Automobilka Fiat představuje zcela novou Pandu, jež má triumfovat zejména nabídkou vnitřního prostoru (+ video)
Další generaci modelu Panda jsme vám před několika týdny nabídli na prvních špionážních snímcích, nyní ale již víme více. První generace spartánsky vybaveného Fiatu Panda se představila v roce 1980, v roce 1983 přidala pohon všech kol a o tři roky poději pak vznětový motor. Za pozornost stojí také elektromobil Panda Elettra z roku 1990. Druhá generace Pandy přišla v roce 2003 a stala se základem úspěšné novodobé „pětistovky“. Nyní je zde Panda potřetí a má potvrdit pověst Fiatu jako specialisty na malá auta.
„Nuova Panda“ se světu představí již za několik dní ve Frankfurtu a je jasné, že bude v porovnání se svým předchůdcem větší ve všech směrech. Dlouhá bude 3 650 mm (dosud 3 538 mm), vysoká 1 550 mm (vs. 1 450 mm) a široká 1 640 mm (vs. 1 578 mm). Dodávána bude opět výhradně s pětidveřovou karoserií, jež má poskytnout více místa cestujícím i jejich zavazadlům. Zvenčí působí modernějším, uhlazenějším a elegantnějším dojmem, ačkoli téma druhé generace neopouští, o čemž svědčí kromě velké prosklené plochy s tvarováním okének v posledních sloupcích nebo svisle orientované zadní svítilny.
Dozvuky stávající Pandy najdeme také v interiéru, zejména pak v koncepci středové konzole s vestavěnou řadicí pákou. Použitými materiály a celkovým pojetím však působí celá palubní deska výrazně hodnotnějším dojmem, přístrojovému štítu i většině ovladačů (včetně těch na volantu či audiosoustavě) vévodí čtvercová témata. Do hry se po osmi letech vrací otevřená přihrádka před spolujezdcem. Úroveň bezpečnosti zvyšuje standardní instalace čtyř airbagů a ABS, k nimž ale zřejmě co nevidět přibude i stabilizace ESP.
Podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a jednoduchými závěsy s torzní příčkou vzadu zůstanou po nezbytných vylepšeních nejspíš zachovány, změny ale najdeme pod kapotou, kde najdeme plných šest motorů. Základem se stává dvouválec 0,9 l TwinAir, který v atmosférické verzi dává 65 koní (48 kW) a s přeplňováním pak 85 koní (62 kW). Tato jednotka má být k mání také v úpravě pro spalování benzín/metan a výkonem 80 koní (59 kW) a nese označení TwinAir Turbo Natural Power. Čtyřválec 1,2 l Fire dává v základu 69 koní (51 kW), v provedení EasyPower připravené na spalování benzínu a LPG se v tomto ohledu neliší. Zastánci nafty se mohou těšit na obligátní MultiJet II s objemem 1,3 la výkonem 75 koní (55 kW).
Všechny tyto pohonné jednotky mají být zprvu standardně kombinovány s pětistupňovými, manuálně řazenými převodovkami, poloautomat Dualogic přibude později. Od příštího roku bude nová Panda k mání také se soustavou bránící samočinnou aktivací brzd nehodám při rychlostech do 30 km/h (nikoli nepodobnou té ohlášené coby premiéře v minivozech u nového Volkswagenu Up!). Fiat Panda modelového roku 2012 se začne vyrábět v říjnu v továrně Naples a dodáván bude ve třech výbavových stupních, čtyřech verzích interiéru a s desítkou základních barev karoserie.