Fiat Panda 2012: legenda pokračuje

Automobilka Fiat představuje zcela novou Pandu, jež má triumfovat zejména nabídkou vnitřního prostoru (+ video)

Další generaci modelu Panda jsme vám před několika týdny nabídli na prvních špionážních snímcích, nyní ale již víme více. První generace spartánsky vybaveného Fiatu Panda se představila v roce 1980, v roce 1983 přidala pohon všech kol a o tři roky poději pak vznětový motor. Za pozornost stojí také elektromobil Panda Elettra z roku 1990. Druhá generace Pandy přišla v roce 2003 a stala se základem úspěšné novodobé „pětistovky“. Nyní je zde Panda potřetí a má potvrdit pověst Fiatu jako specialisty na malá auta.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Nuova Panda“ se světu představí již za několik dní ve Frankfurtu a je jasné, že bude v porovnání se svým předchůdcem větší ve všech směrech. Dlouhá bude 3 650 mm (dosud 3 538 mm), vysoká 1 550 mm (vs. 1 450 mm) a široká 1 640 mm (vs. 1 578 mm). Dodávána bude opět výhradně s pětidveřovou karoserií, jež má poskytnout více místa cestujícím i jejich zavazadlům. Zvenčí působí modernějším, uhlazenějším a elegantnějším dojmem, ačkoli téma druhé generace neopouští, o čemž svědčí kromě velké prosklené plochy s tvarováním okének v posledních sloupcích nebo svisle orientované zadní svítilny. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dozvuky stávající Pandy najdeme také v interiéru, zejména pak v koncepci středové konzole s vestavěnou řadicí pákou. Použitými materiály a celkovým pojetím však působí celá palubní deska výrazně hodnotnějším dojmem, přístrojovému štítu i většině ovladačů (včetně těch na volantu či audiosoustavě) vévodí čtvercová témata. Do hry se po osmi letech vrací otevřená přihrádka před spolujezdcem. Úroveň bezpečnosti zvyšuje standardní instalace čtyř airbagů a ABS, k nimž ale zřejmě co nevidět přibude i stabilizace ESP.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a jednoduchými závěsy s torzní příčkou vzadu zůstanou po nezbytných vylepšeních nejspíš zachovány, změny ale najdeme pod kapotou, kde najdeme plných šest motorů. Základem se stává dvouválec 0,9 l TwinAir, který v atmosférické verzi dává 65 koní (48 kW) a s přeplňováním pak 85 koní (62 kW). Tato jednotka má být k mání také v úpravě pro spalování benzín/metan a výkonem 80 koní (59 kW) a nese označení TwinAir Turbo Natural Power. Čtyřválec 1,2 l Fire dává v základu 69 koní (51 kW), v provedení EasyPower připravené na spalování benzínu a LPG se v tomto ohledu neliší. Zastánci nafty se mohou těšit na obligátní MultiJet II s objemem 1,3 la výkonem 75 koní (55 kW).

Všechny tyto pohonné jednotky mají být zprvu standardně kombinovány s pětistupňovými, manuálně řazenými převodovkami, poloautomat Dualogic přibude později. Od příštího roku bude nová Panda k mání také se soustavou bránící samočinnou aktivací brzd nehodám při rychlostech do 30 km/h (nikoli nepodobnou té ohlášené coby premiéře v minivozech u nového Volkswagenu Up!). Fiat Panda modelového roku 2012 se začne vyrábět v říjnu v továrně Naples a dodáván bude ve třech výbavových stupních, čtyřech verzích interiéru a s desítkou základních barev karoserie.

Fiat Punto 1.242
Rok výroby: 2006
Stav: 161 810 km
Cena: 40 000 Kč
Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 289 000 Kč
Fiat 500 1.198
Rok výroby: 2008
Stav: 55 088 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků