Vozy Ford Cortina patřily v šedesátých a sedmdesátých letech k prodejně nejúspěšnějším modelům v Evropě. Nabízely je i československé podniky Mototechna a Tuzex. Podívejme se nyní na prospekt, který pro naše trhy vytiskli přímo v Anglii…
Kapitoly článku:
Ford Cortina v Československu
Cortiny první generace (1962 – 1966) se u nás prodávaly v šedesátých a sedmdesátých letech a patřily k nejoblíbenějším vozům. Automobily Ford Cortina Mk. I se k nám vozily v minimálních počtech, jež stěží uspokojily potřeby režimem vyvolených. Patřily k nejdražším strojům, jež bylo v Československu možno koupit, přičemž i na trhu s ojetými vozy si držely vysokou hodnotu.
Ford Cortina Mk. I ve svém původním provedení s úzkou maskou chladiče a bez mřížek v zadních sloupcích
Anglické části amerického Fordu, jež Cortiny vyvinula a vyráběla, stálo i přes kusové prodeje za to vydat v polovině šedesátých let prospekt speciálně pro československé zákazníky. Možná vás to překvapí, ale byl vyveden v češtině. Šlo o na čtyři díly dělenou skládačku, jež tak měla vlastně osm stran formátu A4, a na přiložených snímcích vám tyto stránky představíme.
Britský Ford neváhal tuzemskému publiku připravit speciální prospekt...
Prospekt vytiskla britská tiskárna Woodford Litho Ltd. s edičním označením „60174659 Czech“. Fotografie jsou černobílé a datum tisku lze odhadovat na konec roku 1964, neboť prospekt obsahuje snímky vozů v modernizovaném provedení představeném na podzim roku 1964 v Londýně (facelift na první pohled poznáme podle větší masky chladiče zahrnující i blinkry a ventilačních mřížek ve sloupcích C).
Ventilace Aeroflow
Na první pohled vynikne mimořádně kvalitní zpracování prospektu na hodnotně působícím křídovém papíru. Otázkou zůstává, kdo se staral o překlad do češtiny, který kromě často nepasující či dokonce zcela chybějící diakritiky nabízí řadu úsměvných gramatických obratů. Například se zde dočteme o modelech „s dvěma a čtyřmi dveři“ či „oddélení na zavazadla“, za zmínku stojí také “dvoubarevní lakový nátěr“, „sluneční visory“, „vysoce výkonné točivé čerpadlo“ nebo „zkuste Cortina ´65 a přesvědčujte se“.
Výrobce zdůrazňoval přednosti ventilace Aeroflow, jež byla v Cortině uvedena právě s faceliftem v roce 1964. Bezprůvanový systém, s hlavními výdechy v podobě kruhových segmentů po stranách palubní desky, zajišťoval přístup vzduchu do všech míst prostoru pro posádku i k čelnímu sklu (proti jeho mlžení) a odsáván byl mřížkami ve sloupcích C, přičemž ke kompletní výměně vzduchu mělo docházet každých 40 vteřin.
Cortina po faceliftu v roce 1964 disponovala také pokrokově řešenou ventilací Aeroflow
Nejde přitom jen o marketingové floskule: na začátku osmdesátých let proběhly zkoušky s využitím moderních měřicích přístrojů, jež prokázaly, že ventilace Aeroflow ve faceliftované verzi Cortiny Mk. I byla daleko účinnější než u Cortin dalších generací včetně řady Mk. IV (to už byl derivát německého Taunusu).