Ford 40 Speedster: speciál Edsela Forda je zpět

Soutěž elegance v Pebble Beach se stala také místem obnovené premiéry sportovního prototypu Ford Model 40 Special Speedster z roku 1934. Tento stroj, jak už to u podobně pozoruhodných vozů bývá, provází dobrodružná historie. Vznikl  v roce 1934 na přímou objednávku syna Henryho Forda Edsela v dílnách stylisty E. T. Gregorieho. Během let prošel tento speciál řadou modifikací, ale pod kapotou dodnes ukrývá čtyřlitrový vidlicový osmiválec Ford „flat head“ s výkonem 101 koní (75 kW) vestavěný v roce 1940.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po Edselově předčasné smrti v květnu roku 1943 šel Model 40 Special Speedster z ruky do ruky, aby byl nakonec v roce 1958 prodán za pouhých 603 dolarů a na zhruba 41 let zmizel z očí veřejnosti. Znovu se objevil teprve roku 1999 na Soutěži elegance na Amelia Islandu a deset let nato jej koupil jistý texaský sběratel, ale již za 1,76 milionu dolarů. Nový majitel však záhy zemřel a vůz se dostal do rukou renovační dílny RM Auto Restoration, která jej dovedla do dnešní podoby.

Edselův vnuk Edsel Ford II vzpomíná: „Můj děda věřil, že předměty každodenní potřeby – včetně automobilu – mohou být zároveň uměleckými předměty. Ačkoli nebyl profesí konstruktérem ani stylistou, měl pro tyto věci zřejmě talent a stal se zakladatelem prvního designérského oddělení v rámci Ford Motor Company“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků