Filtry pevných částic aneb DPF (2/4): Spolehlivost filtrů

V dnešním dílu seriálu o filtrech pevných částic se zaměříme na jejich spolehlivost. Řekneme si také, co všechno je potřeba zkontrolovat, pokud začne DPF dělat problémy.

Filtry pevných částic aneb DPF: díly seriálu

1/4 Druhy DPF, jejich přednosti a nedostatky
2/4 Spolehlivost filtrů pevných částic
3/4 Jak předcházet problémům s filtry pevných částic
4/4 Opravy filtrů pevných částic – výměna, čištění, vytloukání 


Každý „uzavřený“ filtr pevných částic vyžaduje i při ideálních jízdních podmínkách pro svou správnou funkci přesné údaje z čidel přímo na filtru (sledování diferenčních tlaků, teploty), ale také velmi dobrou kondici předřazeného oxidačního katalyzátoru, vstřikování i mnoha dalších prvků. Jedná se mimo jiné o EGR ventily, váhy vzduchu, turbodmychadlo, klapky v sacím potrubí, chlazení atd.

U starších ojetin tedy spolehlivou funkci filtru pevných částic garantovat nelze, neboť ani jeden z jmenovaných komponentů nemá neomezenou životnost.

Prvotní příčina bývá jinde

Ucpaný filtr DPF bývá málokdy příčinou sám o sobě, vždy jde o následek něčeho. Paradoxně málokdy to bývá samotný nevhodný jízdní režim (jak se často tvrdí), neboť je-li systém zcela v pořádku a regenerace se několikrát nezdařila, stále je v dostatečném předstihu přes spadnutím motoru do nouzového režimu a hraničnímu zanesení filtru řidič varován buď kontrolkou nebo textem na displeji o nutnosti provést v blízké době regenerační jízdu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Demontáž aditivního filtru (FAP) z Peugeotu 308

Jestliže k varování vůbec nedošlo, bývá problém vždy v technice a k jeho řešení je třeba nejen kvalitní diagnostické vybavení, ale také dobrá znalost dějů v motoru, vzájemných souvztažností a často i kus selského rozumu. Díky zoufalé úrovni mnohých – i značkových – servisů se toho zákazníkům často nedostává, takže výsledkem jsou buď bezmyšlenkovitě spouštěné servisní regenerace a neustálý koloběh událostí, nebo zcela zbytečné výměny drahých filtrů i s příslušenstvím.

Ojetiny | Život řidiče | Technika | Příslušenství | Palivo | Názory

Chcete ušetřit s nákupem ojetého auta? Nekupujte si diesel!

Na rozdíl od spálené žárovky, která buď má, nebo nemá odvod, se vadné senzory teploty nebo diferenčního tlaku nemusí při zběžné kontrole diagnostikou hlásit jako vadné. Stačí jen mírně posunuté pásmo a drobné odchylky hodnot, aby byl problém na světě.

Než sáhnete k výměně filtru

V případě problémů s DPF doporučujeme v první řadě prověřit stav a funkčnost následujících komponent. Prohlídku by měl samozřejmě provádět zkušený mechanik.

  • Snímače teploty DPF – například některé japonské vozy mají i tři). Spolu se snímačem diferenčních tlaků jde o nejdůležitější senzory pro řízení procesu vypalování filtru
  • Snímače diferenčních tlaků – dle zkušeností z praxe nejčastější příčina problémů s DPF. Závadu může způsobovat jak samotný snímač udávající špatné nebo nelineárně rostoucí hodnoty, tak například mírně netěsné tlakové vedení od filtru k němu (trubky, hadice)
  • Oxidační katalyzátor – Jsou li čidla teploty v pořádku, lze diagnosticky snadno monitorovat, zda vůbec dochází k hoření dodatečně vstřikovaného paliva. Pokud ne, filtr DPF se nepodaří zregenerovat nikdy
  • Vstřikovače paliva – Auto s DPF nekouří ani se zcela opotřebenými nebo špatně rozprašujícími vstřikovači, letmá diagnostika stavu vstřikovačů pohledem na výfuk „tůrovaného“ auta opravdu nestačí. Symptomem dodělávajících vstřikovačů by mohla být spíše zvýšená spotřeba, vyplývající ze zvýšeného počtu regenerací (nadměrná produkce sazí)
  • Lambda sondu
  • Snímač hmotnosti nasávaného vzduchu (lidově váhu vzduchu)
  • Termostat – zvláště pokud vůz nemá teploměr chladící kapaliny. Na nedostatečně zahřátém motoru se regenerace nemusí spustit. Prahové hodnoty minimální teploty pro spuštění regenerace si každý výrobce stanovuje vlastní 

Příště: Prevence problémů s filtry pevných částic

Peugeot 508 1.997
Rok výroby: 2012
Stav: 122 512 km
Cena: 225 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 102 964 km
Cena: 164 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 155 150 km
Cena: 120 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků