Ford EcoBoost: motorová revoluce po americku

Motory EcoBoost, kombinující vysoký výkon s nízkou spotřebou, slibuje americký Ford už dlouho, ale zatím se na ně lze stale jen těšit.

Zájemci o vůz vybavený motorem EcoBoost totiž bude muset na jeho sériovou aplikaci počkat ještě zhruba rok. Americký Ford si však od této konstrukce slibuje hodně a považuje ji za klíčový prostředek k dosažení rovnováhy mezi vysokým výkonem a přijatelnou spotřebou. Tyto motory se časem objeví takřka ve všech automobilech FMC, ale jeho prvními hostiteli se stanou vozy Lincoln MKS (sedan) a Ford Flex (crossover). 
 
Technologie EcoBoost kombinuje přednosti přímého vstřikování a přeplňování, jak již její název napovídá. Praktické testy přitom údajně prokázaly, že takto upravený motor V6 poskytuje o 20 % nižší spotřebu paliva ve srovnání s klasickým osmiválcem s atmosférickým plněním a srovnatelnými hodnotami výkonu a točivého momentu. Pokles emisí CO2 je zatím charakterizován hodnotou 15 %. Podle dosavadních informací bude prvním motorem EcoBoost jednotka 3,5 l V6, ale nedávno jsme se dozvěděli, že Ford rovněž dokončuje vývoj podobně koncipované jednotky, ovšem se čtyřmi válci v řadě a objemem rovných dvou litrů. Ten by se měl objevit pod kapotou modernizovaného modelu Fusion, jenž se představí během roku 2011.

Na připojených snímcích si můžete prohlédnout nejen pracovní fáze tohoto systému, ale také soustavu určenou pro použití v šestiválcovém motoru. Je jasné, že o řádnou revoluci se nejedná, technologie příméh vstřiku benzínu či přeplňování jsou již tradičně užívanými prvky. Na druhou stranu každá podobná iniciativa na modernizaci pístového spalovacího motoru se vítá. Potenciální přínos motorů EcoBoost však spočívá v dobrém sladění jednotlivých postupů a optimální práci s extrémně chudou, vrstvenou směsí. Přímé vstřikování totiž nabízí výhodu přesnějšího dávkování paliva a vyšší účinnosti a lze jím eliminovat riziko klepání. Motor EcoBoost je doplněn běžným výfukovým turbodmychadlem, přičemž roziko stále běžného „turboefektu“ by mělo být potlačeno právě technologií přímého vstřikování.   
 
Tiskový mluvčí FMC Said Deep potvrdil, že vyvíjí čtyřválec, ale jeho objem ani model, do nějž se bude montovat, nechtěl zatím upřesnit. Zároveň uvedl, že byl spuštěn program v hodnotě 110 milionů dolarů, jehož výsledkem bude modernizace továrny Bridgend ve Walesu. Ta bude produkovat čtyřválce EcoBoost s objemem 1,6 litru, jež by se měly vyznačovat extrémně nízkými emisemi CO2 a budou určeny pro Evropu.

Také se hovoří o tom, že Ford vyvíjí systém přímého vstřikování etanolu. Spalování alkoholu totiž přináší řadu příjemných průvodních jevů, včetně ochlazování spalovacího prostoru, a pokud se kombinuje s využitím vysokooktanového paliva biologického původu, účinnost systému by měla dosahovat působivých parametrů. Spotřeba takto adaptovaného zážehového motoru by měla dosahovat hodnoty běžné u motorů vznětových, Ford však dosud ani nenaznačil, jaké plány s ním má.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford EcoBoost

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lincoln MKS, 2009
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků