Ford EcoBoost: motorová revoluce po americku

Motory EcoBoost, kombinující vysoký výkon s nízkou spotřebou, slibuje americký Ford už dlouho, ale zatím se na ně lze stale jen těšit.

Zájemci o vůz vybavený motorem EcoBoost totiž bude muset na jeho sériovou aplikaci počkat ještě zhruba rok. Americký Ford si však od této konstrukce slibuje hodně a považuje ji za klíčový prostředek k dosažení rovnováhy mezi vysokým výkonem a přijatelnou spotřebou. Tyto motory se časem objeví takřka ve všech automobilech FMC, ale jeho prvními hostiteli se stanou vozy Lincoln MKS (sedan) a Ford Flex (crossover). 
 
Technologie EcoBoost kombinuje přednosti přímého vstřikování a přeplňování, jak již její název napovídá. Praktické testy přitom údajně prokázaly, že takto upravený motor V6 poskytuje o 20 % nižší spotřebu paliva ve srovnání s klasickým osmiválcem s atmosférickým plněním a srovnatelnými hodnotami výkonu a točivého momentu. Pokles emisí CO2 je zatím charakterizován hodnotou 15 %. Podle dosavadních informací bude prvním motorem EcoBoost jednotka 3,5 l V6, ale nedávno jsme se dozvěděli, že Ford rovněž dokončuje vývoj podobně koncipované jednotky, ovšem se čtyřmi válci v řadě a objemem rovných dvou litrů. Ten by se měl objevit pod kapotou modernizovaného modelu Fusion, jenž se představí během roku 2011.

Na připojených snímcích si můžete prohlédnout nejen pracovní fáze tohoto systému, ale také soustavu určenou pro použití v šestiválcovém motoru. Je jasné, že o řádnou revoluci se nejedná, technologie příméh vstřiku benzínu či přeplňování jsou již tradičně užívanými prvky. Na druhou stranu každá podobná iniciativa na modernizaci pístového spalovacího motoru se vítá. Potenciální přínos motorů EcoBoost však spočívá v dobrém sladění jednotlivých postupů a optimální práci s extrémně chudou, vrstvenou směsí. Přímé vstřikování totiž nabízí výhodu přesnějšího dávkování paliva a vyšší účinnosti a lze jím eliminovat riziko klepání. Motor EcoBoost je doplněn běžným výfukovým turbodmychadlem, přičemž roziko stále běžného „turboefektu“ by mělo být potlačeno právě technologií přímého vstřikování.   
 
Tiskový mluvčí FMC Said Deep potvrdil, že vyvíjí čtyřválec, ale jeho objem ani model, do nějž se bude montovat, nechtěl zatím upřesnit. Zároveň uvedl, že byl spuštěn program v hodnotě 110 milionů dolarů, jehož výsledkem bude modernizace továrny Bridgend ve Walesu. Ta bude produkovat čtyřválce EcoBoost s objemem 1,6 litru, jež by se měly vyznačovat extrémně nízkými emisemi CO2 a budou určeny pro Evropu.

Také se hovoří o tom, že Ford vyvíjí systém přímého vstřikování etanolu. Spalování alkoholu totiž přináší řadu příjemných průvodních jevů, včetně ochlazování spalovacího prostoru, a pokud se kombinuje s využitím vysokooktanového paliva biologického původu, účinnost systému by měla dosahovat působivých parametrů. Spotřeba takto adaptovaného zážehového motoru by měla dosahovat hodnoty běžné u motorů vznětových, Ford však dosud ani nenaznačil, jaké plány s ním má.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford EcoBoost

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lincoln MKS, 2009
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků