Firma ZF představila v detailech první devítistupňovou převodovku

Dostihy v počtu rychlostních stupňů u moderních převodovek pokračují. Ještě před patnácti lety působil manuální „šestikvalt“ (např. BMW 540i) jako rarita, ale teprve nyní se stal bezmála nedílnou součástí výbavy každého moderního automobilu. Skutečné závody se však pod vějičkou snižování provozních nákladů odehrávají u „automatů“. Zvláště prémiové značky se předhánějí v počtu stupňů (je jich nyní běžně i osm), ale tím to rozhodně nekončí. Již vloni jsme psali o tom, že Mercedes – Benz údajně dokončuje vývoj skříně 9G-Tronic a letos v lednu jsme vás informovali o tom, že skutečný trumf připravuje specializovaná německá společnost ZF. A tento trumf byl nyní představen na konferenci VDI s tématem „převody ve vozidlech 2011“.

Toto na práh sériové produkce uvedené ústrojí nese označení 9HP a je určeno primárně pro zástavbu k příčně uloženým agregátům a náhonu předních kol. Má být schopno přenášet točivý moment až 480 Nm a je připraveno ke kombinaci se soustavami pohonu všech kol, start/stop systémů i různých hybridů. Podle firmy ZF je převodovka 9HP schopna uspořit na spotřebě až 16% prostředků v porovnání se stávajícími šestistupňovými automaty, a to především díky mimořádně širokému rozpětí převodů 9,84, což má v kombinaci s devíti stupni zajistit v každé situaci vždy ten správný poměr. Například při rychlosti 120 km/h má 9HP točit na „devítku“ jen 1 900 ot./min., bohužel konkrétní motor či model automobilu nebyl ZF uveden. Jádrem ústrojí 9HP není složitý dvouspojkový agregát, ale konvenční hydrodynamický měnič, jenž podle ZF stále nabízí řadu praktických výhod.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Devítistupňový "automat" od ZF si vystačí s konvenčním kapalinovým měničem momentu 

Převodová skříň ZF 9HP byla postavena jako plně adaptabilní soustava schopna zástavby do pohonných jednotek nejrůznějších druhů. V rámci toho firma ZF připravila navíc také vlastní systém přepínatelného pohonu kol zadní nápravy, který je za běžných okolností zcela deaktivován a v úhrnné bilanci je na spotřebě schopen úspory 5 % paliva v konfrontaci s trvalými pohony 4X4. V kombinaci se soustavou start/stop přitom 9HP nevyžaduje dodatečné olejové čerpadlo a při souhře s hybridními sestavami lze konvenční měnič momentu snadno nahradit elektromotorem kombinovaným s generátorem.  

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 43 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků