Ford 20M TS OSI (1966): vrcholné dílo Sergia Sartorelliho

Někdy se o něm hovoří jako o nejkrásnějším Fordu všech dob. Jmenuje se Ford 20M TS OSI Coupé a vznikl na sklonku šedesátých let v sérii čítající přibližně 2 200 kusů.

Šedesátá léta byla dobou, v níž italské karosářské školy hledaly ve světě konkurenci pouze obtížně, ať už jde o schopnosti přípravy malosériové i velkosériový výroby, tak pochopitelně o estetické kvality. Italská karosárna OSI (Officine Stampaggi Industriale) byla založena v roce 1960 renomovanými firmami Ghia a Innocenti, a ačkoli neikdy nedosáhla věhlasu Pininfariny, Bertoneho nebo Touringu, vzešlo z ní několik pozoruhodných studií i malosériových modelů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model 20M TS OSI vycházel z velkosériového typu Ford Taunus 20M TS (P5)

V následujících letech byly u OSI v omezených sériích vyráběny zejména sportovní vozy vynikající vesměs ušlechtile tvarovanými karosériemi a osvědčenými podvozky. V roce 1966 se na ženevském autosalonu představilo na stánku OSI například úhledné čtyřmístné kupé Ford 20M TS OSI, následované o rok později v Turíně otevřenou verzí obdobného typu. Mimochodem, to bylo navíc vůbec naposledy, co se značka OSI na světových autosalonech prezentovala.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford 20M TS OSI vznikl s karoserií kupé v počtu asi 2 200 vozů, přičemž roadster zůstal ve stádiu prototypu

Mladý a nadaný designér Sergio Sartorelli nastoupil roku 1956 do konstrukční kanceláře Ghia. Během času tam vedl celou řadu významných projektů, včetně Fiatu 2300 S, Karmannu Ghia (typ 34) a řady studií pro Renault. Z popudu karosárny Ghia byla v roce 1960 založena společnost OSI, v jejímž vedení stanuli pánové Arrigo Olivetti a Luigi Segre. Když Segre o tři roky později zemřel, nahradil jej v OSI právě Sergio Sartorelli. Pod jeho vedením se zde zrodil právě Ford 20M TS OSI.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér modelu Ford 20M TS OSI měl dýhovanou palubní desku a štít s šesti přístroji

Již podle typového označení je jasné, z jaké techniky nový vůz vycházel. Ford OSI byl o něco delší a širší než Taunus 20M TS (P5), který byl jedním z posledních modelů z dob, kdy fordovy továrny v Německu a Velké Británii produkovaly vlastní modely. Jednoduchá palubní deska byla nová a zdobená dřevěnou dýhou po celé své šířce i na přístrojovém štítě.

Zajímavosti | Retro | Technika | Fascinace | Ford | Design

Ford Taunus: ryze německé období

Tomu dominovaly velký tachometr a otáčkoměr, které byly doplněny čtyřmi menšími kruhovými přístroji. Zleva tam tedy byly tachometr, teploměr chladicí kapaliny, tlakoměr oleje, otáčkoměr, palivoměr a hodiny. Mezi předními, anatomicky tvarovanými sedadly bez opěrek hlavy procházel až k zadním sedadlům vysoký středový panel. Z něj čněla krátká řadicí páka, před níž byl prostor pro instalaci autorádia.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jeden z dochovaných vozů typu Ford 20M TS OSI na Masarykově okruhu v červnu 2006

Podvozky se do Itálie dovážely lodí ze závodu v Kolíně nad Rýnem, kam se pak stejnou cestou vracely již hotové vozy. Když šel Ford OSI na začátku roku 1967 do sériové výroby, měla továrna OSI celkem asi 800 zaměstnanců. Ti do půli roku 1968 postavili jen asi 2 200 kupé Ford 20M TS OSI se dvěma alternativními motory (šlo o standardní šestiválce Ford s objemy 2,0 a 2,3 l), přičemž roadster, prezentovaný na turínském autosalonu roku 1967, zůstal pouze ve stádiu prototypu. Podle dostupných informací se tento unikát dochoval a v současnosti prochází renovací v německém Wiesbadenu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
OSI DAF City: prototyp minivozu z roku 1966

Na setkání Fordever Clubu na brněnském Masarykově okruhu v červnu roku 2006 se objevil červený Ford 20M TS OSI v žalostném, ale kompletním a restaurovatelném stavu. Zašlá značka „CS“ v rohu jeho zadního okna napovídá, že vůz byl řadu let provozován u nás. Kdo ví, třeba se nám časem podaří vypátrat historii tohoto zajímavého vozu a možná se dočkáme i jeho renovace.

A na závěr ještě pár slov k podivnému „katamaránu na kolech“, který společnost OSI představila pod jménem Silver Fox na turínském autosalonu v roce 1967 po boku roadsteru Ford 20M TS OSI. Původně s ním chtěli vyrazit do Le Mans a pokořit tam světový rychlostní rekord, ale s ohledem na kulminující finanční potíže firmy OSI k tomu již nedošlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pozoruhodný prototyp dvoutrupového sportovního vozu OSI Silver Fox (1967)

OSI Silver Fox měl pozoruhodně tvarovanou karoserii členěnou do dvou podélných částí a řízením vpravo. Za řidičem bylo umístěno rezervní kolo a za spolujezdcem čtyřválcový motor z Renaultu Alpine. Karosárna OSI ukončila svoji automobilovou produkci v roce 1968, ale zůstala činná v kovoobráběcím průmyslu.

A Sergio Sartorelli? Krátce po přípravě modelu Ford OSI odešel k Fiatu, pro který se podílel na vývoji široké škály studií i sériových modelů včetně Fiatů 126, Ritmo a Regatta nebo Lancie Beta.

Technické údaje: Ford 20M TS OSI

  • Rok • stupeň výbavy 1967 • 2300 S
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 6/2 • OHV
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 2 293 cm3
  • Vrtání • zdvih 90,0 mm • 60,1 mm
  • Stupeň komprese 9,0:1
  • Nejvyšší výkon 79 kW (108 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 100 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,7 s
  • Nejvyšší rychlost 180 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 4 stupňů
  • Hmotnost: pohotovostní 1 150 kg
  • Prům. spotřeba: komb. 9,8 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 705 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 475 mm • 1 439 mm
  • Rozměr pneumatik 185 SR 15
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 670 × 1 810 × 1 340 mm
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků