Firma ZF představila v detailech první devítistupňovou převodovku

Dostihy v počtu rychlostních stupňů u moderních převodovek pokračují. Ještě před patnácti lety působil manuální „šestikvalt“ (např. BMW 540i) jako rarita, ale teprve nyní se stal bezmála nedílnou součástí výbavy každého moderního automobilu. Skutečné závody se však pod vějičkou snižování provozních nákladů odehrávají u „automatů“. Zvláště prémiové značky se předhánějí v počtu stupňů (je jich nyní běžně i osm), ale tím to rozhodně nekončí. Již vloni jsme psali o tom, že Mercedes – Benz údajně dokončuje vývoj skříně 9G-Tronic a letos v lednu jsme vás informovali o tom, že skutečný trumf připravuje specializovaná německá společnost ZF. A tento trumf byl nyní představen na konferenci VDI s tématem „převody ve vozidlech 2011“.

Toto na práh sériové produkce uvedené ústrojí nese označení 9HP a je určeno primárně pro zástavbu k příčně uloženým agregátům a náhonu předních kol. Má být schopno přenášet točivý moment až 480 Nm a je připraveno ke kombinaci se soustavami pohonu všech kol, start/stop systémů i různých hybridů. Podle firmy ZF je převodovka 9HP schopna uspořit na spotřebě až 16% prostředků v porovnání se stávajícími šestistupňovými automaty, a to především díky mimořádně širokému rozpětí převodů 9,84, což má v kombinaci s devíti stupni zajistit v každé situaci vždy ten správný poměr. Například při rychlosti 120 km/h má 9HP točit na „devítku“ jen 1 900 ot./min., bohužel konkrétní motor či model automobilu nebyl ZF uveden. Jádrem ústrojí 9HP není složitý dvouspojkový agregát, ale konvenční hydrodynamický měnič, jenž podle ZF stále nabízí řadu praktických výhod.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Devítistupňový "automat" od ZF si vystačí s konvenčním kapalinovým měničem momentu 

Převodová skříň ZF 9HP byla postavena jako plně adaptabilní soustava schopna zástavby do pohonných jednotek nejrůznějších druhů. V rámci toho firma ZF připravila navíc také vlastní systém přepínatelného pohonu kol zadní nápravy, který je za běžných okolností zcela deaktivován a v úhrnné bilanci je na spotřebě schopen úspory 5 % paliva v konfrontaci s trvalými pohony 4X4. V kombinaci se soustavou start/stop přitom 9HP nevyžaduje dodatečné olejové čerpadlo a při souhře s hybridními sestavami lze konvenční měnič momentu snadno nahradit elektromotorem kombinovaným s generátorem.  

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků