6
Fotogalerie

Fiat Dino - Ferrari pro méně majetné

Fiat Dino Spider se objevil poprvé v roce 1966 na Turínském autosalonu. Základní konstrukce motoru V6 pocházela od Ferrari.

Atraktivní karoserii navrhl slavný Pininfarina. O rok později následovalo v Ženevě Dino Coupé s karoserií od Bertoneho.

Označení Dino může někdy vyvolávat nedorozumění, neboť se objevuje jak v souvislosti s Fiatem, tak i v souvislosti s Ferrari. Fiat Dino byly sportovní vozy vyráběné v letech 1966 až 1972 s otevřenou i uzavřenou karoserií, jejichž motory V6 byly odvozeny od motorů Ferrari Dino V6. Pod značkou Dino prodával ovšem Enzo Ferrari téměř souběžně také své sportovní vozy odlišné konstrukce poháněné motory s méně než 12 válci.

Zatímco stroje Dino z dílen Ferrari byly čistokrevnými sportovními vozy s motorem uprostřed před zadní poháněnou nápravou, vsadil Fiat s typy Dino Spider a Dino Coupé na komfortnější cestování ve stylu Gran Turismo a na klasické uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Fiat Dino vděčí za svou existenci především homologačním předpisům pro používání motorů v závodech Formule 2, které by Ferrari bez pomoci Fiatu nebyl schopen vlastními silami splnit (jednalo se především o relativně velké výrobní počty).

Dynamika exotického sportovního vozu

Původní provedení s dvoulitrovým motorem V6 bylo vyladěno na 118 kW (160 k) a nejvyšší rychlost Fiatu Dino přesahovala hranici 200 km/h. Díky pohotovostní hmotnosti pouhých 1150 kg (Spider), resp. 1280 kg (Coupé) by se Fiat Dino nemusel za svou dynamiku stydět ani v dnešní době.

Zatímco Spider byl s délkou 4,1 m velmi kompaktní, bylo čtyřmístné kupé postaveno na delším rozvoru a protaženo na více než 4,5 m. Fiat Dino měl jako první vůz značky Fiat motor s ventilovým rozvodem 2x OHC a samosvorný diferenciál. Přenos hnací síly zajišťovala plně synchronizovaná pětistupňová mechanická převodovka.

1-3-347.jpg  1-3-252.jpg  1-3-348.jpg

Fiat Dino je možné s trochou nadsázky považovat za Ferrari pro méně majetné, i když to „méně majetné“ je velmi relativním pojmem. Za cenu 3 485 000 lir (Spider) bylo totiž v tehdejší době možné pořídit přibližně sedm nových automobilů Fiat 500 F.

V roce 1969 přišla na trh modernizovaná verze s výkonnějším motorem 2,4 litru (132 kW/180 k) a nezávislým zavěšením zadních kol, která se prodávala další tři roky.

1-3-251.jpg  FHA1651.JPGFHA1541.JPG
 

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud