Ford EcoBoost Bobcat: 500 koní za pár litrů?

Rýsuje se nám hezká alternativa k dieselům a hybridům. Motor Ford Bobcat ma nábídnout více výkonu a méně spotřeby.

Nová generace motorů označená EcoBoost se právě chystá do prodejů (psali jsme o ní například na tomto místě) a debutuje v novém Lincolnu MKS, poté by se měla rozšířit napříč nabídkou značky Ford nejen v USA, ale i v Evropě.

Vyznačuje se přesně těmi vlastnostmi, jaké od nových motorů očekáváme: pohonné jednotky EcoBoost budou výkonnější a hospodárnější. Například vidlicový šestiválec 3,5 l EcoBoost, jenž se v sériových vozech objeví jako první, bude dávat 340 koní (253 kW) a točivý moment vrcholí hodnotou 460 Nm, což jsou hodnoty, na něž jsme byli dosud zvyklí u větších osmiválců. Ford sáhl po dvou klíčových prostředcích, aby dosáhl těchto hodnot: po přeplňování turbodmychadlem a přímém vstřikování benzínu. Ale jak se zdá, spotřeba těchto motorů v brzké budoucnosti klesne ještě o dalších 5 až 10 % díky přídavnému vstřikování etanolu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První informace o tom, že Ford pod názvem Bobcat vyvíjí nový osmiválec se vstřikováním etanolu, jsme zachytili koncem loňského roku. Tento předpoklad se nyní potvrdil poté, co se patřičné patentové listiny objevily v americkém Department of Energy (DOE). V tomto motoru bude etanol vpravován do spalovacího prostoru těsně před fází komprese a krátce před vstříknutím hlavní dávky benzínu.

Spalování malého množství etanolu přináší značnou výhodu v podobě ochlazování vnitřku válce. Díky tomu motor může spalovat benzín s vyšším oktanovým číslem, což s sebou nese potenciál zvýšení účinnosti spalovacího procesu a tím i zvýšení výkonu a snížení spotřeby. Tato charakteristika konstruktérům navíc umožní zvýšení kompresního poměru, neboť se sníží riziko klepání. Výsledek může nakonec vyústit až k tomu, že takový motor bude dosahovat spotřeby vznětového motoru, ovšem bez nutnosti instalace komplikovaných hybridních systémů a při zachování všech předností přeplňovaných zážehových jednotek, které na nich stále většina z nás oceňuje (tichost chodu, rozsah využitelných otáček, atp.). Soustava si vyžádá instalaci dodatečné nádrže pro etanol, minimální spotřeba této látky však bude vyžadovat její doplňování pouze několikrát do roka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Na vývoji popsaného systému s Fordem spolupracuje společnost Ethanol Boosting Systems z Massachusetts, jež si již nechala patentovat označení Direct Injection Octane Boost. Podle dostupných informací bude nový motor spalovat benzín s oktanovým číslem přes 150 oktanů (těžko ale říci, kde jej motorista bude tankovat). Výkon pětilitrového osmiválce Bobcat přitom bude dosahovat výkonu 500 koní (373 kW) a točivého momentu přes 1 000 Nm. Elegantní alternativa k hybridům, nemyslíte? Ford zatím neuvedl, kdy s prodejem těchto motorů hodlá začít, ale jeho silniční praktické testy mají pod kapotou pick-upu řady F začít ještě letos.

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 169 501 km
Cena: 130 000 Kč
Ford S-MAX 2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 042 km
Cena: 205 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků