Fiat 500 TwinAir: dvouválec jde do prodeje

Fiat bere downsizing skutečně vážně a začíná výrobu dvouválce TwinAir. Jako první ho schytají modely 500 a 500C. (+ video)

Vskutku pohonnou jednotku Fiat TwinAir jsme vám podrobněji popsali již dříve na tomto místě. Vznikla v továrním oddělení FPT (Fiat Powertrain Technologies) a prvním modelem, v němž se objeví, bude Fiat 500 v obou karosářských verzích.

Zážehový dvouválec TwinAir disponuje zdvihovým objemem 0,9 l a řadou pokrokových prvků. Mezi ně patří například velmi kompaktní turbodmychadlo, start/stop systém nebo jedinečné elektrohydraulické ovládání ventilů MultiAir, o němž jsme psali třeba na tomto místě. Připomeňme, že mezi hlavní přednosti tohoto řešení patří nižší papírová spotřeba i emise díky přesnějšímu hospodaření s nasávaným vzduchem bez nutnosti instalace konvenční škrticí klapky. Praxe v nedávném testu modelu Punto Evo ale ukázala, že soudruzi z Itálie někde udělali chybu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jaká bude realita u dvouválce TwinAir zatím neumíme říci, ale dá se očekávat současný standard - motor svým naladěním vyhoví především metodice testů normované spotřeby, nikoli koncovým uživatelům (pakliže tedy nejezdí jako při oněch testech, což je k vidění vskutku zřídka), Fiat však slibuje v konfrontaci s podobně výkonným čtyřválcem o 30 % nižší spotřebu paliva, motor je navíc je o 23 % kratší a o 10 % lehčí.

TwinAir bude dodáván ve výkonovém rozpětí od 65 do 105 koní (48 až 77 kW) a v budoucnosti se s ním počítá při zástavbě do hybridního pohonného ústrojí. Pod kapotou Fiatu 500 a 500C bude naladěn na 85 koní (62 kW) při 5 500 ot./min. a 145 Nm při 1 900 ot./min. V přímém porovnání s osmiventilovým čtyřválcem Fiat 1,2 l tak má být o 23 % výkonnější. V kombinaci s manuálně řazenou převodovkou Fiat 500 zrychlí z klidu na 100 km/h za 11 s, dosáhne rychlosti 173 km/h a svému majiteli se odmění průměrnou spotřebou 4,0 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Navíc bude možno objednat Fiat 500 s robotizovanou převodovkou Dualogic nabízející dva provozní režimy. Po stisku tlačítka ECO na palubní desce klesne špička točivého momentu na 100 Nm při 1 750 ot./min., což má plně postačovat potřebám městské provozu, proto se automaticky aktivuje i vyšší účinek posilovače řízení známý již řadu let pod označením City.

Prodeje dvouválcové „pětistovky” začnou již letos v srpnu. V blízké budoucnosti se motoru TwinAir objeví i pod kapotami dalších modelů Fiat včetně Pandy nebo Punta Evo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Fiat 500 a 500C TwinAir

Rachty, rachty, rachty, raději napnu plachty...
Fiat Punto 1.242
Rok výroby: 2006
Stav: 161 810 km
Cena: 40 000 Kč
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2006
Stav: 216 265 km
Cena: 107 000 Kč
Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 300 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků