Fiat má na dosah získání většiny v Chrysleru

Fiat chce od americké vlády odkoupit šestiprocentní podíl v automobilce Chrysler. Tím by italská automobilka získala v Chrysleru většinu 52 procent akcií. Fiat získal v Chrysleru první, pětinový podíl spolu s kontrolou nad vedením podniku v roce 2009, kdy americká automobilka prošla bankrotovým režimem.

Fiat během letošního roku zvýšil svůj podíl v Chrysleru nejdřív na 30 procent. V dubnu se pak s americkým partnerem dohodl na tom, že uplatní opci na nákup dalších 16 procent akcií v detroitské automobilce, jakmile Chrysler splatí vládní půjčky.

Půjčky v hodnotě 7,6 miliardy dolarů (132 miliard korun), které získal v roce 2009 jako pomoc od vlád Spojených států a Kanady, splatil Chrysler tento týden a Fiat tak v podniku dosáhl 46 procent. Teď míří k vytyčené metě a chce se stát majoritním akcionářem.

Italská automobilka už o svém záměru podle agentury Reuters informovala americké ministerstvo financí. Na ceně odkupu akcií se chce dohodnout během příštích deseti dní. Fiat chce uvést akcie Chrysleru zpět na veřejné trhy, k tomu je ale potřeba právě zajištění většinového podílu.

Tím ale snahy italské automobilky nekončí. Vedení Fiatu se totiž podle agentury Reuters nechalo slyšet, že by do konce letošního roku chtělo zvýšit podíl Fiatu v Chrysleru až na 57 procent.

Před požádáním o bankrotovou ochranu Chrysler neměl téměř žádnou hotovost. Za první tři měsíce letošního roku Chrysler dosáhl zisku 116 milionů dolarů. Za celý rok pak očekává jeho vedení zisk do 500 milionů dolarů.

Fiat je podle tržeb šestou největší automobilkou v Evropě. V prvním čtvrtletí společnost téměř ztrojnásobila čistý zisk na 37 milionů eur (zhruba 900 milionů korun) ze 13 milionů eur před rokem.

Více na E15
 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Fiat Panda 1.108
Rok výroby: 2010
Stav: 70 799 km
Cena: 65 000 Kč
Fiat Croma 1.91
Rok výroby: 2006
Stav: 198 132 km
Cena: 65 000 Kč
Fiat Croma 1.91
Rok výroby: 2006
Stav: 161 634 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků