Ford EcoBoost Bobcat: 500 koní za pár litrů?

Rýsuje se nám hezká alternativa k dieselům a hybridům. Motor Ford Bobcat ma nábídnout více výkonu a méně spotřeby.

Nová generace motorů označená EcoBoost se právě chystá do prodejů (psali jsme o ní například na tomto místě) a debutuje v novém Lincolnu MKS, poté by se měla rozšířit napříč nabídkou značky Ford nejen v USA, ale i v Evropě.

Vyznačuje se přesně těmi vlastnostmi, jaké od nových motorů očekáváme: pohonné jednotky EcoBoost budou výkonnější a hospodárnější. Například vidlicový šestiválec 3,5 l EcoBoost, jenž se v sériových vozech objeví jako první, bude dávat 340 koní (253 kW) a točivý moment vrcholí hodnotou 460 Nm, což jsou hodnoty, na něž jsme byli dosud zvyklí u větších osmiválců. Ford sáhl po dvou klíčových prostředcích, aby dosáhl těchto hodnot: po přeplňování turbodmychadlem a přímém vstřikování benzínu. Ale jak se zdá, spotřeba těchto motorů v brzké budoucnosti klesne ještě o dalších 5 až 10 % díky přídavnému vstřikování etanolu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První informace o tom, že Ford pod názvem Bobcat vyvíjí nový osmiválec se vstřikováním etanolu, jsme zachytili koncem loňského roku. Tento předpoklad se nyní potvrdil poté, co se patřičné patentové listiny objevily v americkém Department of Energy (DOE). V tomto motoru bude etanol vpravován do spalovacího prostoru těsně před fází komprese a krátce před vstříknutím hlavní dávky benzínu.

Spalování malého množství etanolu přináší značnou výhodu v podobě ochlazování vnitřku válce. Díky tomu motor může spalovat benzín s vyšším oktanovým číslem, což s sebou nese potenciál zvýšení účinnosti spalovacího procesu a tím i zvýšení výkonu a snížení spotřeby. Tato charakteristika konstruktérům navíc umožní zvýšení kompresního poměru, neboť se sníží riziko klepání. Výsledek může nakonec vyústit až k tomu, že takový motor bude dosahovat spotřeby vznětového motoru, ovšem bez nutnosti instalace komplikovaných hybridních systémů a při zachování všech předností přeplňovaných zážehových jednotek, které na nich stále většina z nás oceňuje (tichost chodu, rozsah využitelných otáček, atp.). Soustava si vyžádá instalaci dodatečné nádrže pro etanol, minimální spotřeba této látky však bude vyžadovat její doplňování pouze několikrát do roka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Na vývoji popsaného systému s Fordem spolupracuje společnost Ethanol Boosting Systems z Massachusetts, jež si již nechala patentovat označení Direct Injection Octane Boost. Podle dostupných informací bude nový motor spalovat benzín s oktanovým číslem přes 150 oktanů (těžko ale říci, kde jej motorista bude tankovat). Výkon pětilitrového osmiválce Bobcat přitom bude dosahovat výkonu 500 koní (373 kW) a točivého momentu přes 1 000 Nm. Elegantní alternativa k hybridům, nemyslíte? Ford zatím neuvedl, kdy s prodejem těchto motorů hodlá začít, ale jeho silniční praktické testy mají pod kapotou pick-upu řady F začít ještě letos.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků