Ford se v poslední době řádně opřel do podpory dobrého jména svého nejprodávanějšího modelu a chrlí jednu perličku za druhou. A to přesto, nebo možná právě proto, že kariéra druhé generace Focusu se chýlí ke konci. Připraven tak byl Focus RS, který představuje svými parametry v rámci kompaktní třídy takřka unikátní nabídku, a následovalo několik zvláštních verzí na jeho základech. Později navíc přišlo provedení RS500 a když uz bylo prakticky vyprodáno, vrátil se Ford zpět k speciálním edicím výchozího „eReSa”. A další takové bylo právě představeno.
Tip: Přečtěte si náš první test Fordu Focus RS.
Vzhledem k třídě vozu má poněkud překvapivé označení Le Mans Classic, ale jak poznáte za chvíli, není vůbec nepatřičné. Automobilka se jí totiž rozhodla připomenout své úspěchy na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století a připravila celkem pět specifických barevných provedení, která odkazují na vítězné vozy této pro Ford slavné éry.
Na přiložených snímcích i videu si můžete prohlédnout všech pět verzí Focusu RS. Některé vám od pohledu připomenou slavné vozy minulosti, u ostatních vám napovíme. Černé provedení se stříbnrými pruhy vzpomíná na Ford Mk II, vítěze Le Mans z roku 1966, červená verze s bílými pruhy pak Ford Mk IV, o rok pozdějšího vítěze. Pak tu máme jednu „Sněhurku” (Rychlou Sněhurku, chce se říci) s modrými pruhy jako vzpomínku na Ford Mk IIB opět z roku 1967 a k tomu modro-bílou variantu, odkazující na Ford Capri RS 2600, vítěze mezi cestovními vozy z roku 1972. Že vám pořád žádné z nich nic neříká? Pak pohlédněte na to páté - modro-oranžové zbarvení ve stylu Fordu GT40, vítěze z let 1968 a 1969, snad musí znát každý alespoň trochu znalý motorista.
Nutno dodat, že tyto verze budou specifické zejména svými mimikrami, pouze uvnitř dostanou navíc skořepinová sedadla Recaro s obšitím ve stylu zbarvení zevnějšku. Podobné provedení pak bude mít ii volant, řadička, madlo ruční brzy a loketní opěrka.
Pokud vás tato provedení zaujala, máme pro vás závěrem vlastně tak trochu špatnou zprávu - vznikne jich totiž přesně pět a prodána budou po letošní Le Mans, tedy po 11. červenci 2010. Cena bude zřejmě odpovídat, očekávame jejich nabídnutí v nějaké aukci, kde se hodnota každého unikátu vyšplhá adekvátně nad cenu běžného provedení.
Focus RS Le Mans Classic
Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.
Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně. Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.
Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost