Firemní vs. soukromí zákazníci: jak byl rozdělen český trh v roce 2015

Asi nikoho nepřekvapí, že v absolutních číslech je na špici Škoda. Ale její prodej táhnou hlavně firmy. Nejvyšší podíl soukromých zákazníků mají docela jiné značky…

Registrace nových aut na našem trhu táhnou tradičně firemní provozovatelé. V roce 2015 si firmy zaregistrovaly tři čtvrtiny nových vozů z celkového počtu 230 857 registrovaných aut. Pokud se ale podíváme na oblíbenost jednotlivých značek mezi soukromníky (57 574 registrací celkem), dostaneme zajímavá čísla.

Život řidiče | Škoda | Byznys | Hyundai | Statistiky | Ceny

Škodovky kupují hlavně firmy. U Hyundai je to půl na půl

V absolutních číslech samozřejmě vede Škoda, ale soukromé registrace se na jejích prodejích podílejí jen z 20 %. Soukromníci dávají přednost jiným značkám a když nepočítáme statistický úlet jménem Saab, který prodal jedno jediné auto za celý rok a ještě k tomu soukromníkovi (gratulujeme!), tak vlastně jediné značky, které oslovují nejvíce soukromníky, jsou Mitsubishi a Suzuki. Následující tabulku jsme pro zajímavost seřadili právě podle podílu soukromých registrací na celkových registracích jednotlivých značek.

Registrace nových vozů v ČR v roce 2015 podle provozovatele
Značka registrace
firmy
podíl registrace
soukromníci
podíl celkem
Saab - - 1 100,00 % 1
Mitsubishi 883 36,35 % 1546 63,65 % 2429
Suzuki 1010 41,80 % 1406 58,20 % 2416
Dangel 1 50,00 % 1 50,00 % 2
Toyota 2237 51,30 % 2124 48,70 % 4361
Kia 4049 53,26 % 3553 46,74 % 7602
Hyundai 10 566 53,67 % 9122 46,33 % 19 688
Honda 968 53,90 % 828 46,10 % 1796
Mazda 1438 54,53 % 1199 45,47 % 2637
Dacia 6198 58,96 % 4314 41,04 % 10 512
Citroën 3127 61,99 % 1917 38,01 % 5044
Peugeot 4500 62,88 % 2656 37,12 % 7156
Opel 5379 66,41 % 2721 33,59 % 8100
Renault 5584 69,16 % 2490 30,84 % 8074
Chevrolet 19 70,37 % 8 29,63 % 27
Subaru 748 73,19 % 274 26,81 % 1022
Lada 71 75,53 % 23 24,47 % 94
Nissan 3854 76,97 % 1153 23,03 % 5007
Alfa Romeo 81 77,88 % 23 22,12 % 104
Lexus 121 79,08 % 32 20,92 % 153
Škoda 59 144 80,00 % 14 783 20,00 % 73 927
Jiné značky 381 81,76 % 85 18,24 % 466
smart 81 83,51 % 16 16,49 % 97
Porsche 301 87,50 % 43 12,50 % 344
Volkswagen 20 825 87,67 % 2929 12,33 % 23754
Lancia 50 87,72 % 7 12,28 % 57
Volvo 1534 88,88 % 192 11,12 % 1726
Maserati 56 88,89 % 7 11,11 % 63
Ford 13 738 89,02 % 1694 10,98 % 15 432
Seat 6025 89,14 % 734 10,86 % 6759
Fiat 3039 89,28 % 365 10,72 % 3404
Land Rover 773 89,88 % 87 10,12 % 860
Mercedes-Benz 4347 90,15 % 475 9,85 % 4822
Jeep 935 90,16 % 102 9,84 % 1037
Mini 573 91,68 % 52 8,32 % 625
Rolls Royce 12 92,31 % 1 7,69 % 13
DS 54 93,10 % 4 6,90 % 58
Lamborghini 14 93,33 % 1 6,67 % 15
Infiniti 44 93,62 % 3 6,38 % 47
Bentley 15 93,75 % 1 6,25 % 16
Dodge 15 93,75 % 1 6,25 % 16
BMW 5546 94,24 % 339 5,76 % 5885
Jaguar 101 94,39 % 6 5,61 % 107
Cadillac 17 94,44 % 1 5,56 % 18
Audi 4767 94,98 % 252 5,02 % 5019
Ferrari 57 95,00 % 3 5,00 % 60
Aston Martin 2 100,00 % - - 2
Chrysler 1 100,00 % - - 1
Ssangyong 2 100,00 % - - 2
           
celkem 173 283 75,06 % 57 574 24,94 % 230 857

Toyota, Kia, Hyundai, Honda a Mazda jsou na tom zhruba půl na půl s mírnou převahou firemních registrací. Naopak značky jako Audi, BMW, Mercedes-Benz, a překvapivě i Fiat nebo Seat mají mezi soukromníky jen 10 % registrací nebo méně. Podobně je na tom i Ford a Volkswagen, kde také vedou firemní registrace.

Ojetiny | Život řidiče | Bezpečnost | Mazda | Statistiky | Honda | Lexus | Příslušenství | Mitsubishi | Chevrolet

Nejhorší ojeté auto má elektroniku Lexusu a brzdy Mazdy MX-5

V soukromých registracích má tedy Škoda na trhu podíl „jen“ necelých 26 %, zatímco Hyundai si polepší na skoro 16 % a třetí by byla Dacia se 7,5 %.

Podíl na trhu soukromých registrací v r. 2015 (TOP 25)
značka ks podíl na trhu
Škoda 14 783 25,68 %
Hyundai 9122 15,84 %
Dacia 4314 7,49 %
Kia 3553 6,17 %
Volkswagen 2929 5,09 %
Opel 2721 4,73 %
Peugeot 2656 4,61 %
Renault 2490 4,32 %
Toyota 2124 3,69 %
Citroën 1917 3,33 %
Ford 1694 2,94 %
Mitsubishi 1546 2,69 %
Suzuki 1406 2,44 %
Mazda 1199 2,08 %
Nissan 1153 2,00 %
Honda 828 1,44 %
Seat 734 1,27 %
Mercedes-Benz 475 0,83 %
Fiat 365 0,63 %
BMW 339 0,59 %
Subaru 274 0,48 %
Audi 252 0,44 %
Volvo 192 0,33 %
Jeep 102 0,18 %
Land Rover 87 0,15 %

V roce 2015 bylo na českém trhu podle statistik SDA registrováno 230 857 nových aut (o pětinu více než v roce 2014) a asi nikoho nepřekvapí, že domácí značka Škoda se s naprostým přehledem drží na první pozici. Dokonce vylepšila svůj tržní podíl na více než 32 % oproti předloňským 30.

Byznys | Statistiky

Český trh v roce 2015: Nejprodávanější modely absolutně i podle tříd

Daří se i luxusním vozům. Značky Ferrari, Lamborghini a Rolls-Royce si polepšily o 100 nebo více procent. O téměř 100 % si meziročně polepšil i Jeep nebo Mini. Z masových značek se obrovského nárůstu dočkal Nissan, který si meziročně připsal o skoro 65 % více registrací. Následující tabulka je seřazena podle absolutního počtu registrací nových vozů v roce 2015.

Registrace nových vozů v ČR v roce 2015
  rok 2015 rok 2014    
značka ks podíl ks podíl změna rozdíl
Škoda 73 927 32,02 % 58 091 30,21 % 15 836 27,26 %
Volkswagen 23 754 10,29 % 18 281 9,51 % 5473 29,94 %
Hyundai 19 688 8,53 % 18 934 9,85 % 754 3,98 %
Ford 15 432 6,68 % 12 576 6,54 % 2856 22,71 %
Dacia 10 512 4,55 % 9280 4,83 % 1232 13,28 %
Opel 8100 3,51 % 6908 3,59 % 1192 17,26 %
Renault 8074 3,50 % 6315 3,28 % 1759 27,85 %
Kia 7602 3,29 % 6701 3,48 % 901 13,45 %
Peugeot 7156 3,10 % 7175 3,73 % -19 -0,26 %
Seat 6759 2,93 % 6163 3,20 % 596 9,67 %
BMW 5885 2,55 % 4530 2,36 % 1355 29,91 %
Citroën 5044 2,18 % 5445 2,83 % -401 -7,36 %
Audi 5019 2,17 % 3935 2,05 % 1084 27,55 %
Nissan 5007 2,17 % 3038 1,58 % 1969 64,81 %
Mercedes-Benz 4822 2,09 % 3863 2,01 % 959 24,83 %
Toyota 4361 1,89 % 4009 2,08 % 352 8,78 %
Fiat 3404 1,47 % 2766 1,44 % 638 23,07 %
Mazda 2637 1,14 % 2318 1,21 % 319 13,76 %
Mitsubishi 2429 1,05 % 1708 0,89 % 721 42,21 %
Suzuki 2416 1,05 % 2350 1,22 % 66 2,81 %
Honda 1796 0,78 % 1861 0,97 % -65 -3,49 %
Volvo 1726 0,75 % 1615 0,84 % 111 6,87 %
Jeep 1037 0,45 % 539 0,28 % 498 92,39 %
Subaru 1022 0,44 % 805 0,42 % 217 26,96 %
Land Rover 860 0,37 % 810 0,42 % 50 6,17 %
Mini 625 0,27 % 313 0,16 % 312 99,68 %
Jiné značky 466 0,20 % 368 0,19 % 98 26,63 %
Porsche 344 0,15 % 249 0,13 % 95 38,15 %
Lexus 153 0,07 % 126 0,07 % 27 21,43 %
Jaguar 107 0,05 % 89 0,05 % 18 20,22 %
Alfa Romeo 104 0,05 % 150 0,08 % -46 -30,67 %
smart 97 0,04 % 52 0,03 % 45 86,54 %
Lada 94 0,04 % 95 0,05 % -1 -1,05 %
Maserati 63 0,03 % 47 0,02 % 16 34,04 %
Ferrari 60 0,03 % 30 0,02 % 30 100,00 %
DS 58 0,03 % - - - -
Lancia 57 0,02 % 162 0,08 % -105 -64,81 %
Infiniti 47 0,02 % 71 0,04 % -24 -33,80 %
Chevrolet 27 0,01 % 438 0,23 % -411 -93,84 %
Cadillac 18 0,01 % 7 0,00 % 11 157,14 %
Bentley 16 0,01 % 28 0,01 % -12 -42,86 %
Dodge 16 0,01 % 41 0,02 % -25 -60,98 %
Lamborghini 15 0,01 % 6 0,00 % 9 150,00 %
Rolls Royce 13 0,01 % 6 0,00 % 7 116,67 %
Aston Martin 2 0,00 % 2 0,00 % 0 0,00 %
Dangel 2 0,00 % 5 0,00 % -3 -60,00 %
Ssangyong 2 0,00 % 10 0,01 % -8 -80,00 %
Chrysler 1 0,00 % 2 0,00 % -1 -50,00 %
Saab 1 0,00 % 1 0,00 % 0 0,00 %
Celkem 230 857 100,00 % 192 314 100,00 % 38 543 20,04 %
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků