Fiat 500 TwinAir: dvouválec jde do prodeje

Fiat bere downsizing skutečně vážně a začíná výrobu dvouválce TwinAir. Jako první ho schytají modely 500 a 500C. (+ video)

Vskutku pohonnou jednotku Fiat TwinAir jsme vám podrobněji popsali již dříve na tomto místě. Vznikla v továrním oddělení FPT (Fiat Powertrain Technologies) a prvním modelem, v němž se objeví, bude Fiat 500 v obou karosářských verzích.

Zážehový dvouválec TwinAir disponuje zdvihovým objemem 0,9 l a řadou pokrokových prvků. Mezi ně patří například velmi kompaktní turbodmychadlo, start/stop systém nebo jedinečné elektrohydraulické ovládání ventilů MultiAir, o němž jsme psali třeba na tomto místě. Připomeňme, že mezi hlavní přednosti tohoto řešení patří nižší papírová spotřeba i emise díky přesnějšímu hospodaření s nasávaným vzduchem bez nutnosti instalace konvenční škrticí klapky. Praxe v nedávném testu modelu Punto Evo ale ukázala, že soudruzi z Itálie někde udělali chybu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jaká bude realita u dvouválce TwinAir zatím neumíme říci, ale dá se očekávat současný standard - motor svým naladěním vyhoví především metodice testů normované spotřeby, nikoli koncovým uživatelům (pakliže tedy nejezdí jako při oněch testech, což je k vidění vskutku zřídka), Fiat však slibuje v konfrontaci s podobně výkonným čtyřválcem o 30 % nižší spotřebu paliva, motor je navíc je o 23 % kratší a o 10 % lehčí.

TwinAir bude dodáván ve výkonovém rozpětí od 65 do 105 koní (48 až 77 kW) a v budoucnosti se s ním počítá při zástavbě do hybridního pohonného ústrojí. Pod kapotou Fiatu 500 a 500C bude naladěn na 85 koní (62 kW) při 5 500 ot./min. a 145 Nm při 1 900 ot./min. V přímém porovnání s osmiventilovým čtyřválcem Fiat 1,2 l tak má být o 23 % výkonnější. V kombinaci s manuálně řazenou převodovkou Fiat 500 zrychlí z klidu na 100 km/h za 11 s, dosáhne rychlosti 173 km/h a svému majiteli se odmění průměrnou spotřebou 4,0 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Navíc bude možno objednat Fiat 500 s robotizovanou převodovkou Dualogic nabízející dva provozní režimy. Po stisku tlačítka ECO na palubní desce klesne špička točivého momentu na 100 Nm při 1 750 ot./min., což má plně postačovat potřebám městské provozu, proto se automaticky aktivuje i vyšší účinek posilovače řízení známý již řadu let pod označením City.

Prodeje dvouválcové „pětistovky” začnou již letos v srpnu. V blízké budoucnosti se motoru TwinAir objeví i pod kapotami dalších modelů Fiat včetně Pandy nebo Punta Evo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Fiat 500 a 500C TwinAir

Rachty, rachty, rachty, raději napnu plachty...
Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 280 000 Kč
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 205 530 km
Cena: 37 000 Kč
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2010
Stav: 108 595 km
Cena: 163 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků