Fiat Panda: nová generace se začne vyrábět ještě letos

Ještě během letošního listopadu začne automobilka Fiat ve své středoitalské a zásadně modernizované továrně Pomigliano d'Arco vyrábět v pořadí již třetí generaci svého slavného kompaktu Panda (co naplat, Fiat byl na malé vozy vždy „machr“…), který vloni oslavil své 30. narozeniny. Veřejnosti se novinka oficiálně představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu. Již vloni Sergio Marchionne, nejvyšší muž Fiatu, hovořil o strategické úloze továrny Pomigliano v plánu „Fabbrica Italia“, jenž počítá s navýšením produkce z 650 000 vozů v roce 2010 až na 1,4 milionů již v roce 2014 (kam se v tomto ohledu hrabou i ty nejodvážnější plány takového Volkswagenu!).  

Rozhodnutí přesunout výrobu Pandy z polské továrny Tychy do Pomigliana je součástí opatření navazujících na dohodu Fiatu s odbory, které na oplátku slíbily zvýšit produktivitu práce zaměstnanců o plných 70 % zavedením trojsměnného provozu (místo dosavadního dvousměnného) a zavedením 280 denního pracovního roku (dosud 235). Není divu, Marchionne vyhrožoval, že pokud odbory požadavky vedení nepřijmou, přesune produkci Pandy z Polska do Srbska.

Fiat již nyní do továrny Pomigliano investoval v souvislosti s přípravou Pandy na 800 milionů eur. Během loňského roku zde vzniklo na 30 000 vozů Alfa Romeo 159 a 147. V Polsku Fiat nyní vyrábí nejen stávající Pandu, ale také svoji populární „pětistovku“ a Ford Ka, přičemž jde o druhou největší továrnu Fiatu v Evropě, neboť jen vloni vyrobila přes 530 000 automobilů. „Jedničkou“ v tomto ohledu ale zůstává brazilská fabrika Belo Horizonte, kde se již několik let staví více než 700 000 vozů. Jedním z nejnovějších přírůstků do jejího portfolia je specifický typ Fiat Uno, jenž byl připraven speciálně pro mimořádně důležitý brazilský trh s dlouholetou tradicí výroby vozů spalujících alkohol.
 

Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 280 000 Kč
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 205 530 km
Cena: 37 000 Kč
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2010
Stav: 108 595 km
Cena: 163 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků