Ford 40 Speedster: speciál Edsela Forda je zpět

Soutěž elegance v Pebble Beach se stala také místem obnovené premiéry sportovního prototypu Ford Model 40 Special Speedster z roku 1934. Tento stroj, jak už to u podobně pozoruhodných vozů bývá, provází dobrodružná historie. Vznikl  v roce 1934 na přímou objednávku syna Henryho Forda Edsela v dílnách stylisty E. T. Gregorieho. Během let prošel tento speciál řadou modifikací, ale pod kapotou dodnes ukrývá čtyřlitrový vidlicový osmiválec Ford „flat head“ s výkonem 101 koní (75 kW) vestavěný v roce 1940.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po Edselově předčasné smrti v květnu roku 1943 šel Model 40 Special Speedster z ruky do ruky, aby byl nakonec v roce 1958 prodán za pouhých 603 dolarů a na zhruba 41 let zmizel z očí veřejnosti. Znovu se objevil teprve roku 1999 na Soutěži elegance na Amelia Islandu a deset let nato jej koupil jistý texaský sběratel, ale již za 1,76 milionu dolarů. Nový majitel však záhy zemřel a vůz se dostal do rukou renovační dílny RM Auto Restoration, která jej dovedla do dnešní podoby.

Edselův vnuk Edsel Ford II vzpomíná: „Můj děda věřil, že předměty každodenní potřeby – včetně automobilu – mohou být zároveň uměleckými předměty. Ačkoli nebyl profesí konstruktérem ani stylistou, měl pro tyto věci zřejmě talent a stal se zakladatelem prvního designérského oddělení v rámci Ford Motor Company“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků