Ford Edge míří do Evropy, v hledáčku má Audi Q5

Ford ve svém vývojovém středisku v německém Merkenichu představil zástupcům evropských médií novou generaci modelu Edge. Toto SUV, jehož současné provedení je v USA bestsellerem, se příští rok začne prodávat i v Evropě.
Seznam kapitol
  1. Nový Ford Edge
  2. Nový Ford Edge: Fotogalerie

Nový Ford Edge bude chtít zaujmout evropské zákazníky zejména designem, paletou asistenčních technologií a poměrem vnitřního prostoru k ceně. K mání bude výhradně s naftovým motorem 2.0 TDCi a prodávat se začne v roce 2015. Uvedení tohoto původně amerického modelu na evropské trhy je dalším výsledkem strategie One Ford, kterou zavedl odcházející ředitel Fordu Alan Mulally.

Pouze pro pět

Ford Edge je velké SUV, které se v nabídce značky zařadí nad model Kuga a fakticky se stane vlajkovou lodí evropského portfolia Fordu. Přestože některá podobně velká SUV se vyrábějí i v sedmimístném provedení, Edge se má v Evropě prodávat výhradně jako pětimístný model.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Exteriér Fordu Edge bezprostředně navazuje na loňský koncept, interiér prozrazuje příbuznost s novou generací Mondea

„Z úvodní analýzy priorit zákazníků jednoznačně vyplynulo, že pro zájemce o SUV této velikosti je prvořadý design,“ vysvětluje Darren Palmer, ředitel modelové řady vozů CD. „Když navrhujete sedmimístné auto, musíte nutně dělat kompromisy. V designu, ve vnitřním prostoru a nejčastěji v obojím.“

Sebevědomě dimenzovaná chromovaná maska chladiče a výrazně tvarované LED světlomety na první pohled prozrazují, že Edge byl formován především vkusem amerických zákazníků. V USA se ostatně prodává už od roku 2007 a je obchodně nejúspěšnějším modelem své kategorie.

„Nový Edge poskytne cestujícím více prostoru než větší modely SUV konkurenčních značek, která jsou výrazně dražší,“ říká Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby, v oficiálním komuniké.

Rozdíl hlavně v motorech

Edge stojí na nové globální platformě Fordu pro auta segmentu CD, o kterou se dělí s připravovaným novým Mondeem, S-MAXem a Galaxy.

Základní konstrukce vozu je od počátku koncipována tak, aby nový Edge splnil rozdílné homologační předpisy na obou stranách Atlantiku. Na pohled se bude lišit jen mírně odlišným vzhledem světlometů, nárazníků a ventilačních otvorů na přídi. Pozorné oko zaznamená rovněž střídmější nakládání s chromem a absenci viditelné antény, protože evropský Edge nedostane satelitní rádio.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Automatickou převodovku bude nově možné ovládat nejen pákou, ale i tlačítky na volantu

Hlavní rozdíl bude ale v pohonných jednotkách. Zatímco v USA se budou zákazníci rozhodovat mezi třemi benzínovými motory (2.3 EcoBoost, 2.7 EcoBoost a 3.5 V6), v Evropě Ford nabídne pouze dvě varianty naftového čtyřválce 2.0 TDCi. Oproti stejnojmennému agregátu ze současných modelů Fordu bude v Edge osazen dvojicí turbodmychadel.

Technika | Ford | Hybridy | První svezení | Ford C-Max

Řídili jsme hybridní C-MAX a Fusion, který je předzvěstí nového Mondea

Motor bude k dostání ve dvou variantách: 132 kW (180 k)/400 Nm a 154 kW (210 k)/450 Nm. „Diesel splňuje (emisní normu) Euro 6 i bez systému vstřikování močoviny, který používají některé konkurenční značky,“ řekl redakci AutoRevue.cz Palmer.

Ford Edge Sport

Klepněte pro větší obrázekNový Ford Edge bude v Evropě nabízen ve třech stupních výbavy: Trend, Sport a Titanium. Automobilka čeká největší zájem o luxusní Titanium. Jejím vizuálně dynamičtějším protějškem bude Sport s vlastním stylingem.

Odlišnosti verze Sport:

  • Mohutnější nárazníky
  • Nástavce prahů
  • Čtyřhranné koncovky výfuku
  • Sportovní podvozek
  • Sportovní sedadla
  • Hliníkové pedály

Slabší motor bude dodáván výhradně s manuální převodovkou, silnější naopak pouze s automatickou dvouspojkovou převodovkou PowerShift. Ta konečně umožní i řazení pomocí páček na volantu. Edge však nebude prvním modelem Fordu s touto „vymožeností“. Ještě před jeho příchodem se jí dočká modernizovaný Focus.

Síla motoru bude standardně přenášena na všechna čtyři kola prostřednictvím elektronicky řízeného systému s vektorováním točivého momentu. Palmer slibuje vynikající jízdní vlastnosti díky náročnému řešení zadní nápravy: „Chování na silnici bude přinejmenším srovnatelné s nejlepší prémiovou konkurencí.“ Nezapírá však, že terénní ambice vůz nemá, neboť cílová skupina po nich údajně ani netouží. „Víte přece, že naprostá většina majitelů SUV se mimo silnice nikdy nevydá,“ podotkl.

V hlavní roli výbava

Jízdní vlastnosti patří k silným stránkám Fordu, dnešního zákazníka ale zajímají stále méně. Silným lákadlem největšího evropského SUV značky Ford mají proto být asistenční systémy a technologie. Edge dostane například adaptivní řízení, jehož převod se mění v závislosti na rychlosti. Další elektronickou novinku znají majitelé sedmičkového BMW nebo Range Roveru: Dvojice předních širokoúhlých kamer snímá prostor před vozem v úhlu 180 stupňů, což významně usnadňuje třeba vyjíždění z vrat na rušnou ulici.

Edge dostane také reproduktory s technologií potlačování ruchů a pochopitelně i systémy známé z dosavadních Fordů, mezi nimi třeba bezdotykové ovládání pátých dveří (stačí mávnout nohou pod nárazníkem), nafukovací bezpečnostní pásy vzadu nebo parkovací asistent, který dokáže na místo zajet a také ho opustit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vůči prémiové konkurenci se Edge vymezuje prostorností, zejména v podélném směru vzadu

Zákazníci se mohou těšit i na vyhřívání volantu, což je výbava mimo prémiový segment sice nikoliv obvyklá, ale ani unikátní. Nabízí ho třeba Hyundai Santa Fe, se kterým se podle nás bude Edge přetahovat o zákazníky především. Ford ovšem vidí hlavní konkurenty v populárních „středně velkých“ SUV prémiových značek, jako jsou Volvo XC60 nebo Audi Q5.

Zajímavosti | Retro | Sportovní auta | Kupé | Ford

Ford Mustang oslavil 50. narozeniny na ruzyňském letišti (153x foto)

To potvrzuje i Palmer, když hovoří o prostornosti Edge. „Máme daleko víc místa pro nohy vzadu než v Audi Q5 a dokonce i víc než v Q7, která je pochopitelně nesrovnatelně dražší,“ zdůrazňuje. Cenu ovšem Ford v této fázi ani nenaznačuje. Bylo by to ostatně velmi předčasné. Edge se v Evropě začne prodávat až během roku 2015. 

Náklady na cestu redaktora hradila společnost Ford Motor Company.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nový Ford Edge
  2. Nový Ford Edge: Fotogalerie
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků