Fiat Regata (1983): legendární model slavil premiéru v Brně

Před třiceti lety Fiat představil model Regata, jenž se stal v devadesátých letech snem řady našich zákazníků. Využíval upravené techniky hatchbacku Ritmo a prodával se jako sedan a kombi Weekend.
Seznam kapitol
  1. Premiéra v Brně, Regata nastupuje, Staronová konstrukce
  2. Elektronické řízení, Regata ES a start/stop systém, Technické údaje

Premiéra v Brně

Ačkoli byl dle informací z oficiálních análů model Fiat Regata představen roku 1983 na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu, skutečnost je poněkud jiná: před nejširší veřejností se skutečně poprvé ukázal již o několik dnů dříve na 25. Mezinárodním strojírenském veletrhu Brno. Podobně důležitých události brněnské Výstaviště nebývalo svědkem často, ale objevovaly se i po roce 1989, kdy na slávu strojírenských veletrhů navázal Autosalon. Připomeňme, že třeba v roce 2003 bylo v Brně ve světové premiéře představeno BMW řady 5 E60.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat Regata v roce 1983

Ale to jsme poněkud odbočili. Regata v roce 1983 převzala hlavní mechanické skupiny včetně motorů z pětidveřového typu Fiat Ritmo (podvozek posloužil i sedanu Lancia Prisma). Nastoupila na místo řady Fiat 131 Mirafiori, ovšem vynikala moderní koncepcí s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol. Vznikala jako tříprostorový čtyřdveřový sedan, od roku 1984 také jako dvouprostorové pětidveřové kombi Weekend s typickým výklopným prahem nákladového prostoru (převzal jej později i Fiat Marea), a v Itálii se vyráběla do roku 1990, kdy tam na ni navázal Fiat Tempra s technikou Fiat Tipo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Regata sdílela techniku s modely Fiat Ritmo a Lancia Prisma

Regata přišla v období, kdy evropské automobilky na tuhnoucí konkurenční soutěž reagovali často již nikoli revizemi osvědčených modelů, ale zaváděním zcela nových konstrukcí progresivní koncepce. Fiat tehdy přišel v krátkém sledu s mimořádně zdařilými a prodejně úspěšnými typy Panda a Uno, jimiž navázal na to nejlepší ze své tradice protagonisty na poli malých aut. Model 131 s klasickou konfigurací poháněcí soustavy se prodával skvěle, ale bylo třeba pokročit dále…

Regata nastupuje

Na rozdíl od menších typů Fiatu, na jejichž stylizaci se podílel Giugiaro, vznikla Regata výhradně v dílnách vlastního designérského střediska Fiatu. V jeho aerodynamickém tunelu se zrodil jednoduše pojatý, nadčasově moderně vypadající vůz s velmi účinně využitým obestavěným prostorem. Šlo zároveň o jeden z nejaerodynamičtějších sedanů své třídy a doby, součinitel Cx u něj činil 0,36. Na redukci spotřeby zaměřený, aerodynamicky optimalizovaný model Regata ES (Energy Saving) díky dodatečným prvkům disponoval Cx = 0,35.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prvky závěsů kol byly vesměs převzaty z typu Ritmo

Nízká příď s velkoplošnými obdélníkovými světlomety přecházela v kapotu zasahující přes hrany blatníků, výrazným prvkem byl masivní, vůz opticky snižující průběžný prolis na boku pod úrovní dveřních klik omezující znečišťování horní části boků karoserie. Sedadla sice vypadala jako ergonomicky tvarovaná, ale zvláště ta přední uživatele poněkud trápila velmi měkkým čalouněním.

Lépe vybavený model Super nabízel již ve chvíli své premiéry na svoji třídu a dobu celkem širokou paletu prvků standardní výbavy. Patřily mezi ně především opěrky hlav vpředu, elektrické ovládání předních oken, otáčkoměr, ekonoměr, panel Check Control s hlídáním řady palubních funkcí nebo centrální zamykání na klíč. Připlácet bylo možno za klimatizaci, determální okna či za stěrače a ostřikovače světlometů.

Staronová konstrukce

Interiér byl pro Regatu vyvinut zvlášť, byť v některých rysech vycházel z Ritma. Zcela nová byla ventilační a topná soustava, jež údajně deklasovala veškerou dobovou konkurenci. Při rychlosti 100 km/h do interiéru vniklo i při vypnutém ventilátoru 440 m3 okolního, respektive 250 m3 ohřátého vzduchu za hodinu. Verze Super do daného segmentu zavedla elektronickou regulaci ventilace s tlačítky a kontrolkami, a to i u vozů bez klimatizační jednotky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kombi Regata Weekend vynikala výklopným prahem nákladového prostoru

Fiat Regata si své příznivce vyhledával díky komfortnímu interiéru s objemným zavazadlovým prostorem v obou karosářských verzích a ohromovala je řadou tlačítek a kontrolek, jejichž počet ale již v době premiéry řada představitelů odborné veřejnosti označovala jako příliš obsáhlý a nepřehledný. Regata byla jako sedan odvozena od pětidveřového typu Ritmo v podobném duchu, jako tehdy Volkswagen vyvinul Jettu z Golfu, Ford Orion z Escortu či Renault model 9 z typu 11.

Přední kola po vzoru Ritma spočívala na jednoduchých spodních a suvných šikmých ramenech doplněných vzpěrami McPherson, jejichž horní konce spočívaly v jehlových ložiscích pro omezení ovládacích sil na řízení. To bylo ve všech verzích hřebenové s dvoukloubovým bezpečnostním hřídelem a výškově stavitelným volantem s čtyřmi otáčkami mezi rejdy. Výkonnější verze měly vpředu zkrutný stabilizátor s konci upevněnými přímo k suvným ramenům, tedy bez obvyklých „tyček“ podléhajících průběžnému opotřebení.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Premiéra v Brně, Regata nastupuje, Staronová konstrukce
  2. Elektronické řízení, Regata ES a start/stop systém, Technické údaje
Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 280 000 Kč
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 205 530 km
Cena: 37 000 Kč
Fiat Croma 1.799
Rok výroby: 2008
Stav: 125 436 km
Cena: 100 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků