Ford Escort 1,6: pohledný klasik (test)

Ford Escort se v devadesátých letech zásadní měrou podílel na modernizaci českého vozového parku. Jaký je dnes?
Seznam kapitol
  1. Historie, Přednosti a nedostatky Escortů, Motorizace
  2. První dojem, interiér, stav motoru
  3. Ovladatelnost, brzdy, řízení, jízdní vlastnosti, Naměřená dynamika, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Rozhodli jsme se pro vás otestovat zajímavé ojetiny, které neodmyslitelně patří na český automobilový trh. Po domácí Škodě Favorit a Škodě Felicia Combi je na řadě Ford Escort, který býval v osmdesátých a devadesátých letech snem českých motoristů. Jaký je dnes již klasický model Fordu, který byl koncem devadesátých let nahrazen novátorským Focusem?

Testovaný Ford Escort nám zapůjčil Autobazar Prachárna z Hradce Králové.

Sen českého motoristy

Sláva Escortu se započala v roce 1968, kdy byl představen jako první novodobý světový model Fordu. Na světě tak byl kompaktní model, schopný porážet zastaralé Renaulty a Volkswageny s koncepcí vše vzadu. Escort MKI přišel na trh s motorem vpředu a zadním náhonem a poprvé použil hřebenové řízení s kloubovým hřídelem volantu. Zpočátku byl nabízen ve dvou- a čtyřdveřové verzi, později přibylo i kombi a van. Jenže pak se objevil Volkswagen Golf s jednou podstatnou změnou – vše vpředu oproti klasické koncepci Escortu.

Inženýři Fordu takřka nespali, aby vyvinuli model schopný konkurovat Golfu. V roce 1980 se zrodil Escort druhé generace s koncepcí vše vpředu. V témže si dojel pro evropský titul Auto roku 1981. Typicky hranatý Ford měl nespočet karosářských verzí včetně povedeného kabrioletu. K nám se prostřednictvím Tuzexu dovážel pouze hatchback.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V roce 1990 se představila třetí generace, kterou již v roce 1992 čekal facelift se zbrusu novou oválnou maskou. Facelift na konci roku 1992 odstartoval model s pořadovým číslem 6 (MKVI). Oválná maska se stala součástí přední kapoty, zadní část se vyznačovala jiným tvarem zadních světel a pátých dveří, do kterých byla vsazena mlhová světla. Další a důležitou změnou byl pokrok v bezpečnosti, tedy výztuhy ve dveřích v případě bočního nárazu a nové bezpečnostní pásy.

V roce 1994 přišel facelift a v jeho rámci přestal být odvozený sedan Orion samostatnou řadou a stal se Escortem Orion. Modelová řada MKVI tak zahrnovala kromě tří- a pětidvéřového liftbacku a praktického kombi i modely Express, Cabrio a Orion. Sportovními modely zůstal XR3i s motorem 1.8 16V a RS2000 2.0 DOHC, který faceliftem dostal nové výraznější spoilery a nové zadní křídlo. Facelift se nijak nedotkl RS Cosworth.

Poslední facelift z roku 1995 Escort ještě více zakulatil, ale to mu již nepomohlo k další generaci. V roce 1998 se představil zbrusu nový model Focus, který se jej jal bez milosti nahradit. Definitivní konec Escortu pak přišel v roce 2000, do kdy byl ještě vyráběn souběžně s Focusem. Escortů se po celém světě prodalo přes 20 miliónů kusů, což nich činí jeden z nejúspěšnějších modelů značky Ford. I u nás patří Escort mezi velmi populární vozy, je dlouhodobě jedním z nejčastěji zastoupených zahraničních vozů v rukách českých řidičů.

Motorizace pod kapotou Escortu

Motory Ford jsou většinou držáky, vyznačující se vyšší spotřebou a slušnými parametry točivého momentu a výkonu. Námi testovaný Ford Escort z roku 1994 byl nabízen s benzinovými i naftovými motorizacemi. Některé stojí za hřích, jiným by se měli motoristé zdaleka vyhnout.

Základní benzinová třináctistovka o objemu 1 264 ccm poskytovala výkon 44 kW (60 k) při 5 000 ot./min. Svezení s ní patřilo spíše k zážitkům typu dnešní Škody Fabia 1.2 HTP.

Prvním slušným motorem v nabídce byl 1.4i o objemu 1 392 ccm poskytující výkon 52 kW (71 k) při 5 600 ot./min. Maximální točivý moment 103 Nm při 4 500 ot./min .

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Konečně šestnáctistovka o objemu 1 597 ccm poskytovala již zajímavých 66 kW (90 k) při 5 500 ot./min a maximální točivý moment 134 Nm při 3 000 ot./min. Tento motor patří k tomu nejlepšímu od Fordu a nabízel pohodlné a poměrně dynamické svezení. Sice jsme o tom zpočátku pochybovali, ale již první kilometry nás přesvědčily. Leccos o kvalitách motoru naznačuje i jeho využití jakožto základní motorizace modelu Mondeo.

Za zmínku stojí také osmnáctistovka o objemu 1 796 ccm s výkonem 77 kW (105 k) při 5 500 ot./min a maximálním točivým momentem 153 Nm při 4 000 ot./min. I tento motor lze s klidným srdcem doporučit a jeho nástupce je základním motorem i v dnešním Mondeu (s výkonem 85 kW, který měl po posledním faceliftu k dispozici i Escort).

V nabídce byly také dva vznětové motory. Prvním z nich byl klasický atmosféricky plněný diesel o objemu 1 753 ccm poskytující výkon 44 kW (60 k) při 4 800 ot./min. a maximální točivý moment 110 Nm při 2 500 ot./min. Charakteristikou je velmi podobný škodovácké devatenáctistovce, která se uplatnila pod kapotou Felicie. Z naftových motorů Escortu je tím spolehlivějším.

Na vrcholu nafty se nachází turbodiesel o shodném objemu 1 753 ccm. Díky turbodmychadlu ze sebe dokázal vydolovat 66 kW (90 k) při 4 500 ot./min a maximální kroutící moment 178 Nm při 2 200 ot./min. Na svou dobu slušné parametry z předkomůrkového turbodieselu kazila poddimenzovaná konstrukce rozvodů a časté poruchy, které motor provázely již v záruce. Proto tento motor rozhodně nedoporučujeme.

Přednosti a nedostatky Fordu Escort MK VI

Námi testovaný Ford Escort 1.6 16V z roku 1994 byl ve velmi slušné kondici. Patří k mezigeneraci MKVI, což byl první facelift poslední třetí generace Escortů. Vozy se vyznačovaly oproti svým předchůdcům vylepšenou pasivní bezpečností, standardními prvky v podobě airbagů nebo výztuh ve dveřích. Přesto prvky jako ABS scházely a objevily se až po dalším faceliftu.

4 100 mm dlouhý, 1 680 mm široký a 1 350 mm vysoký hatchback disponoval slušným rozvorem 2 520 mm. To se projevovalo na kompaktní vůz docela velkým vnitřním prostorem.

K přednostem i nedostatkům patřil sportovně naladěný podvozek s měkkým odpružením, který se na českých silnicích projevuje poskakováním. Ten se ještě stal solidním základem pro tuning a posouvání hranic adheze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Karosérie měla na svou dobu vcelku slušnou antikorozní ochranu a koroduje pomaleji než například soudobá Škoda Felicia. Interiér Escortu je praktický, ale podléhá rychlému opotřebení při nešetrném zacházení. To platí zejména u semišového polstrování.

Benzinová šestnáctistovka má velmi pěkné papírové hodnoty (maximální rychlost 177 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,3 s), za které si nechá zaplatit spotřebou až kolem 10 l/100 km. Agregát z rodiny Zeteců se mimojiné velmi dobře uplatnil na sportovním poli, a tak pokud nemá vysoký proběh a je v pořádku jeho elektronika, nic by nemělo bránit v jeho věrné službě. Poškozenou řídící jednotku případně snímač polohy škrtící klapky (potenciometr) poznáte podle kolísajících otáček na volnoběh, případně cukáním při akceleraci. V tomto případě je třeba se motoru zdaleka vyhnout.

Na českých silnicích rychle vznikají vůle v závěsech předních kol, praskají vypínací páky spojky, samostatnou kapitolou z jiného soudku jsou vymačkané klíčky zapalování nebo vlivem kroucení karosérie prasklá čelní skla. Za zmínku stojí také slabé tlumiče, které je třeba někdy měnit již po 40 000 km.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie, Přednosti a nedostatky Escortů, Motorizace
  2. První dojem, interiér, stav motoru
  3. Ovladatelnost, brzdy, řízení, jízdní vlastnosti, Naměřená dynamika, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků