvé se totiž produkční model ukázal veřejnosti během závodu na 24 h v Le Mans v červnu 1976. Bylo to po více než čtyřech letech intenzivních příprav a utajování. Fiesta se stala jedním z nejúspěšnějších Fordů historie a dá se říci, že přišla přesně ve správný čas.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Fiesta patří mezi obchodně nejúspěšnější Fordy všech dob. Byla to také první populární předokolka evropské pobočky americké automobilky a přišla ve správný čas za správné peníze. Dodnes se jí vyrobilo přes 16 milionů kusů

Kompaktní auto moderní konstrukce začala automobilka Ford, respektive její evropská divize, zvažovat už na konci 60. let 20. století. Na přelomu 60. a 70. let pak začal projekt získávat konkrétní obrysy a dostal pracovní jméno Bobcat.

Na rozdíl od tehdejšího Escortu mělo mít nové auto motor vpředu napříč a pohon předních kol. To mělo pomoci ušetřit náklady a především umožnit výrobu sice menšího, ale prostorného auta. Koncepce „vše vpředu“ začala být v této době dominantní z ohledu na bezpečnost a také výrobní náklady.

Retro | Hatchbacky | Ford

Ford Escort třetí generace (1980-1990): Revoluční Erika

Celý projekt byl definitivně schválen na podzim roku 1972 šéfem Henry Fordem II. V té době totiž konkurence uvedla na trh modely Fiat 127 a Renault 5, což byly vozy velmi podobné koncepce. Ford byl z vlastností Fiatu 127 tak ohromen, že používal právě tato auta jako porovnávací exempláře. Dokonce v jejich karosériích testoval motory, podvozky a podobně.

Malý Ford měl trochu delší rozvor než konkurenční Fiat 127, ale byl kratší než Escort. Cílem bylo umístit kola do rohů auta, aby se zlepšila ovladatelnost a stabilita. Finální design první generace navrhl Tom Tjaarda z italské karosárny Ghia. S přípravami sériové výroby se začalo na konci roku 1973.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford se při vývoji inspiroval Fiatem 127 a dokonce používal prototypy postavené právě na základech Fiatu. Fiesta ale není kopie povedeného italského auta

Výroba měla probíhat na různých místech a vlastně se jednalo o první „mezinárodní“ Ford. Jméno Fiesta získal nový Ford až v průběhu roku 1975, kdy se značka dohodla s koncernem General Motors. Ten totiž jméno Fiesta používal k označení výbavy kombíků značky Oldsmobile.

V průběhu roku 1975 nechával Ford opatrně unikat „tajné“ informace a vlastně odhalování celého projektu citlivě řídil. Tehdy ještě internety nebyly... Veřejnost se s Fiestou poprvé setkala během závodu na 24 h Le Mans v červnu 1976. Masový prodej byl zahájen v září 1976. Výroba první generace probíhala v Almussafes ve Španělsku, v Britském Dagenhamu a v Německu v Kolíně nad Rýnem a Saarlouis.

Testy | Technika | Srovnávací testy | Ford | Renault | Názory

Test Renault Clio RS 2013 vs. Ford Fiesta ST vs. Renault Clio RS 2011

Do Fiesty se nastěhoval motor řady Kent, který byl právě kvůli Fiestě modernizován a upraven pro zástavbu napříč. Protože se pohonné jednotky montovaly ve Valencii, vžilo se pro něj označení Valencia.

Základem pro 720 kg lehkou Fiestu byl čtyřválec o objemu 957 cm3, který ve verzi s nižší kompresí 8,3:1 nabízel výkon 29,5 kW (40 k) v 5500 ot./min. a točivý moment 64 Nm v 2700 ot./min. Verze s kompresním poměrem 9:1 pak měla výkon 33 kW (45 k) v 5700 ot./min. a točivý moment 65 Nm v 3000 ot./min.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Atmosférický diesel se poprvé objevil až ve druhé generaci. Ta vycházela konstrukčně z té první, ale dostala nové prvky výbavy a modernizované motory

Silnější litrová Fiesta měla čtyřstupňový manuál, na 100 km/h akcelerovala za 17,6 sekundy a rozjela se na 137 km/h. Slabší model měl nejvyšší rychlost 131 km/h a na stovku akceleroval dlouhých 19,7 sekundy.

Retro | Video | Sportovní auta | Kupé | Ford | Sport

Ford RS200 (1984): velká očekávání, smutný osud…

V nabídce byla i objemnější varianta čtyřválce. Ta měla zdvihový objem 1117 cm3 a na přední kola posílala výkon 39 kW (53 k) v 5000 ot./min. Točivý moment měl hodnotu 80 Nm a lehká Fiesta s ním uháněla až 145 km/h. Akcelerace na 100 km/h trvala 15,1 sekundy.

První generace Fordu Fiesta měla později ještě motor 1,3 l ve verzích 1.3 a 1.3 RS. Běžný model měl výkon 48 kW (66 k), „ereso“ mělo 55 kW (75 k). Byla ale i sportovní verze 1.6 RS s výkonem 67 kW (91 k) a později i 1.6 XRS, která ale měla jen 62 kW (84 k).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Inspirace ve Fiatu 127 a uvedení na trh
  2. Úspěšné tažení a už šest generací
  3. Fotogalerie: Ford Fiesta
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků