Firma ZF představila v detailech první devítistupňovou převodovku

Dostihy v počtu rychlostních stupňů u moderních převodovek pokračují. Ještě před patnácti lety působil manuální „šestikvalt“ (např. BMW 540i) jako rarita, ale teprve nyní se stal bezmála nedílnou součástí výbavy každého moderního automobilu. Skutečné závody se však pod vějičkou snižování provozních nákladů odehrávají u „automatů“. Zvláště prémiové značky se předhánějí v počtu stupňů (je jich nyní běžně i osm), ale tím to rozhodně nekončí. Již vloni jsme psali o tom, že Mercedes – Benz údajně dokončuje vývoj skříně 9G-Tronic a letos v lednu jsme vás informovali o tom, že skutečný trumf připravuje specializovaná německá společnost ZF. A tento trumf byl nyní představen na konferenci VDI s tématem „převody ve vozidlech 2011“.

Toto na práh sériové produkce uvedené ústrojí nese označení 9HP a je určeno primárně pro zástavbu k příčně uloženým agregátům a náhonu předních kol. Má být schopno přenášet točivý moment až 480 Nm a je připraveno ke kombinaci se soustavami pohonu všech kol, start/stop systémů i různých hybridů. Podle firmy ZF je převodovka 9HP schopna uspořit na spotřebě až 16% prostředků v porovnání se stávajícími šestistupňovými automaty, a to především díky mimořádně širokému rozpětí převodů 9,84, což má v kombinaci s devíti stupni zajistit v každé situaci vždy ten správný poměr. Například při rychlosti 120 km/h má 9HP točit na „devítku“ jen 1 900 ot./min., bohužel konkrétní motor či model automobilu nebyl ZF uveden. Jádrem ústrojí 9HP není složitý dvouspojkový agregát, ale konvenční hydrodynamický měnič, jenž podle ZF stále nabízí řadu praktických výhod.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Devítistupňový "automat" od ZF si vystačí s konvenčním kapalinovým měničem momentu 

Převodová skříň ZF 9HP byla postavena jako plně adaptabilní soustava schopna zástavby do pohonných jednotek nejrůznějších druhů. V rámci toho firma ZF připravila navíc také vlastní systém přepínatelného pohonu kol zadní nápravy, který je za běžných okolností zcela deaktivován a v úhrnné bilanci je na spotřebě schopen úspory 5 % paliva v konfrontaci s trvalými pohony 4X4. V kombinaci se soustavou start/stop přitom 9HP nevyžaduje dodatečné olejové čerpadlo a při souhře s hybridními sestavami lze konvenční měnič momentu snadno nahradit elektromotorem kombinovaným s generátorem.  

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 249 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 130 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků