Fiat Panda 2012: legenda pokračuje

Automobilka Fiat představuje zcela novou Pandu, jež má triumfovat zejména nabídkou vnitřního prostoru (+ video)

Další generaci modelu Panda jsme vám před několika týdny nabídli na prvních špionážních snímcích, nyní ale již víme více. První generace spartánsky vybaveného Fiatu Panda se představila v roce 1980, v roce 1983 přidala pohon všech kol a o tři roky poději pak vznětový motor. Za pozornost stojí také elektromobil Panda Elettra z roku 1990. Druhá generace Pandy přišla v roce 2003 a stala se základem úspěšné novodobé „pětistovky“. Nyní je zde Panda potřetí a má potvrdit pověst Fiatu jako specialisty na malá auta.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Nuova Panda“ se světu představí již za několik dní ve Frankfurtu a je jasné, že bude v porovnání se svým předchůdcem větší ve všech směrech. Dlouhá bude 3 650 mm (dosud 3 538 mm), vysoká 1 550 mm (vs. 1 450 mm) a široká 1 640 mm (vs. 1 578 mm). Dodávána bude opět výhradně s pětidveřovou karoserií, jež má poskytnout více místa cestujícím i jejich zavazadlům. Zvenčí působí modernějším, uhlazenějším a elegantnějším dojmem, ačkoli téma druhé generace neopouští, o čemž svědčí kromě velké prosklené plochy s tvarováním okének v posledních sloupcích nebo svisle orientované zadní svítilny. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dozvuky stávající Pandy najdeme také v interiéru, zejména pak v koncepci středové konzole s vestavěnou řadicí pákou. Použitými materiály a celkovým pojetím však působí celá palubní deska výrazně hodnotnějším dojmem, přístrojovému štítu i většině ovladačů (včetně těch na volantu či audiosoustavě) vévodí čtvercová témata. Do hry se po osmi letech vrací otevřená přihrádka před spolujezdcem. Úroveň bezpečnosti zvyšuje standardní instalace čtyř airbagů a ABS, k nimž ale zřejmě co nevidět přibude i stabilizace ESP.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a jednoduchými závěsy s torzní příčkou vzadu zůstanou po nezbytných vylepšeních nejspíš zachovány, změny ale najdeme pod kapotou, kde najdeme plných šest motorů. Základem se stává dvouválec 0,9 l TwinAir, který v atmosférické verzi dává 65 koní (48 kW) a s přeplňováním pak 85 koní (62 kW). Tato jednotka má být k mání také v úpravě pro spalování benzín/metan a výkonem 80 koní (59 kW) a nese označení TwinAir Turbo Natural Power. Čtyřválec 1,2 l Fire dává v základu 69 koní (51 kW), v provedení EasyPower připravené na spalování benzínu a LPG se v tomto ohledu neliší. Zastánci nafty se mohou těšit na obligátní MultiJet II s objemem 1,3 la výkonem 75 koní (55 kW).

Všechny tyto pohonné jednotky mají být zprvu standardně kombinovány s pětistupňovými, manuálně řazenými převodovkami, poloautomat Dualogic přibude později. Od příštího roku bude nová Panda k mání také se soustavou bránící samočinnou aktivací brzd nehodám při rychlostech do 30 km/h (nikoli nepodobnou té ohlášené coby premiéře v minivozech u nového Volkswagenu Up!). Fiat Panda modelového roku 2012 se začne vyrábět v říjnu v továrně Naples a dodáván bude ve třech výbavových stupních, čtyřech verzích interiéru a s desítkou základních barev karoserie.

Fiat 500 1.368
Rok výroby: 2008
Stav: 87 700 km
Cena: 114 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 38 810 km
Cena: 142 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.368
Rok výroby: 2010
Stav: 53 013 km
Cena: 125 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků