Fiat Mefistofele (1923): devadesátiny pekelného vládce Sira Eldridge

Teprve britský šlechtic dovedl monstrózní italský speciál k legendárnímu sportovnímu úspěchu. Tedy přesněji, k absolutnímu rychlostnímu rekordu své doby, jenž se do historie mimochodem zapsal jako vůbec poslední, který se odehrál na běžné silnici…

Zrození bestie

Příběh závodního Fiatu s označením SB4 se začal psát již v roce 1908, kdy byl tento stroj s pohonem zadních kol řetězy na vnější straně rámu představen. Britský šlechtic Sir Ernest Arthur Douglas Eldridge pak jeden z vyrobených vozů viděl v ostrém závodě Grand Prix a rozhodl se jej získat a přestavět na vozidlo pro zdolávání rychlostních rekordů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mefistofele kombinoval obstarožní techniku monopostu Fiat SB4 s ohromným leteckým šestiválcem Fiat A-12 Bis 

Pod kapotou tohoto stroje trůnil motor s objemem 18 l, což se Eldrigemu zdálo jako málo, takže se rozhodl původní pohonnou jednotku nahradit motorem leteckým. U Fiatu si proto objednal kapalinou chlazený řadový šestiválec typu A-12 Bis s objemem 21,7 l. Technici Sira Eldridge se pak pustili do jeho dílčích modifikací, z nichž za pozornost stojí především upravená hlava válců, jež nově disponovala nejen čtveřicí ventilů (SOHC), ale také stejným počtem zapalovacích svíček na každém z nich!

Zapalování zajišťovala modifikovaná soustava Magneti Marelli a motor si vystačil s dvojicí karburátorů a kompresním poměrem 5:1. Na konci tohoto projektu se z šestiválce Fiat A-12 podařilo vykřesat plných 320 koní (234 kW) při pouhých 1 800 ot./min. Říká se, že z důvodu zástavby dlouhého a těžkého motoru prodloužil Eldridge původní podvozek obstarožního Fiatu SB4 s pomocí dílů z jednoho autobusu, jenž ukončil svoji službu v londýnské městské dopravě…

Retro | Alfa Romeo

Víkendové čtení: Alfa Romeo 158 Alfetta

Brzdy měla tato bestie pouze na zadních kolech, což vyžadovalo ovládání jen velmi zkušeným řidičem. Během prvních zkušebních jízd si toto monstrum vysloužilo přiléhavé pojmenování Mefistofele plynoucí především z neuvěřitelného hluku a množství kouře, jimiž ohromný motor děsil okolí.

V ostré premiéře se Mefistofele představil na britském okruhu Brooklands přesně před devadesáti lety a ihned zazářil: Sir Ernest Eldridge za jeho volantem ustanovil nový světový rekord na půl míle s pevným startem. Ovšem to nejzajímavější mělo teprve přijít…

Předchozí KAPITOLY Následující
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Fiat Dobló cargo 1.368
Rok výroby: 2010
Stav: 53 013 km
Cena: 120 000 Kč
Fiat Scudo 1.997
Rok výroby: 2007
Stav: 133 123 km
Cena: 165 000 Kč
Fiat Punto 1.242
Rok výroby: 2006
Stav: 161 810 km
Cena: 43 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků