Fiat Tipo: zrozen jako sedan

Model ve zkratce

Po světové premiéře na mezinárodním autosalonu v Istanbulu letos v květnu se Fiat Tipo oficiálně představuje mezinárodnímu tisku. Nový kompaktní sedan bude uveden na více než čtyřiceti trzích regionu EMEA. Tento zcela nový čtyřdveřový vůz byl od počátku navrhován jako tříprostorový sedan a ztělesňuje pojem „Zrozen jako sedan“, jehož cílem je zlepšit vyváženost typicky italského designu tak, aby poskytoval osobitost a styl bez kompromisů k funkčnosti.

Výsledkem je vysoce funkční vůz, který maximalizuje svou užitnou hodnotu, což je velmi důležitým aspektem celé rodiny funkčních vozidel Fiat. Navíc disponuje něčím, co zákazníci maximálně oceňují, a sice jednoduchostí modelové řady a transparentností obchodní nabídky. Je zřejmé, že skupina FCA považuje tento model za zásadní přírůstek ve svém portfoliu. Fiat Tipo se vyznačuje vynikající prostorností interiéru a užitečnou hmotností, komplexností modelové řady a velmi osobitým stylem, a skupině nepochybně pomůže upevnit postavení na všech trzích regionu EMEA.

Líbivý a funkční Fiat Tipo kombinuje velkou kapacitu zavazadlového prostoru (520 litrů) s kompaktními vnějšími rozměry: délka 4,54 metru, šířka 1,79 metru a výška 1,49 metru. Rozvor náprav o délce 2,64 prozrazuje vynikající prostornost interiéru a komfort na palubě. To vše je umocněno italským designem, jak zvenčí, tak i zevnitř, který tento model činí v daném segmentu naprosto jedinečným.

Fiat Tipo byl navržen tak, aby dokázal naplnit potřeby a chutě kteréhokoliv zákazníka. V regionu EMEA bude řada Tipo zahrnovat tři stupně výbavy, čtyři motorizace (zážehové 1.4 16v Fire 95 k a 1.6 1.6v E.torQ 110 k a vznětové přeplňované 1.3 MultiJet II 95 k a 1.6 MultiJet II 120 k), tři převodovky (pěti nebo šestistupňovou manuální nebo šestistupňovou automatickou, poslední pouze v kombinaci s motorem 1.6 E.torQ), a celou paletu různorodých odstínů karoserie (pastelových a metalických), dva vzory litých kol (16 nebo 17 palců) a čtyři různá provedení interiéru.  

Nový model je vybaven velmi vyspělým uspořádáním zavěšení kol pro přesné řízení, skvělé jízdní vlastnosti a vynikající jízdní komfort cestujících. Vpředu je použito nezávislé zavěšení kol typu McPherson a vzadu vlečená kliková náprava s torzně poddajnou příčkou. Toto zavěšení kol bylo odladěno pro dosažení nízké hmotnosti, čímž přispívá k snížení spotřeby paliva.

Nové Tipo je vozem navrženým v dokonalém stylu značky Fiat, což znamená, že je doslova nabité chytrými řešeními, jež usnadňují život všech cestujících. Patří mezi ne řada skvostných prvků standardní výbavy a také volitelný infotelematický systém UConnectTM s 5palcovou barevnou dotykovou obrazovkou, hands-free rozhraním Bluetooth, funkcí audio streaming, čtečkou SMS zpráv a rozpoznáváním hlasu, vstupy AUX a USB s integrací iPodu, ovládáním na volantu a na přání také se zadní couvací kamerou a novou dotykovou navigací TomTom 3D Touch.  

Jméno vozu – Tipo – uvedené na zadním štítku je oslavou označení, které Fiat během své více než stoleté historie použil už několikrát. Jeden z modelů, který toto prestižní jméno nesl, byl v letech 1988 až 1995 prodán v téměř dvou milionech exemplářích a byl oceněn prestižním titulem Auto roku 1989. Tohoto ocenění se mu dostalo zejména díky jeho všestrannému charakteru, velkému vnitřnímu prostoru a kompaktním vnějším rozměrům. Stejné vítězné vlastnosti charakterizují také nové Tipo. Jedná se o velmi praktický a funkční model, který je v dokonalém souladu s tradicí značky Fiat a zajišťuje nejlepší poměr výbavy k ceně, což definuje skutečnou hodnota jakéhokoliv průmyslového produktu.

Nové Tipo bylo navrženo tak, aby vyhovělo budoucím potřebám a cílům. Vůz byl navržen v italském stylistickém centru Fiat a vyvíjen v Turecku ve spolupráci se společností Tofaş R&D, která je jedním z největších výzkumných a vývojových center skupiny FCA. Vyráběn bude v továrně Tofaş v turecké Burse, jedné z nejvyspělejších automobilových továren na světě, která byla oceněna zlatou medailí World Class Manufacturing.

Italský styl

Fiat Tipo byl navržen v italském stylistickém centru značky Fiat a vyvíjen ve spolupráci se společností Tofaş R&D. Zajímavostí je, že během tří let na vývoji pracovalo přes 2000 lidí. Výsledkem je velmi líbivý a funkční vůz, který v sobě spojuje skvělou užitečnou hmotnost a kompaktní rozměry v podobě délky 4,54 metru, šířky 1,79 metru a výšky 1,49 metru. Rozvor náprav o délce 2,64 metru prozrazuje vynikající prostornost interiéru a pohodlí na palubě. To vše umocňuje stylový italský design, jak zvenčí tak i zevnitř, který tento model činí v daném segmentu zcela jedinečným.

Výrazný exteriér

Sedany jsou velmi často odvozené z odpovídajícího modelu s karoserií hatchback, a to jednoduchým přidáním třetího prostoru. Tato koncepce ale ve svém důsledku vede k celkově nevyváženému vzhledu. Nový Fiat Tipo byl však od počátku navrhován jako sedan a je tak charakteristický vyspělým designem, ve kterém jsou jednotlivé sekce nedílnou součástí přirozené a elegantní linie. Díky této strategii vznikl dokonale vyvážený a kompaktní sedan.  

Fiat Tipo interpretuje styl tříprostorové karoserie velmi elegantně. Příkladem je bohatě tvarovaná kapota s prolisem, který pokračuje na střeše a vytváří tak souvislou a dynamickou linii. Maska chladiče byla zase spojena s rámečky předních světlometů do jednoho celku. Chromované segmenty pak vykreslují originální grafiku, které vévodí logo značky Fiat.

Při pohledu zboku je zřejmá výrazná linie propojující přední světlomety a rámečky zadních koncových světel, zatímco prosklená plocha dodává vozu dynamický vzhled a prozrazuje úctyhodnou prostornost interiéru. Na první pohled jsou patrné také velkorysé vstupní otvory za předními a zadními dveřmi. Dynamický profil táhnoucí se od předních sloupků karoserie přes střechu až k zadním sloupkům dodává vozu sportovní nádech. Svalnaté blatníky pak poskytují pocit síly a pevnosti.

Italský styl je plně vyjádřen v zadní části s harmonicky tvarovaným třetím prostorem, který hostí rámeček třetího brzdového světla. Zadní část je doplněna integrovaným spoilerem ve víku zavazadlového prostoru, který přispívá k velmi zdařilé aerodynamice, a robustním nárazníkem s elegantními tenkými odrazkami.

Za zmínku stojí i vynikající koeficient odporu vzduchu Cx= 0,29. Pro dosažení tohoto vynikajícího výsledku využilo stylistické centrum značky Fiat nejlepší designérské postupy celé skupiny FCA. Jedná se zejména o horní část vozidla s optimalizovaným profilem střechy, zakřivení čelního okna a tvar karoserie. Vyspělou aerodynamikou se může pochlubit i spodní část modelu Fiat Tipo, zejména pokud jde o překrytí kol blatníky a celkový půdorys vozu. Vnější zpětná zrcátka byla navržena s mimořádným zřetelem na dosažení maximálního výkonu ve smyslu aerodynamiky i akustiky.  

Zajímavostí je, že k tomuto cíli přispívá i osvětlení vozu. Kromě tvaru a polohy předního nárazníku a předních blatníků zlepšují aerodynamiku, akustiku a celkovou účinnost Fiatu Tipo i integrovaná zadní koncová světla.

Při zahájení prodeje modelu Fiat Tipo bude k dispozici velmi zajímavá paleta barevných odstínů: pastelová bílá Gelato a metalické odstíny: šedá Colosseo, červená Amore, černá Cinema, šedá Maestro, bronzová Magnetico a modrá Canal Grande.  

Ergonomické, funkční a tiché interiéry

Interiéry byly navržené podle skutečných potřeb zákazníků a zvyšují funkčnost jednotlivých prvků přidáním důmyslného designu. Příkladem je přístrojový panel, který je velmi osobitým prvkem vozu. Obklopuje středovou část a jeho objem je rozdělen do dvou polovin, jedné více tvarované a dotekové a druhé více funkční, technické, čímž celek vizuálně odlehčuje a zároveň zvýrazňuje celkovou prostornost interiéru.

Interiér vozu je mimořádně tichý, což je výsledkem vysoké úrovně odhlučnění. Toho bylo dosaženo použitím nejmodernějších řešení počínaje rozsáhlým užitím izolačních materiálů přes optimalizaci proudění vzduchu kolem vozu až po jedinečné uplatnění kovových dílů v hlavních pevnostních bodech mechanických částí, podvozku, motoru a zavěšení kol.

V závislosti na stupni výbavy jsou k dispozici různé konfigurace interiéru využívající odlišné materiály a barvy pro uspokojení široké škály požadavků zákazníků. První a druhý stupeň výbavy jsou charakteristické černým přístrojovým panelem v kombinaci s praktickým a funkčním čalouněním. To je tvořeno středovými textilními částmi Jacquard a textilními postranními díly. Pro dosažení příjemného moderního vzhledu jsou na výběr dvě barevné konfigurace sedadel a obložení dveří: první je šedo-černá a druhá béžovo-černá. Celkový efekt zvýrazňují matně chromované kliky dveří. Nejvyšší stupeň výbavy nabízí v daném segmentu naprosto špičkovou atmosféru, a to díky sedadlům čalouněným v eko kůži (béžová nebo šedá), volantu čalouněnému kůží techno a obložení dveří, jež odpovídá provedení sedadel. 

Špičková obyvatelnost a užitečná hmotnost

Fiat Tipo představuje evoluci typického sedanu, kde vše přispívá ke špičkovému komfortu cestujících bez jakéhokoliv omezení kapacity zavazadlového prostoru. Fiat Tipo má velký a prosvětlený prostor pro cestující, který je mimořádně vstřícný a poskytuje výjimečný komfort ve smyslu ergonomie a prostoru pro řidiče a cestující.

Stručně řečeno, příjemný a praktický Fiat Tipo je vozidlem předurčeným pro uvolněné a pohodlné výlety. Za účelem dosažení tohoto cíle využili nejmodernější ergonomické modely, které jim pomohli definovat parametry určující kapacitu vozidla a pohodlí na palubě. Výsledkem je vynikající ergonomie. Obyvatelnost se zde snoubí s perfektní pozicí za volantem, možnostmi uspořádání interiéru, dostupností a viditelností.

Ve Fiatu Tipo může cestovat pohodlně pět dospělých cestujících. Sedadla jsou navržena pro osoby 1,88 metru vysoké vpředu a 1,8 m vysoké vzadu. Prostor pro nohy je na vrcholu dané třídy. Mezi okrajem předního sedadla a patou spolujezdce je k dispozici 1,07 m, vzadu pak tato míra dosahuje 934 centimetrů. Posledně jmenovaná hodnota je přitom typická pro vozidla vyššího automobilového segmentu. Neméně důležité je i to, že na prostředním sedadle vzadu je dostatek prostoru pro příjemné cestování i pro dospělého cestujícího.

Mezi silné stránky modelu Fiat Tipo patří velký a skvěle přístupný zavazadlový prostor, který je jedním z nejrozměrnějších v segmentu (520 litrů). Navíc, může být zvětšený sklopením zadních dělených sedadel (60/40), případně jen některé části, což může být potřebné pro převoz dlouhých předmětů.  

K maximálnímu komfortu přispívá také řada úložných prostor a skvělá ergonomie. Pozice za volantem patří mezi nejsilnější stránky modelu Fiat Tipo a řadí jej doslova na vrchol segmentu. Zásluhu má na tom možnost nastavení sloupku volantu i vzdálenosti od pedálů či řadicí páky, což je zásadním předpokladem pro snadné řízení. Úhel volantu poskytuje řidiči sportovní pocit. Ergonomicky byli navržené i další ovládací prvky včetně klimatizace či rádia, díky čemuž jsou řidičem snadno dosažitelné i bez potřeby spuštění očí ze silnice. Skvělý komfort si však užívají i ostatní cestující. Zásluhu má na tom perfektní tvar a hustota výplní zadních sedadel, které navíc pohodlně pojmou až tři dospělé cestující.  

Další silnou stránkou nového modelu Fiat Tipo je přítomnost celé řady přihrádek různých tvarů a kapacit (o celkovém objemu 12 litrů), jež uspokojí potřeby všech cestujících. Tyto snadno dosažitelné prostory skvěle pojmou osobní předměty, chytré telefony, herní konzole, lahve s pitím, mince a mnoho dalších drobností. Nechybí zde ani mediální centrum pro připojení zařízení, které je situované před řadicí pákou.  

Spolehlivé a úsporné motory

V závislosti na trhu mohou zákazníci volit mezi dvěma zážehovými motory (1.4 Fire 95 k a 1.6 E.torQ 110 k) a dvěma vznětovými přeplňovanými motory Multijet II (1.3 95 k a 1.6 120 k). Všechny motory jsou kombinované s pohonem předních kol a pěti- nebo šestistupňovou manuální převodovkou, vyjma motoru 1.6 E.torQ, který je z důvodu hladké a komfortní jízdy za všech situací spojen s šestistupňovou automatickou převodovkou.

Zážehové motory: 1.4 16v Fire 95 k a 1.6 E.torQ 110 k

Základní motorizací nového modelu Fiat Tipo je odolný a spolehlivý zážehový motor 1.4 16v Fire. Poskytuje výkon 95 k při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 127 Nm při 4500 ot./min. Tato pohonná jednotka je kombinována s šestistupňovou manuální převodovkou a je charakteristická řadovou čtyřválcovou konstrukcí s ventilovým rozvodem DOHC a přímým ovládáním ventilů.

Motor zahrnuje sací potrubí s optimalizovaným prouděním a vyznačuje se zvlášť vysokou objemovou účinností v celém spektru otáček, což znamená vynikající výkon a současně velmi nízké provozní náklady. Fiat Tipo vybavený touto pohonnou jednotkou dosahuje nejvyšší rychlosti 185 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 11,5 sekundy.  

Motor 1.6 l E.torQ poskytuje výkon 110 k a nejvyšší točivý moment 152 Nm. U tohoto lehkého agregátu byly použité exkluzivní komponenty, které přispívají k vysokému točivému momentu při nízkých otáčkách. Jejich cílem bylo dosáhnout mimořádně nízké spotřeby paliva. Grafitem potažené písty vynikají nízkým třením a hmotností. Kované ojnice a hliníková olejová vana pak přispívají k celkové redukci hmotnosti.

Tato pohonná jednotka je kombinovaná s šestistupňovou automatickou převodovkou, která zajišťuje hladkou a pohodlnou jízdu ve všech situacích. Motor 1.6 E.torQ o výkonu 110 k umožňuje modelu Fiat Tipo dosáhnout nejvyšší rychlosti 192 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlit za 11,2 sekundy.

Vznětové přeplňované motory 1.3 a 1.6 l MultiJet II: diesely v nejlepší formě

Nabídka motorizací nového Fiatu Tipo je tvořená také dvěma vznětovými přeplňovanými motory o objemu 1.3 a 1.6 litru, přičemž oba využívají druhou generaci technologie Multijet zaručující potěšení z jízdy, nízkou spotřebu paliva a nízké provozní náklady.

Motor 1.3 16v MultiJet II nového modelu Fiat Tipo představuje skutečné měřítko kategorie vznětových motorů malého zdvihového objemu. Agregát využívá důmyslného turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek, které mu umožňují dosáhnout vysokého točivého momentu při nízkých otáčkách. Výsledkem jsou nejen vysoké výkonové parametry, ale také nízká spotřeba paliva. V Evropě plní motor 1.3 16v MultiJet II nového modelu Fiat Tipo emisní normu Euro 6 a zahrnuje řadu funkcí zaměřených na snížení spotřeby paliva a emisí.

Nové Tipo s motorem 1.3 16v MultiJet II je nabízeno v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou. Nejvyšší výkon dosahuje 95 k při 3750 ot./min a točivý moment činí 200 Nm při pouhých 1500 ot./min. V této konfiguraci dosahuje Tipo nejvyšší rychlosti 180 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za pouhých 11,7 sekundy. V kombinovaném provozu se nové Tipo 1.3 16v MultiJet II spokojí se spotřebou paliva 4,1 l/100 km a produkuje jen 108 g CO2/km. Tato pohonná jednotka ve verzi ECO přidává technologii Start&Stop a využívá olej s nízkou viskozitou, což snižuje produkci CO2 na 98 g/km a spotřebu paliva na 3,7 l/100 km.

Ještě zajímavějších výkonových parametrů dosahuje motor 1.6 Multijet II v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. Tento vznětový přeplňovaný čtyřválec produkuje výkon 120 k při 3750 ot./min, což modelu Fiat Tipo umožňuje dosáhnout nejvyšší rychlosti 199 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlit za 9,7 sekundy. Díky použití turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek poskytuje nejvyšší točivý moment 320 Nm při extrémně nízkých otáčkách, a to jen 1750 ot./min, což přináší zřejmou výhodu ve smyslu pružnosti. Tyto pozoruhodné výkonové parametry jsou dosahovány při současné ohleduplnosti k životnímu prostředí. Motor plní emisní normu Euro 6 a je maximálně účinný ve smyslu spotřeby paliva i produkce emisí CO2. Fiat Tipo 1.6 Multijet II o výkonu 120 k zaznamenává v kombinovaném provozu spotřebu paliva jen 4,2 l/100 km a emise CO2 jen 110 g/km.

Společným jmenovatelem obou vznětových přeplňovaných motorů modelu Fiat Tipo je třetí generace vysokotlakého přímého vstřikování paliva common rail MultiJet II. Jedná se o technicky vysoce vyspělé řešení řízení vstřikovacího tlaku a množství vstřikovaného paliva v jakýchkoliv otáčkách. Motor realizuje malé dávky paliva (předvstřiky) pro optimalizaci hluku a emisí a hlavním vstřikem pak řídí množství paliva pro poskytnutí požadovaného výkonu. Přitom zajišťuje hladký běh ve všech úrovních zátěže.

Inovativní vstřikovače jsou schopné realizovat až osm vstřiků na jeden pracovní cyklus a přitom využít stále dokonalejší strategii pro optimalizaci spalování, jakou je například Injection Rate Shaping (IRS). Ta dokáže realizovat dva po sobě jdoucí hlavní vstřiky v tak těsné blízkosti, že vytváří přímo souvislou a modulovanou dodávku paliva do válce. Tyto metody zlepšují proces spalování, což se odráží v tichém běhu a nízké produkci pevných částic a emisí oxidů dusíku (NOx). Nový systém vstřikování je navíc mnohem jednodušší a díky menšímu počtu součástí vstřikovačů také spolehlivější.

Motory MultiJet II zahrnují i řadu dalších prvků, jež přispívají k snížení spotřeby paliva a emisí. Patří mezi ně chytrý alternátor, který řídí dodávku energie podle aktuální potřeby vozidla a stavu nabití akumulátorů, dále optimalizovaný chladicí okruh, který redukuje čas potřebný pro zahřátí motoru a olejové čerpadlo s variabilním objemem, jež zajišťuje optimální průtok oleje, čímž snižuje potřebný příkon.

Výfukový systém využívá pro úpravu spalin uzavřenou technologii DPF, která dosahuje účinné integrace oxidačního katalyzátoru a filtru pevných částic CCDPF. Kompaktnost těchto komponent redukuje protitlak ve výfukovém potrubí, což vede ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Těsné umístění filtru pevných částic u výstupu z turbodmychadla umožňuje, že teplota plynů vstupujících do filtru částic je v průměru vyšší, což redukuje množství nafty potřebné k regeneraci filtru. To ve svém důsledku vede opět ke snížení spotřeby paliva.

Oxidační katalyzátor byl integrován do nové technologie NSC (akumulační katalyzátor NOx), kde speciální chemický proces spolu s důmyslným softwarem strategie vstřikování snižují emise NOx až o 60%, což rozhodujícím způsobem přispívá k dosažení emisních standardů Euro 6.

Integrace těchto dvou prvků snižuje hmotnost výfukového systému a zlepšuje jeho celkovou účinnost. S filtrem pevných částic CCDPF je kombinován vysoce vyspělý systém recirkulace výfukových plynů (EGR). Druhý okruh, který doplňuje mimořádně kompaktní modul EGR používaný v posledních modelech, vede výfukové plyny do filtru DPF a ochlazuje je ve speciálním zařízení. Cílem je, aby byl spalovací proces řízen velmi přesně, což přináší výhodu v nižší produkci emisí NOx a nižší spotřebě paliva.

Vždy ve spojení díky systému UConnect™

Uprostřed přístrojového panelu se vyjímá systém UConnectTM, který byl navržen pro doplnění požitku z jízdy a je perfektně začleněn do celkového stylu vozidla. V závislosti na stupni výbavy a trhu jsou k dispozici tři verze tohoto systému: UConnectTM Radio, UConnectTM 5" a UConnectTM 5" Nav.

První verze zahrnuje LCD obrazovku, AM/FM rádio a hands-free systém s rozhraním Bluetooth. Druhá verze (UConnectTM 5") je osazena 5palcovou dotykovou obrazovkou, která umožňuje přístup a aktivaci celé řady funkcí, aniž by si vyžádala upoutání pozornosti řidiče. Systém zahrnuje analogové a digitální rádio (DAB), přičemž digitální rádio je k dispozici pouze na trzích, které tuto technologii podporují. Nechybí možnost připojení celé řady multimediálních zařízení (mediapřehrávač, iPod, iPhone, chytrý telefon) prostřednictvím vstupů USB a AUX-in. Technologie Bluetooth může být využita pro spojení s chytrými telefony a následný přenos hudebních souborů či hands-free telefonování. Systém UConnectTM 5" nabízí rovněž čtečku SMS zpráv pro přečtení zpráv přijatých kompatibilními telefony za využití technologie text-to-speech. Na přání je k dispozici také digitální rádio DAB.  

Řadu infotelematických zařízení ve Fiatu Tipo doplňuje systém UConnectTM 5" Nav, který přidává novou navigaci TomTom 3D s trojrozměrnými mapovými podklady, hlasové ovládání a bezplatnou službu TMC (dopravní hlášení). Pohyb i po těch nejsložitějších křižovatkách a cestách nebyl ještě nikdy tak snadný, to vše díky výkonným prvkům, jakým je například indikátor jízdního pruhu. Funkce TomTom IQ Routes® je pak nejjednodušším způsobem pro vypočtení nejrychlejší trasy na základě reálné průměrné rychlosti. V neposlední řadě mohou řidiči cestovat při naprostém bezpečí díky instrukcím navigace zobrazovaným mezi kontrolními ukazateli, zatímco ostatní funkce jsou aktivní na displeji rádia.

V závislosti na systému UConnectTM ve vozidle jsou k dispozici dva audio systémy. První, který je standardem v kombinaci se systémem UConnectTM Radio disponuje 160wattovým systémem s dvěma širokopásmovými reproduktory (165 mm) v předních dveřích a dvěma širokopásmovými (130 m) reproduktory v zadních dveřích. UConnectTM 5" a UConnectTM 5" Nav místo toho nabízejí druhou úroveň audio systému s výkonem 220 watt, dvěma výškovými reproduktory na přístrojovém panelu o průměru 19 mm, dvěma středovými reproduktory v předních dveřích o průměru 165 mm a dvěma širokopásmovými reproduktory o průměru 130 mm v zadních dveřích.

Bezpečné a dynamické jízdní vlastnosti

Aby byla zaručená bezpečnost cestujících, byl Fiat Tipo vybaven pevnou samonosnou karoserií, která ve velké míře využívá vysokopevnostní ocel a strukturální lepidla a také kompletní bezpečnostní výbavou. K aktivní bezpečnosti přispívají i jízdní vlastnosti, skvělá ovladatelnost a vysoký jízdní komfort, to vše prostřednictvím spolehlivého uspořádání zavěšení kol obou náprav.

Bezpečnost

Nový Fiat Tipo je ve standardu vybaven šesti airbagy v rámci celé řady (čelní, okenní a boční airbagy), systémem ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBD, mlhovými světly s funkcí osvětlování zatáček a sledováním tlaku v pneumatikách TPMS, jež informuje o poklesu tlaku v pneumatikách. Nový model poskytuje také postupné a přesné brzdění díky brzdovému systému, který se však může lišit podle použité motorizace. Vozidla s motorem 1.3 Multijet jsou vpředu osazená ventilovanými kotouči o průměru 257 mm, zatímco ostatní modely využívají kotouče o průměru 284 mm. Verze 1.6 Multijet je charakteristická kotoučovými brzdami vzadu o průměru 251 mm, zatímco ostatní modely využívají brzdy bubnové.

V závislosti na stupni výbavy a trhu se u Fiatu Tipo objevují parkovací senzory, zadní couvací kamera Park Assist, automatické světlomety nebo tempomat. Obrazovka systému UConnectTM 5“ zobrazuje širokoúhlý obraz prostoru za vozidlem, což řidiči dovoluje couvat zcela bezpečně.

Za zmínku stojí také důmyslný systém elektronické kontroly stability ESP. V případě, že je ohrožena stabilita Fiatu Tipo, systém pomáhá získat zpět ztracenou kontrolu. Systém ESP zahrnuje řadu velmi užitečných funkcí, jakými jsou:  

  • Protiprokluzový systém ASR: prostřednictvím brzdového systému a řízení motoru systém optimalizuje trakci ve všech rychlostech a pomáhá tak Fiatu Tipo vypořádat se s podmínkami nízké přilnavosti.  
  • Brzdový asistent pro nouzové brzdění PBA: v případě nouzového brzdění systém vyvine maximální brzdnou sílu pro dosažení nejkratší možné brzdné vzdálenosti.  
  • Kontrola rozhoupání přívěsu TSC: systém snižuje výkyvy přívěsu pro zlepšení ovládání v náročných podmínkách tažení. Systém sleduje směr vozu s ohledem na trajektorii přívěsu a v případě rozdílu aplikuje střídavý tlak v brzdách, čímž soupravu zpomaluje a vyrovnává kývání přívěsu.  
  • Hill Start Assist (HSA): systém udržuje tlak v brzdové soustavě přibližně po dobu dvou sekund od uvolnění brzdového pedálu, takže při rozjezdu není potřebné rychle přesouvat nohu z brzdového pedálu na plynový, či použít ruční parkovací brzdu.
  • MSR (regulace točivého momentu motoru): v případě prudkého a náhlého podřazení na povrchu s nízkou přilnavostí MSR obnoví točivý moment a zabrání tak zablokování kol a uklouznutí.
  • Elektronická kontrola proti převrácení ERM: tato funkce zasahuje, jakmile se jedno z kol začne odlepovat od povrchu vozovky. V případě extrémně dynamické jízdy systém ERM pomáhá udržet stabilitu vozidla a získat kontrolu nad vozidlem.
  • Systém kontroly trakce TCS: tato funkce snižuje riziko podklouznutí hnacích kol při zrychlování z nulové rychlosti nebo z nízké rychlosti za použití brzd na kolech, které ztrácejí přilnavost. Systém může být částečně deaktivován stiskem příslušného tlačítka.
  • Aktivace brzdového světla při zpomalení: tato funkce aktivuje brzdová světla po dobu jedné sekundy nebo více v případě, že zasahují systémy Hill Start Assist nebo ESP.

Karoserie a zavěšení kol

Čtyřdveřový Fiat Tipo má lehkou a pevnou samonosnou karoserii vyrobenou z velké části z vysokopevnostní oceli (přibližně 80%) a za použití strukturálních lepidel. Nejdůležitějším prvkem karoserie je však použití pokročilé, za tepla lisované vysokopevnostní oceli pro spodní část karoserie. Celkovým výsledkem je výjimečná dynamika a pozoruhodná pevnost během nárazu. Tato koncepce však zároveň snižuje hmotnost celého vozidla.

Jedním z cílů konstruktérů při návrhu modelu Fiat Tipo bylo vytvoření zavěšení kol, které by bylo schopné nabídnout výkon srovnatelný s vyššími třídami vozidel. Jinými slovy, byli požádáni o mechanická řešení, která zaručí velmi hladkou a precizní jízdu, špičkové jízdní vlastnosti a nejvyšší míru komfortu pro cestující. Aby dosáhli těchto parametrů, prošla dvojice řešení, již dříve používaná v jiných modelech značky Fiat, výraznou modernizací.

Vpředu využívá Fiat Tipo nezávislé zavěšení kol typu McPherson, které je však lehčí a mnohem účinnější. Geometrie a kinematika byli optimalizované tak, aby se snížil odklon kola a zvýšilo boční zrychlení a v důsledku toho i přilnavost na vozovce. Stabilizátor je v případě přední nápravy připojen k zavěšení pomocí spojovacích tyček z kompozitního materiálu, což zlepšuje filtrování vibrací od vozovky a nerovného povrchu a zajišťuje prvotřídní jízdní komfort.

Zadní kliková náprava s vlečenými rameny nového kompaktního sedanu Fiatu Tipo je vybavena torzní příčkou spojující obě zadní ramena. Také toto řešení prošlo výraznou modernizací, a to s cílem snížit hmotnost použitím vysokopevnostních materiálů. Použitý torzní profil poskytuje stabilizační účinek a optimální odolnost vůči naklánění bez nutnosti použití standardního stabilizátoru.  

Praktická a jednoduchá řada s vysokou užitnou hodnotou (EMEA)

Nové Tipo je funkčním vozidlem, které maximalizuje svou užitnou hodnotu, což je velmi důležitým aspektem celé rodiny funkčních vozidel Fiat. Navíc disponuje něčím, co zákazníci maximálně oceňují, a sice jednoduchostí modelové řady a transparentností obchodní nabídky. To potvrzuje i řada speciálních paketů dostupných pro tento model. Každý představuje ekonomicky výhodný souhrn nejpopulárnější volitelné výbavy a příslušenství, což usnadňuje výběr doplňků zákazníkem.  

Řada pro celý region EMEA je popsána níže. Rozdíly mezi jednotlivými trhy byli provedené pouze z důvodu uspokojení specifických potřeb daných trhů. Více informací a specifikace řady pro každý trh jsou k dispozici na tiskových internetových stránkách značky Fiat.

V regionu EMEA bude řada zahrnovat tři stupně výbavy, čtyři motorizace (zážehové 1.4 16v Fire 95 k a 1.6 1.6v E.torQ 110 k a vznětové přeplňované 1.3 MultiJet II 95 k a 1.6 MultiJet II 120 k), tři převodovky (pěti nebo šestistupňovou manuální nebo šestistupňovou automatickou, poslední pouze v kombinaci s motorem 1.6 E.torQ), a celou paletu různorodých odstínů karoserie (pastelových a metalických), dva vzory litých kol (16 nebo 17 palců) a čtyři různá provedení interiéru. 

První stupeň výbavy nabízí 15palcová kola, masku chladiče s chromovanými prvky, lakované nárazníky a přední světlomety s dvojitými parabolami s nastavitelnou výškou. Standardní výbava interiéru zahrnuje manuální klimatizaci, systém UConnectTM Radio s MP3 přehrávačem a vstupy USB a AUX-in, odmlžování zadního okna, 3,5palcovou LCD obrazovku, zadní opěrky hlavy, elektrický posilovač řízení, elektrické centrální zamykání, automatické otevření a osvětlení zavazadlového prostoru a elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Pokud jde o bezpečnostní prvky, nechybí zde čelní airbagy, ABS s EBD, elektronická kontrola stability ESP s funkcemi ASR, Hill Holder, MSR, DST a ERM, a také monitoring tlaku v pneumatikách TPMS či sada na opravu pneumatik Fix&Go.

Druhý stupeň výbavy přidává 16palcová kola, chromované kliky dveří a kryty vnějších zpětných zrcátek v barvě karoserie, elektricky ovládaná zadní okna, kůží čalouněný volant a hlavici řadicí páky, systém UConnectTM 5“ Radio s dotykovou obrazovkou, palubním 3,5palcovým TFT displejem, ovládáním audio systému na volantu a rozhraním Bluetooth, a také monochromatické vnitřní zpětné zrcátko a senzor deště a stmívání.

Poslední a nejvyšší stupeň výbavy přidává další důležité standardní prvky, jakými jsou chromované vložky (pod bočními okny a na víku zavazadlového prostoru), automatické svícení, 16palcová litá kola, automatickou klimatizaci, mlhová světla a přední loketní opěrku.

Exkluzivní značkové příslušenství a služby Mopar

Maximalizace funkčnosti zvyšuje užitnou hodnotu vozu z pohledu zákazníka a činí vůz jedinečným: to je cílem příslušenství a služeb věnovaných novému modelu Fiat Tipo značkou Mopar (značka zaměřená na služby, péči o zákazníka a originální náhradní díly a příslušenství značek skupiny FCA).

Příslušenství, které již brzy bude k dispozici pro nový kompaktní sedan značky Fiat, představují produkty nejvyšší kvality, které dokonale ladí s technickými a stylistickými vlastnostmi nového vozu a umožňují jeho maximální personalizaci. Organizér v zavazadlovém prostoru nebo sada pro upevnění nákladu v zavazadlovém prostoru umožňují chránit náklad a rozšířit funkčnost velkého zavazadlového prostoru modelu Tipo a umožňují tak bezpečnou a uspořádanou přepravu zavazadel. Nechybí ani potřeby pro volný čas. Katalog modelu Fiat Tipo zahrnuje střešní nosiče pro instalaci systému pro přepravu sportovního vybavení (jízdní kola, surfová prkna, snowboardy apod.). Nechybí ani tažná zařízení pro přívěsy a karavany včetně 13kolíkového konektoru pro připojení elektrických zařízení (koncová světla, brzdová světla a ukazatele směru) přívěsu. Řada Mopar zahrnuje také krycí plachty vozidla a koberečky, které jsou speciálně navržené pro tento nový vůz.

Zákazníci Fiatu Tipo se mohou spolehnout také na služby Mopar® Vehicle Protection, jediné služby garantované skupinou Fiat Chrysler Automobiles. Služby Mopar® Vehicle Protection obsahují řadu smluv na poskytování služeb podle trvání a kilometrového proběhu, které byly vytvořené tak, aby zákazníkům umožnily pečovat o svůj vůz co nejlépe.

Tyto služby byly v regionu EMEA představeny v roce 2013 a v současné době jsou nabízeny v 36 zemích a zahrnují přes 50 produktů. Servisní balíčky Mopar® Vehicle Protection zajišťují maximální klid na duši díky komplexnímu pokrytí závad mechanických součástí a vyhrazeným servisním plánům. Navíc všechny zásahy provádějí vysoce specializovaní technici, kteří využívají výhradně originální náhradní díly.

Prodloužené záruky a servisní plány jsou k dispozici v různých zemích, kde bude Fiat Tipo prodáván a jsou přizpůsobené jejím potřebám. Zákazníci si mohou zvolit záruku Maximum Care (pokrývá elektrické a mechanické komponenty vozidla po dobu až pěti let), Powertrain Care pro mechanické problémy vztahující se k motoru, převodovce a řídicí jednotce (k dispozici v různých verzích podle doby trvání a kilometrového proběhu) a Easy Care pro plánování pravidelné údržby za předem stanovené velmi konkurence schopné ceny.

FCA Bank pro nový Fiat Tipo

FCA Bank, banka skupiny Fiat Chrysler Automobiles a Crédit Agricole Consumer Finance je určená všem motoristům a značku Fiat podporuje při zahájení prodeje modelu Tipo řadou speciálních finančních služeb, které jsou v souladu s celkovým konceptem vozidla.  

Pro nový Fiat jsou připravené jednoduché a přehledné finanční a leasingové služby, které jsou však přizpůsobitelné jednotlivým zákazníkům, profesionálům i společnostem.

FCA Bank bude poskytovat finanční řešení, která jsou zaměřená na zvýšení dostupnosti modelu a maximalizaci jeho užitné hodnoty, což je zásadním aspektem celé rodiny funkčních vozidel Fiat. Tyto cíle budou naplňovat malé měsíční splátky a pojištění pro ochranu vozu i zákazníka.

Všechna finanční řešení budou k dispozici na všech evropských trzích, kde FCA Bank působí a budou přizpůsobená konkrétním trhům tak, aby vyhověli specifickým místním potřebám.  

TECHNICKÁ SPECIFIKACE FIAT TIPO (EMEA)

 

1.4 95 k P E6

1.6 110 k AT6 P E6

1.3 95 k DS E6

1.6 120 k DS E6

MOTOR

 

 

 

 

Počet válců, uspořádání

4, v řadě vpředu napříč

4, v řadě vpředu napříč

4, v řadě vpředu napříč

4, v řadě vpředu napříč

Vrtání × zdvih (mm)

72 x 84

77 x 85,8

69,6 x 82,0

79,5 x 80,5

Zdvihový objem (cm3)

1368

1598

1248

1598

Kompresní poměr

11 ± 0,2

11 ± 0,15

16,8 (+0,2/-0,4)

16,5 ± 0,4

Nejvyšší výkon: kW (k) při ot./min

70 (95) při 6000

81 (110) při 5500

70 (95) při 3750

88 (120) při 3750

Nejvyšší točivý moment: Nm při ot./min

127 při 4500

152 při 4500

200 při 1500

320 při 1750

Emisní třída

Euro 6

Euro 6

Euro 6

Euro 6

Palivo

Benzin

Benzin

Nafta

Nafta

 

 

 

 

 

PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

 

 

 

 

Pohon

přední

přední

přední

přední

Převodovka

6stupňová

6stupňová automatická

5stupňová

6stupňová

 

 

 

 

 

ŘÍZENÍ

 

 

 

 

Typ

Hřebenové s elektrickým posilovačem řízení EPS

Průměr otáčení (m)

10,93

10,93

10,93

10,93

 

 

 

 

 

BRZDY

 

 

 

 

Vpředu (mm)

Kotouče: Ø 284 x 22, třmen: Ø 54

Kotouče: Ø 284 x 22, třmen Ø 54

Kotouče: Ø 284 x 22, třmen Ø 54

Kotouče: Ø 284 x 22, třmen Ø 54

Vzadu (mm)

Bubny: Ø 228 x 40

Bubny: Ø 228 x 40

Bubny: Ø 228 x 40

Kotouče: Ø 251 x 10, třmen: Ø 38

 

 

 

 

 

ZAVĚŠENÍ KOL

 

 

 

 

Vpředu

Nezávislé zavěšení typu MacPherson, teleskopické tlumiče pérování

Vzadu

Kliková náprava s vlečenými rameny a torzní příčkou, teleskopické tlumiče pérování

 

 

VNĚJŠÍ ROZMĚRY

 

 

 

 

Rozvor náprav (mm)

2636

2636

2636

2636

Délka (mm)

4532

4532

4532

4532

Šířka (mm)

1792

1792

1792

1792

Výška (mm)

1497

1497

1497

1497

Rozchod kol vpředu/vzadu (mm)

1542/1543

1542/1543

1542/1543

1542/1543

Převis vpředu/vzadu (mm)

893/1003

893/1003

893/1003

893/1003

Objem zavazadlového prostoru (dm3)

520

520

520

520

 

 

 

 

 

KOLA

205/55 R16

195/65 R15 – 205/55 R16

195/65 R15 – 205/55 R16

225/45 R17

 

 

 

 

 

HMOTNOSTI - OBJEMY

 

 

 

 

Pohotovostní hmotnost DIN (kg)

1225

1280

1280

1345

Hmotnost standard A (kg)

1150

1205

1205

1270

Hmotnost brzděného přívěsu (kg)

1200

800

1200

1200

Užitečná hmotnost (kg)

500

500

500

500

Objem palivové nádrže (l)

45

45

45

45

 

 

 

 

 

VÝKONY

 

 

 

 

Nejvyšší rychlost (km/h)

185

192

180

199

Zrychlení (1 osoba + 30 kg) 0–100 km/h (s)

11,5

11,2

11,7

9,7

 

 

 

 

 

SPOTŘEBA PALIVA (l/100 km)

 

 

 

 

Město

7,7

8,5

5,2 (4,3)

5,2

Mimo město

4,6

5

3,5 (3,4)

3,6

Kombinovaná

5,7

6,3

4,1 (3,7 eco)

4,2

Emise CO2 (g/km)

133

146

108 (98 eco)

110

               

 

Fiat Scudo 1.997
Rok výroby: 2007
Stav: 133 123 km
Cena: 165 000 Kč
Fiat Punto 1.242
Rok výroby: 2006
Stav: 161 810 km
Cena: 43 000 Kč
Fiat Linea 1.368
Rok výroby: 2008
Stav: 99 000 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků