Fiat Croma (1985): nejlevnější z italsko-švédské čtveřice

Stojí již na prahu věku historického vozidla, přesto si jej z vlastní zkušenosti pamatuje i řada našich čtenářů…
Seznam kapitol
  1. Prostor pro všechny, Nadčasový design
  2. Progresivní motory, Dovětek, Technické údaje

Prostor pro všechny

Fiat Croma byl pětidveřovým liftbackem, který byl pod interním označením Tipo 154 vyvíjen v rámci známého společného projektu automobilek Fiat a Saab. Jeho výsledkem se stala velmi zdařilá čtyřčata Saab 9000 (1983), Lancia Thema (1984), Fiat Croma (1985) a Alfa Romeo 164 (1987). Vozům byla společná většina mechanických dílů podvozku a základní skelet karosérie, přičemž nabídka pohonných jednotek se lišila, nejblíže k sobě měly motory Fiatu a Lancie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat Croma znamenala průlom nejen pro koncern Fiat

Je to v dějinách vývoje evropských automobilů projekt celkem raritní (kořeny má už ve vývoji modelu Lancia Delta/Saab 600): zatímco spolupráce automobilek na malých, levných vozech je dodnes celkem běžná, kooperace na přípravě vlajkových lodí je i s odstupem času nevídaná. Jednalo se o čtyř a pětidvéřové sedany, pouze Lancia se nabízela i jako kombi, jež se vyrábělo u Pininfariny v továrně Borgo San Paolo (vzniklo celkem pouze 21 074 kombíků).

Retro | Lancia

Víkendová jízda: Lancia Thema 8.32

Motory byly ve všech případech uloženy vpředu napříč a v osmdesátých letech to v Evropě byly jedny z nejkomfortnějších a nejporsotrnějších vozů vyšší střední třídy. Saab se vyznačoval robustní tuhou zadní nápravou namísto víceprvkových závěsů vozů italské produkce a samozřejmě vlastními motory, a to včetně vyhlášených přeplňovaných zážehových čtyřválců. Saab 9000 se z této rodiny vyráběl nejdéle, přesněji řečeno až do nástupu modelu 9-5 v roce 1997. Ale zpět k nejlevnější podobě této čtveřice.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat Croma v provedení pro Velkou Británii (1986)

Model Fiat Croma byl na rozdíl od svých vesměs exkluzivně směrovaných sourozenců koncipován spíše jako prostorný rodinný a manažerský vůz dostupný za zajímavou cenu. Třeba boční dveře včetně klik byly prakticky shodné s Themou i Saabem 9000, Croma však byla o 85 mm kratší než Thema a o plných 240 mm kratší než Saab. Typ Fiat Croma se stal následníkem modelů Fiat 132 a Argenta s klasickým uspořádáním pohonné soustavy a byl vůbec prvním velkým osobním Fiatem s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol.

Nadčasový design

Liftback Fiat Croma měl přísně účelově, přesto nepřehlédnutelným způsobem střižený kabát z dílen karosářského mága Giorgetta Giugiara (podobně jako Saab 9000), jenž se mimochodem podepsal také pod ztvárnění druhé generace Fiatu Croma z roku 2005. Původní Croma vynikala velmi slušným koeficientem odporu vzduchu Cd = 0,32. V konfrontaci svých vnějších rozměrů a požadavků na pasivní bezpečnost vůz vynikal mimořádně prostorným interiérem, v němž se usadila pětičlenná posádka s takovým pohodlím, jakého se jí dnes nedostane ani v BMW 7…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Croma byla dlouhá 4,5 m, ovšem podobně dlouhý moderní vůz by jí mohl nabídku vnitřního prostoru závidět...

Řada Fiat Croma byla k dispozici s širokou škálou pohonných jednotek, jež vesměs patřily k tomu vůbec nejmodernějšímu, co tehdy významný italský automobilový průmysl nabízel. Základem, jenž se ale neprodával na všech trzích, byla osmiventilová šestnáctistovka s výkonem 83 koní (61 kW), která měla jako vůbec jediný zážehový motor pro Cromu pouze jeden vačkový hřídel (rozvody SOHC).

Za zmínku ale stojí spíše progresivně řešený karburátorový čtyřválec 2,0 l DOHC CHT (Controlled High Turbulence) s výkonem 90 koní (66 kW) a později 101 koní (84 kW) s proměnnou délkou sacího traktu, který nabízel nižší spotřebu při nízkém a středním zatížení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat Croma modelového roku 1989

Prodejům ale v záložce zážehových motorů jednoznačně dominovaly osmiventilové vstřikové dvoulitry 2,0 i.e. s rozvody DOHC a výkonem 113 až 120 koní (83 až 88 kW). Provedení téhož agregátu s šestnáctiventilovou hlavou dávalo 137 koní (101 kW) a turbodmychadlem přeplňované verze (ovšem dodávané výhradně s osmiventilovými hlavami DOHC) dosahovaly výkonu 150 až 155 koní (110 - 114 kW). Prestižní verzí ale byla Croma V6 s vidlicovým šestiválcem Alfa Romeo o objemu 2,5 l a výkonu 160 koní (118 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat Croma Turbo i.e. a její bohatě vybavená palubní deska

Na našich silnicích ale většina vozů Fiat Croma jezdila (a jezdí) s vznětovými motory. V tuto chvíli je třeba zdůraznit, že to byla právě Croma, jež se stala v roce 1986 prvním sériovým osobním automobilem na světě, jenž disponoval vznětovým motorem s přímým vstřikováním. Šlo o agregát Turbo D i.d. SOHC 1 929 ccm s výkonem 94 koní (69 kW), který svojí konstrukcí s předstihem předešel koncern VW Group a jeho filiálky, přičemž můžeme jen věřit tomu, že formule „1,9 TDI“, proslavená o mnoho let později právě Volkswagenem, byla v konečném důsledku jen shodou okolností…

Následující kapitola
Fiat 500 1.368
Rok výroby: 2008
Stav: 87 700 km
Cena: 114 000 Kč
Fiat Punto 1.242
Rok výroby: 2002
Stav: 189 817 km
Cena: 17 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 38 810 km
Cena: 142 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků