Fiat Mefistofele (1923): devadesátiny pekelného vládce Sira Eldridge

Teprve britský šlechtic dovedl monstrózní italský speciál k legendárnímu sportovnímu úspěchu. Tedy přesněji, k absolutnímu rychlostnímu rekordu své doby, jenž se do historie mimochodem zapsal jako vůbec poslední, který se odehrál na běžné silnici…

Zrození bestie

Příběh závodního Fiatu s označením SB4 se začal psát již v roce 1908, kdy byl tento stroj s pohonem zadních kol řetězy na vnější straně rámu představen. Britský šlechtic Sir Ernest Arthur Douglas Eldridge pak jeden z vyrobených vozů viděl v ostrém závodě Grand Prix a rozhodl se jej získat a přestavět na vozidlo pro zdolávání rychlostních rekordů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mefistofele kombinoval obstarožní techniku monopostu Fiat SB4 s ohromným leteckým šestiválcem Fiat A-12 Bis 

Pod kapotou tohoto stroje trůnil motor s objemem 18 l, což se Eldrigemu zdálo jako málo, takže se rozhodl původní pohonnou jednotku nahradit motorem leteckým. U Fiatu si proto objednal kapalinou chlazený řadový šestiválec typu A-12 Bis s objemem 21,7 l. Technici Sira Eldridge se pak pustili do jeho dílčích modifikací, z nichž za pozornost stojí především upravená hlava válců, jež nově disponovala nejen čtveřicí ventilů (SOHC), ale také stejným počtem zapalovacích svíček na každém z nich!

Zapalování zajišťovala modifikovaná soustava Magneti Marelli a motor si vystačil s dvojicí karburátorů a kompresním poměrem 5:1. Na konci tohoto projektu se z šestiválce Fiat A-12 podařilo vykřesat plných 320 koní (234 kW) při pouhých 1 800 ot./min. Říká se, že z důvodu zástavby dlouhého a těžkého motoru prodloužil Eldridge původní podvozek obstarožního Fiatu SB4 s pomocí dílů z jednoho autobusu, jenž ukončil svoji službu v londýnské městské dopravě…

Retro | Alfa Romeo

Víkendové čtení: Alfa Romeo 158 Alfetta

Brzdy měla tato bestie pouze na zadních kolech, což vyžadovalo ovládání jen velmi zkušeným řidičem. Během prvních zkušebních jízd si toto monstrum vysloužilo přiléhavé pojmenování Mefistofele plynoucí především z neuvěřitelného hluku a množství kouře, jimiž ohromný motor děsil okolí.

V ostré premiéře se Mefistofele představil na britském okruhu Brooklands přesně před devadesáti lety a ihned zazářil: Sir Ernest Eldridge za jeho volantem ustanovil nový světový rekord na půl míle s pevným startem. Ovšem to nejzajímavější mělo teprve přijít…

Předchozí KAPITOLY Následující
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Fiat 500 1.368
Rok výroby: 2008
Stav: 87 700 km
Cena: 114 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 38 810 km
Cena: 142 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.368
Rok výroby: 2010
Stav: 53 013 km
Cena: 125 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků