Fiat MultiAir: zásadní modernizace „benzínů”?

Koncern Fiat představil svoji systémovou, svým způsobem převratnou modifikaci zážehového motoru jménem MultiAir.

Ačkoli to řada motoristů nese s nelibostí, automobilka Fiat patří k předním vývojářům vznětových motorů. Osmdesátá léta patřila spolehlivým a jednoduchovým „komurkovým“ jednotkám, na jejich sklonku se představil vznětový motor s přímým vstřikováním nafty (vůbec poprvé v sériové produkci osobních automobilů) a nové tisiciletí bylo svědky vůbec první aplikace vstřikovací lišty common-rail (JTD), která je dosud nepřekonaným systémem a používají ji takřka všechny automobilky na světě.

Zážehové motory jsou na rozdíl od těch vznětových v posledních desetiletích spíše opomíjeny a zásadních změn nedoznávají, ačkoli nelze zcela opomenout třeba ventily s proměnným časováním a zdvihem, postupné přeplňování nebo technologii přímého vstřikování paliva. Není proto divu, že ve světle současných pseudoekologických požadavků, kladených na spalovací pohonné jednotky, zážehový motor poněkud zaostává a při pohledu do ceníků modelů řady automobilek jsou spíše na ústupu. Fiat nyní představuje významnou modifikaci pojmenovanou MultiAir, která se ponejprv objeví koncem letošního roku ve voze Alfa Romeo MiTo GTA.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Systém Fiat MultiAir by měl zážehovému motoru výrazně přidat na výkonu bez potřeby vyšších otáček a zároveň snížit měrnou spotřebu paliva a emise. Jeho funkčnost spočívá v aktivní regulaci množství a kvality čerstvého vzduchu, který vstupuje do válců.

Na většině současných motorů je množství vzduchu pohlcovaného válci regulováno konvenční škrticí klapkou pevně spojenou s pedálem plynu. Nevýhodou tohoto primitivního mechanizmu jsou zhruba desetiprocentní ztráty při překonávání odporu klapky a vyrovnávání tlaku spálené směsi s atmosférickým tlakem při výfuku. Novinkou systému MultiAir je elektrohydraulické ovládání sání na rozdíl od běžných elektromechanických jednotek. Tato relativně jednoduchá soustava svým působením v podstatě nahrazuje proměnné časování ventilů v závislosti na aktuálních požadavcích řidiče na dynamické vlastnosti jeho vozu. Další předností systému je jeho velmi nízká spotřeba energie.

Fiat tvrdí, že jeho soustava MultiAir zvýší výkon motoru o 10 %, o 15 % sníží otáčky nutné k dosažení vrcholu točivého momentu a o 10 % spotřeba paliva a tedy i emise CO2 klesnou o 10 až 25 %.

Jak bylo naznačeno výše, první aplikací systému MultiAir bude pohoná jednotka Alfy MiTo GTA (psali jsme o ní na tomto místě), která z objemu pouhých 1,75 l dává plných 240 koní. Na tomto výsledku se podílí MultiAir v kombinaci s konvenčním přeplňovacím turbodmychadlem. Podle Fiatu se však MultiAir naplno uplatní v nové generaci jeho dvouválcových motorů, což by mohlo zvýšit naděje návratu dvouválců do běžné automobilové praxe. Inu, jsme zvědaví...  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Fiat Punto 1.242
Rok výroby: 2006
Stav: 161 810 km
Cena: 40 000 Kč
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2006
Stav: 216 265 km
Cena: 107 000 Kč
Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 300 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 54 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků