Fisker Karma: produkce a prodej konečně začínají

Ve Finsku se po létech slibů rozběhla výroba amerického modelu Fisker Karma s elektrickým pohonem. A dodávky začínají.

Americká společnost Fisker Automotive hovoří o luxusním sedanu s elektrickým pohonem již několik let, konstrukce vrcholila koncem první dekády jedenadvacátého století a největším oříškem se stalo hledání kompetentního výrobce. Tím se nakonec stala finská firma Valmet, jež má s malosériovou výrobou specifických automobilů dlouholeté zkušenosti. Nyní se produkce plug-in hybridu Fisker Karma konečně rozbíhá a první vozy budou zákazníkům dodány již koncem tohoto měsíce. Podobné kreace s pověstí ekologického přínosu nacházejí odběratele především mezi americkou smetánkou z řad politiků a hollywoodských herců, proto nepřekvapí, že vůbec první vůz Fisker Karma bude parkovat v garážích Leonarda DiCapria.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Podívejte se na pěkně peprnou reklamu na Fisker Karma

Společnost Fisker Automotive, kterou založil někdejší konstruktér Aston Martinu Henrik Fisker, tvrdí, že v tuto chvíli eviduje na 3 000 závazných objednávek pro svůj model Karma, takže má odbyt své produkce na dlouhou dobu pokrytu. Vůz se má v USA prodávat v přepočtu za nějakých 1 740 000 Kč a v seznamu zákazníků se prý nacházejí také jména amerických státníků Ala Gorea a Colina Powella. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sedan Fisker Karma je postaven na prostorovém hliníkovém rámu a dvojice elektromotorů u zadních kol je zásobována energií z akumulátorů uložených ve středu karoserie. V přídi vozu se nachází zážehový čtyřválec s objemem 2,0 l, přeplňováním a výkonem 260 koní (191 kW), jehož jediným úkolem je ale generovat elektřinu určenou pro elektromotory. Ve Valmetu má týdně vzniknout jen pět těchto strojů, přičemž měsíční produkce by se měla zvýšit s letošním podzimem na 300 jednotek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Henrik Fisker ale u modelu Karma zůstat nehodlá, o čemž jsme vás informovali již dříve. Řadu Karma hodlá v dohledné době rozšířit o kabriolet a „shooting brake“, tedy jakýsi sportovně střižený kombík, který bychom mohli zhlédnout možná již na podzim ve Frankfurtu. Pokud vše půjde dobře, dočkáme se zřejmě již brzy zcela nové řady (pochopitelně opět s hybridním motorem, její vývoj probíhá pod heslem Project Ninja), která by se chtěla pustit do segmentu BMW 3. Uvidíme, jak všechno dopadne, nicméně spuštění výroby modelu Karma je třeba označit za skutečný úspěch. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků