Fiat má na dosah získání většiny v Chrysleru

Fiat chce od americké vlády odkoupit šestiprocentní podíl v automobilce Chrysler. Tím by italská automobilka získala v Chrysleru většinu 52 procent akcií. Fiat získal v Chrysleru první, pětinový podíl spolu s kontrolou nad vedením podniku v roce 2009, kdy americká automobilka prošla bankrotovým režimem.

Fiat během letošního roku zvýšil svůj podíl v Chrysleru nejdřív na 30 procent. V dubnu se pak s americkým partnerem dohodl na tom, že uplatní opci na nákup dalších 16 procent akcií v detroitské automobilce, jakmile Chrysler splatí vládní půjčky.

Půjčky v hodnotě 7,6 miliardy dolarů (132 miliard korun), které získal v roce 2009 jako pomoc od vlád Spojených států a Kanady, splatil Chrysler tento týden a Fiat tak v podniku dosáhl 46 procent. Teď míří k vytyčené metě a chce se stát majoritním akcionářem.

Italská automobilka už o svém záměru podle agentury Reuters informovala americké ministerstvo financí. Na ceně odkupu akcií se chce dohodnout během příštích deseti dní. Fiat chce uvést akcie Chrysleru zpět na veřejné trhy, k tomu je ale potřeba právě zajištění většinového podílu.

Tím ale snahy italské automobilky nekončí. Vedení Fiatu se totiž podle agentury Reuters nechalo slyšet, že by do konce letošního roku chtělo zvýšit podíl Fiatu v Chrysleru až na 57 procent.

Před požádáním o bankrotovou ochranu Chrysler neměl téměř žádnou hotovost. Za první tři měsíce letošního roku Chrysler dosáhl zisku 116 milionů dolarů. Za celý rok pak očekává jeho vedení zisk do 500 milionů dolarů.

Fiat je podle tržeb šestou největší automobilkou v Evropě. V prvním čtvrtletí společnost téměř ztrojnásobila čistý zisk na 37 milionů eur (zhruba 900 milionů korun) ze 13 milionů eur před rokem.

Více na E15
 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Fiat Punto 1.242
Rok výroby: 2006
Stav: 161 810 km
Cena: 40 000 Kč
Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 289 000 Kč
Fiat 500 1.198
Rok výroby: 2008
Stav: 55 088 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků