Fiat 500 TwinAir: dvouválec jde do prodeje

Fiat bere downsizing skutečně vážně a začíná výrobu dvouválce TwinAir. Jako první ho schytají modely 500 a 500C. (+ video)

Vskutku pohonnou jednotku Fiat TwinAir jsme vám podrobněji popsali již dříve na tomto místě. Vznikla v továrním oddělení FPT (Fiat Powertrain Technologies) a prvním modelem, v němž se objeví, bude Fiat 500 v obou karosářských verzích.

Zážehový dvouválec TwinAir disponuje zdvihovým objemem 0,9 l a řadou pokrokových prvků. Mezi ně patří například velmi kompaktní turbodmychadlo, start/stop systém nebo jedinečné elektrohydraulické ovládání ventilů MultiAir, o němž jsme psali třeba na tomto místě. Připomeňme, že mezi hlavní přednosti tohoto řešení patří nižší papírová spotřeba i emise díky přesnějšímu hospodaření s nasávaným vzduchem bez nutnosti instalace konvenční škrticí klapky. Praxe v nedávném testu modelu Punto Evo ale ukázala, že soudruzi z Itálie někde udělali chybu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jaká bude realita u dvouválce TwinAir zatím neumíme říci, ale dá se očekávat současný standard - motor svým naladěním vyhoví především metodice testů normované spotřeby, nikoli koncovým uživatelům (pakliže tedy nejezdí jako při oněch testech, což je k vidění vskutku zřídka), Fiat však slibuje v konfrontaci s podobně výkonným čtyřválcem o 30 % nižší spotřebu paliva, motor je navíc je o 23 % kratší a o 10 % lehčí.

TwinAir bude dodáván ve výkonovém rozpětí od 65 do 105 koní (48 až 77 kW) a v budoucnosti se s ním počítá při zástavbě do hybridního pohonného ústrojí. Pod kapotou Fiatu 500 a 500C bude naladěn na 85 koní (62 kW) při 5 500 ot./min. a 145 Nm při 1 900 ot./min. V přímém porovnání s osmiventilovým čtyřválcem Fiat 1,2 l tak má být o 23 % výkonnější. V kombinaci s manuálně řazenou převodovkou Fiat 500 zrychlí z klidu na 100 km/h za 11 s, dosáhne rychlosti 173 km/h a svému majiteli se odmění průměrnou spotřebou 4,0 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Navíc bude možno objednat Fiat 500 s robotizovanou převodovkou Dualogic nabízející dva provozní režimy. Po stisku tlačítka ECO na palubní desce klesne špička točivého momentu na 100 Nm při 1 750 ot./min., což má plně postačovat potřebám městské provozu, proto se automaticky aktivuje i vyšší účinek posilovače řízení známý již řadu let pod označením City.

Prodeje dvouválcové „pětistovky” začnou již letos v srpnu. V blízké budoucnosti se motoru TwinAir objeví i pod kapotami dalších modelů Fiat včetně Pandy nebo Punta Evo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Fiat 500 a 500C TwinAir

Rachty, rachty, rachty, raději napnu plachty...
Fiat 500 1.368
Rok výroby: 2008
Stav: 87 700 km
Cena: 114 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 38 810 km
Cena: 142 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.368
Rok výroby: 2010
Stav: 53 013 km
Cena: 125 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků