Filtry pevných částic aneb DPF (2/4): Spolehlivost filtrů

V dnešním dílu seriálu o filtrech pevných částic se zaměříme na jejich spolehlivost. Řekneme si také, co všechno je potřeba zkontrolovat, pokud začne DPF dělat problémy.

Filtry pevných částic aneb DPF: díly seriálu

1/4 Druhy DPF, jejich přednosti a nedostatky
2/4 Spolehlivost filtrů pevných částic
3/4 Jak předcházet problémům s filtry pevných částic
4/4 Opravy filtrů pevných částic – výměna, čištění, vytloukání 


Každý „uzavřený“ filtr pevných částic vyžaduje i při ideálních jízdních podmínkách pro svou správnou funkci přesné údaje z čidel přímo na filtru (sledování diferenčních tlaků, teploty), ale také velmi dobrou kondici předřazeného oxidačního katalyzátoru, vstřikování i mnoha dalších prvků. Jedná se mimo jiné o EGR ventily, váhy vzduchu, turbodmychadlo, klapky v sacím potrubí, chlazení atd.

U starších ojetin tedy spolehlivou funkci filtru pevných částic garantovat nelze, neboť ani jeden z jmenovaných komponentů nemá neomezenou životnost.

Prvotní příčina bývá jinde

Ucpaný filtr DPF bývá málokdy příčinou sám o sobě, vždy jde o následek něčeho. Paradoxně málokdy to bývá samotný nevhodný jízdní režim (jak se často tvrdí), neboť je-li systém zcela v pořádku a regenerace se několikrát nezdařila, stále je v dostatečném předstihu přes spadnutím motoru do nouzového režimu a hraničnímu zanesení filtru řidič varován buď kontrolkou nebo textem na displeji o nutnosti provést v blízké době regenerační jízdu.

1.jpg3.jpg2.jpg
Demontáž aditivního filtru (FAP) z Peugeotu 308

Jestliže k varování vůbec nedošlo, bývá problém vždy v technice a k jeho řešení je třeba nejen kvalitní diagnostické vybavení, ale také dobrá znalost dějů v motoru, vzájemných souvztažností a často i kus selského rozumu. Díky zoufalé úrovni mnohých – i značkových – servisů se toho zákazníkům často nedostává, takže výsledkem jsou buď bezmyšlenkovitě spouštěné servisní regenerace a neustálý koloběh událostí, nebo zcela zbytečné výměny drahých filtrů i s příslušenstvím.

Na rozdíl od spálené žárovky, která buď má, nebo nemá odvod, se vadné senzory teploty nebo diferenčního tlaku nemusí při zběžné kontrole diagnostikou hlásit jako vadné. Stačí jen mírně posunuté pásmo a drobné odchylky hodnot, aby byl problém na světě.

Než sáhnete k výměně filtru

V případě problémů s DPF doporučujeme v první řadě prověřit stav a funkčnost následujících komponent. Prohlídku by měl samozřejmě provádět zkušený mechanik.

  • Snímače teploty DPF – například některé japonské vozy mají i tři). Spolu se snímačem diferenčních tlaků jde o nejdůležitější senzory pro řízení procesu vypalování filtru
  • Snímače diferenčních tlaků – dle zkušeností z praxe nejčastější příčina problémů s DPF. Závadu může způsobovat jak samotný snímač udávající špatné nebo nelineárně rostoucí hodnoty, tak například mírně netěsné tlakové vedení od filtru k němu (trubky, hadice)
  • Oxidační katalyzátor – Jsou li čidla teploty v pořádku, lze diagnosticky snadno monitorovat, zda vůbec dochází k hoření dodatečně vstřikovaného paliva. Pokud ne, filtr DPF se nepodaří zregenerovat nikdy
  • Vstřikovače paliva – Auto s DPF nekouří ani se zcela opotřebenými nebo špatně rozprašujícími vstřikovači, letmá diagnostika stavu vstřikovačů pohledem na výfuk „tůrovaného“ auta opravdu nestačí. Symptomem dodělávajících vstřikovačů by mohla být spíše zvýšená spotřeba, vyplývající ze zvýšeného počtu regenerací (nadměrná produkce sazí)
  • Lambda sondu
  • Snímač hmotnosti nasávaného vzduchu (lidově váhu vzduchu)
  • Termostat – zvláště pokud vůz nemá teploměr chladící kapaliny. Na nedostatečně zahřátém motoru se regenerace nemusí spustit. Prahové hodnoty minimální teploty pro spuštění regenerace si každý výrobce stanovuje vlastní 

Příště: Prevence problémů s filtry pevných částic

Doporučujeme

Články odjinud