Fiat Panda: nová generace se začne vyrábět ještě letos

Ještě během letošního listopadu začne automobilka Fiat ve své středoitalské a zásadně modernizované továrně Pomigliano d'Arco vyrábět v pořadí již třetí generaci svého slavného kompaktu Panda (co naplat, Fiat byl na malé vozy vždy „machr“…), který vloni oslavil své 30. narozeniny. Veřejnosti se novinka oficiálně představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu. Již vloni Sergio Marchionne, nejvyšší muž Fiatu, hovořil o strategické úloze továrny Pomigliano v plánu „Fabbrica Italia“, jenž počítá s navýšením produkce z 650 000 vozů v roce 2010 až na 1,4 milionů již v roce 2014 (kam se v tomto ohledu hrabou i ty nejodvážnější plány takového Volkswagenu!).  

Rozhodnutí přesunout výrobu Pandy z polské továrny Tychy do Pomigliana je součástí opatření navazujících na dohodu Fiatu s odbory, které na oplátku slíbily zvýšit produktivitu práce zaměstnanců o plných 70 % zavedením trojsměnného provozu (místo dosavadního dvousměnného) a zavedením 280 denního pracovního roku (dosud 235). Není divu, Marchionne vyhrožoval, že pokud odbory požadavky vedení nepřijmou, přesune produkci Pandy z Polska do Srbska.

Fiat již nyní do továrny Pomigliano investoval v souvislosti s přípravou Pandy na 800 milionů eur. Během loňského roku zde vzniklo na 30 000 vozů Alfa Romeo 159 a 147. V Polsku Fiat nyní vyrábí nejen stávající Pandu, ale také svoji populární „pětistovku“ a Ford Ka, přičemž jde o druhou největší továrnu Fiatu v Evropě, neboť jen vloni vyrobila přes 530 000 automobilů. „Jedničkou“ v tomto ohledu ale zůstává brazilská fabrika Belo Horizonte, kde se již několik let staví více než 700 000 vozů. Jedním z nejnovějších přírůstků do jejího portfolia je specifický typ Fiat Uno, jenž byl připraven speciálně pro mimořádně důležitý brazilský trh s dlouholetou tradicí výroby vozů spalujících alkohol.
 

Fiat Punto 1.242
Rok výroby: 2006
Stav: 161 810 km
Cena: 40 000 Kč
Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 289 000 Kč
Fiat 500 1.198
Rok výroby: 2008
Stav: 55 088 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků