Fiat Panda 1,1 Active: malá, levná, ale šikovná (test)

Fiat Panda 1,1 Active: malá, levná, ale šikovná (test)

Kapitoly článku:


Malý tichý motor

Čtyřválcový motor o objemu 1,1 l s osmi ventily má výkon 40 kW v 5 000 ot/min, ale díky níže položenému maximu kroutícího momentu (88 Nm/2 750 ot.) a tím i relativně vysokému výkonu v nižších otáčkách má svižný projev. Akceleraci z 0 km/h na 100 km/h zvládne vůz za 15,0 s a maximální udávaná rychlost je 150 km/h, ale za příznivých podmínek zvládne překonat i hranici 160 km/h. Motor splňuje emisní normy Euro 3 a Fiat udává tuto spotřebu: 7,2 l/100 km ve městě, 4,8 l mimo město a 5,7 l kombinovaná. Po odjetých 468 km jsem dotankoval do nádrže 30,5 l naturalu 95, což odpovídá spotřebě zhruba 6,5 l/100 km. Je to více, než udávaná kombinovaná spotřeba, ale 220 km jsem najezdil po dálnici a zbytek trasy byl ve valné většině v městském provozu. Navíc jsem měřil dynamiku, což průměr spotřeby jednoznačně zvyšuje. Při druhém měření jsem při odevzdávání Pandy měl najeto 450 km a ručička měření paliva ukazovala ještě 1/4 nádrže. Hrubým odhadem to odpovídá dojezdu 600 km a spotřebě 5,8 l.

Dynamika, pružnost:

0-100 km/h: 15,4 s

60-100 km/h: 3 st. 10,1 s; 4 st. 16,1 s
80-120 km/h: 4 st. 13,8 s; 5 st. 21,4 s

 
Čtyřválcový motor o objemu 1.1 l s výkonem 40 kW a kroutícím momentem 88 Nm.

Postřehy z cest

Po nastartování malý motor tiše zaševelí. Jeho zvukový projev je kultivovaný a celkově velmi příjemný. Při jízdě jej téměř neslyšíte, mnohem větší hluk jde od podvozku a od kol. Nastavení podvozku je dle vzoru ostatním Fiatů spíše měkčí a díky většímu profilu pneumatik (155/80 R13) přejíždí Panda většinu nerovností s klidným přehledem. Velké nerovnosti už Panda tak dobře nesnáší, při přejezdu jednoho hluboko zapuštěného víka kanalizace se od nápravy ozvala tak velká rána, že jsem raději zkontroloval pneumatiku, zda se neprocvakla o disk. Při přejezdu podobných nerovností mají problémy snad všechny vozy, ale u Pandy to působilo až trochu hrozivě. Inu, podvozek je odhlučněn dobře, má však své limity a na tankodromu se mu opravdu líbit nebude.

Při rychlém přenesení váhy během úhybného manévru nebo při losím testu se Panda chová trochu neklidně, což odpovídá konstrukci vozu - vyšší karoserii postavené na relativně malém rozchodu a rozvoru. Nejde však o nic, co by ve vás při krizových situacích vzbuzovalo panickou hrůzu, napoprvé to ale může zaskočit. Moje poslední výtka bude směřovat k absenci ABS v základní výbavě. Tento prvek se dnes již stává standardem ve všech vozech a bylo by dobré, kdyby si našel místo i v nejlevnější Pandě. V jednom deštivém odpoledni jsem se na výpadovce z Brna jsem se dostal do nepříjemné situace, ve které jsem reflexivně začal naplno brzdit. Problém jsem přerušovaným brzděním a prací s volantem nakonec vyřešil, ale být ABS, bylo by to o mnoho snažší a k žádnému většímu problému by patrně ani nedošlo. Dnes je tu zimní období, kdy podobných situací bude jen přibývat a mé doporučení zní: za ABS si rozhodně připlaťte.

Slovo závěrem

Před začátkem testu jsem měl obavu, jak se moje maličkost do drobné Pandy srovná. Jak si čtyřválec o objemu 1,1 l poradí s dálnicí D1 při cestě z Prahy do Brna a zpět, nebo jak se bude Panda chovat při cestování ve čtyřech lidech v kabině. Všechny zmiňované otázky Panda reagovala velmi pozitivně a pro mě bylo příjemným překvapením, co všechno tento malý vůz zvládne. Během týdenního testování jsem si na Pandu zvykl a každý nový den jsem si ji oblíbil o něco více. Po vyřešení otevírání kufru jinak než klíčem a přidání ABS do základní výbavy bych neměl směrem k Pandě vážnější výtku. Zkrátka, vůz je i v základní výbavě a s velmi příznivou cenou stále tou povedenou Pandou, která si zaslouží hrdě nosit titul Auto roku.

Plusy:

  • cena
  • dobrý vnitřní prostor
  • tichý a kultivovaný projev motoru

Mínusy:

  • absence ABS v základní výbavě
  • otevírání kufru pouze klíčem
  • méně jistoty při rychlejším úhybném manévru

Testovaná verze:
Panda 1,1 l (40 kW), výbava Active (199 900 Kč)

Příplatková výbava:
červený lak Rumba (3 000 Kč), centrální zamykání + elek. ovládání předních oken (8 000 Kč), výškově nastavitelné bezpečnostní pásy (1 000 Kč), střešní ližiny (4 500 Kč), autorádio s CD přehrávačem Blaupunkt (10 000 Kč). Cena testovaného vozu: 226 400 Kč.

Tip: Kompletní přehled výbav a cen přímo z webu Fiatu.

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud