Fiat Multipla 1.9 JTD: ideál pro rodinu (velký test)

Šestimístné MPV Fiat Multiplu si mnozí z nás spojují s velmi netradičním designem, který nelze ani přehlédnout, ani zapomenout. Po čtyřech letech prodeje dostala Multipla facelift, který sladil design přední masky s ostatními modely. Testovali jsme verzi s nafťákem.
Seznam kapitol
  1. Facelift, místo pro šest ve dvou řadách
  2. Místo vzadu, vyndávání sedadel, prosvětlený interiér
  3. Palubní deska, motor, dynamika, spotřeba
  4. Podvozek, zhodnocení, plusy a minusy, cena a výbava
  5. Technické parametry, fotogalerie (všechny snímky), část I.
  6. Fotogalerie (všechny snímky), část 2.

Facelift normalizuje

Na „starou“ Multiplu si pamatuje určitě každý. Když jsem ve svém okolí rozhlásil, že si tento vůz dovezu na test, skoro každý okamžitě opáčil: „To je to škaredé auto?“ V podstatě jsem se nesetkal s jiným, než negativním názorem na design. Moje žena poté, co faceliftovaný model uviděla živě, prohlásila, že teď už je to konečně „normální“ auto. Je to bezesporu tvrdé hodnocení, nicméně odráží názor většiny. Sám nevím, zda se mám postavit na stranu kritiků, či obdivovatelů, jisté ale je, že po uvedení faceliftu jsem začal doceňovat originalitu starého designu.

Nyní je Multipla hodnoceno podle vzhledu de facto obyčejným autem, dalším v řadě vedle Punta, Idey apod. Dříve byla jedinečná. Bohužel dnes neprodává originální, ale tuctový a konformní design, který nevybočuje z průměru. Navíc zcela nová přední maska, která v sobě nese prvky Punta či Idey, mi ke zbytku vozu pasuje o něco méně, než starý, dvojdílný předek. Fiat ale určitě ví, co dělá, a já sám věřím, že facelift zvedne prodeje. Teprve teď vyniknout kvality vozu; dříve se potenciální zákazník mohl designu zaleknout a byl pro Fiat předem ztracen. Nyní přichází blíže a zkoumá, v čem je Multipla vlastně výjimečná.

  

  
I po facelitu má Multipla velmi specifické tvary

Pro šest

Pokud se dobře pamatuji, začal se nový model Fiatu prodávat v roce 2000. Tehdy šlo o unikátní vůz na trhu, žádný jiný neměl na českém trhu dvě řady sedadel a v každé tři samostatná sedadla. Zdůrazňuji samostatná a současně plnohodnotná. Všechna jsou stejně široká, žádné není ošizeno ani na sedáku, ani na opěradle. Jediným rozdílem je opěradlo prostředního sedadla, které nemá boční vedení; není však nutné, protože toto sedadlo lze posunout vzad a cestující se tak opírá o okraje sousedních opěradel a při jízdě to s ním nehází. Samostatná sedadla jsou i vzadu, lze je vyndávat, polohovat apod.

  
Nová maska je konzervativnější a líbivější --- Linie zadního okna ale zůstala --- 15" litá kola

  
otvírání dveří --- Zrcátko je rozměrné a dělené

V loňském roce přibyl Multiple zdatný soupeř, Honda FR-V, která nabízí totožnou koncepci. Oproti Multiple má výhodu ve výkonnějších motorech, Multipla se totiž nabízí pouze s jedním benzínem 1.6 16V 76 kW a 1.9 JTD 85 kW. Oba motory jsou spojeny se dvěma výbavami, Aktive a Dynamic, přičemž Active stojí 554 900 Kč s benzínem a 619 900 Kč s naftou. Vzhledem k průměrné dynamice, kterou udával vozu testovaný nafťák, nepovažuji benzínovou jednotku za vhodnou, při plném obsazení těžko bude možné označit jízdu za dynamickou. Naopak s naftou je jízda i se čtyřmi pěti cestujícími stále příjemná.

  
Vpředu jsou tři samostatné sedačky, prostřední je posuvná

Všude místa dost

Většina výrobců sází při návrhu automobilu pro více než pět lidí na prodloužení karoserie a instalaci třetí, nouzové řady sedadel, což má za následek jediné: vzadu je místa málo, takže se pohodlně usadí jen malé děti, stejně tak nezbývá místo nad hlavou. Touto cestou jde např. Volkswagen, Opel, Renault či Peugeot; teď nepočítám velká MPV jako Sharan, Espace či 807, C8 a Ulysse. Multipla naopak auto rozšířila oproti standardu o zhruba 10 cm (1 871 mm), než je zvykem v nižší střední třídě. Díky velké šířce netrpí žádný ze třech cestujících v řadě, a to ani vpředu. Seděl jsem uprostřed vedle 190cm řidiče a stejně vysokého spolucestujícího a bez problému jsem absolvoval hodinou jízdu po městě. Díky možnosti posunout prostřední sedadlo dozadu se vůbec s kamarády po levé a pravé straně nestrkáte v ramenou a loktech.

  
I vysoký řidič se posadí sám za sebe a dokonce i na prostřední zadní sedadlo

  
Uprostřed vpředu je místa překvapivě mnoho --- Na místě spolujezdce se sedí pohodlně, stejně jako vzadu, pro nohy je prostoru nadbytek

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Fiat Grande Punto 1.2
Rok výroby: 2008
Stav: 57 764 km
Cena: 80 000 Kč
Fiat Panda 1.2
Rok výroby: 2012
Stav: 24 933 km
Cena: 104 999 Kč
Fiat Punto Evo 1.3
Rok výroby: 2012
Stav: 59 957 km
Cena: 130 000 Kč