Fiat-Chrysler představí do tří let motor bez vačkových hřídelí

Brzy se možná rozšíří spalovací motor, který se obejde bez vačkových hřídelí. Je úspornější a ekologičtější.

Koncern FCA Fiat-Chysler pracuje na další generaci systému MultiAir, který by se měl už úplně obejít bez vačkových hřídelí. K ovládání sacích a později i výfukových ventilů mají sloužit pouze elektromagnetické členy.

Jedná se o vývojový stupeň systému MultiAir, který najdete v současných Fiatech, Alfách Romeo a Jeepech. Odstraněním vačkových hřídelí se sníží hmotnost, třecí ztráty i mechanická náročnost.

Ojetiny | Život řidiče | Technika | Škoda | Ford | Volkswagen | Mercedes-Benz | Fiat | Honda | Audi | Peugeot | Toyota | Suzuki | Citroën | Mitsubishi | Subaru | Seat | Lancia | Seat Alhambra

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Ventily otevírá a zavírá elektromagnetický člen podle pokynů řídící jednotky. Motor vůbec nepotřebuje škrticí klapku a čas otevření ventilů lze regulovat podle potřeby (v závislosti na zatížení a dalších faktorech). Lze tak snadno řídit i počet aktivních válců, počet otevřených ventilů a podobně.

O nových motorech bez vaček se začalo mluvit v souvislosti s novou generací zážehových motorů řady Hurricane, které by se měly představit pod kapotou nových Chryslerů a Jeepů.

Ojetiny | Život řidiče

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

S bezvačkovým motorem přišel Koenigsegg, který spolehlivě provozuje již několik prototypů. Koncern FCA Fiat-Chrysler, pod který spadá i Jeep a Alfa Romeo, by ale mohla být první společnost, která nasadí bezvačkový motor do sériové produkce. Z dodavatelů pro automobilový průmysl je s vývojem elektromagnetického ovládání ventilů nejdále Valeo, které na systému pracuje už zhruba deset let.

Obrovskou výhodou bezvačkového motoru je, jak ukázal Koenigsegg, že nepotřebuje kosmické materiály ani technologie. Spolehlivě si vystačí se stávajícími technologickými postupy. Na běžném atmosférickém motoru lze dosáhnout zhruba 10% zlepšení výkonu, vyhlazení průběhu točivého momentu, snížení spotřeby až o 15 % a zlepšení startování a chodu za studena.

Vedlejším bonusem je i schopnost snížit emise NOx o 60 až 80 % a protože lze tuto technologii poměrně snadno aplikovat i na motory vznětové, mohlo by jim to pomoci v současné obtížné době, kdy jsou jejich emise pod drobnohledem.

Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2010
Stav: 108 595 km
Cena: 163 000 Kč
Fiat Panda 1.108
Rok výroby: 2010
Stav: 70 799 km
Cena: 65 000 Kč
Fiat Croma 1.91
Rok výroby: 2006
Stav: 198 132 km
Cena: 64 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků