Fiat 500 pro USA: čím se liší od evropského?

V těchto dnech byl v USA zahájen prodej modelu Fiat 500, zatím jen v sérii Prima Edizione. Značka Fiat se vrací poprvé od roku 1984.

Prvních 500amerických motoristů si bude moci pořídit kompaktní Fiat 500 představený za Atlantikem v zahajovací sérii Prima Edizione. Každý z těchto vozů bude opatřen číslovanou plaketou a lakován jedním z exkluzivních odstínů Rosso, Grigio a Bianco, tedy červená, šedá a bílá. Výroba již byla spuštěna v mexické továrně Chrysleru v Toluce a Fiat 500 bude prozatím k dispozici výhradně se zážehovým čtyřválcem 1,4 l MultiAir naladěným na 101 koní (74 kW) kombinovaným s manuálně řazenou převodovkou. V průběhu letošního roku bude tato edice doplněna standardním provedením a otevřenou variantou Fiat 500C.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fiat 500 Prima Edizione

Ačkoli americké provedení vypadá v porovnání s tím evropským takřka identicky, po technické stránce se od něj přeci jen liší. Struktura karoserie byla výrazně posílena pro lepší torzní tuhost a snížení hluku a vibrací (NVH) aplikací většího počtu dílů z vysokopevnostní oceli, jejichž úkolem je také zvýšit bezpečnost posádky v případě převrácení vozu. Zvláště zadní náprava byla přepracována,l dostala nové silentbloky a tužší pružiny odladěné pro požadavky amerických vozovek. Vpředu najdeme stabilizátor většího průměru a přepracovanou geometrii a řízení pro lepší stabilitu ve vyšších rychlostech. Pohonná jednotka pak dostala nový kryt, který má spolu s jejími hydraulickými lůžky omezit přenos hluku a vibrací do prostoru posádky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Posílená brzdová soustava dostala větší třmeny vpředu, nastavení stabilizačního systému je přizpůsobeno standardní instalací „univerzálních“ pneumatik. Změnily se stěrače vpředu i vzadu, aby stíraly větší plochu a nebyly ohroženy v myčkách. K potlačení hluku dostal interiér a prostor pro zavazadla nové obložení doplněné další pěnovou izolační vrstvou. Ačkoli sedadla na první pohled vypadají velmi podobná těm u evropské verze, při podrobnějším zkoumání si všimneme, že zvláště ta přední mají o něco vyšší opěráky a delší sedáky, doplněna byla také středovou loketní opěrou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Srovnání volantu a sedadel evropské (nahoře) a americké (dole) verze Fiatu 500

Drobných změn doznalo také pracoviště řidiče. Změnilo se tvarování středové konzole, jež postrádá vodorovný technologický předěl a po stranách řadicí páky najdeme nové spínače spouštění oken, jež jsou v tomto případě kulaté a rámované chromováním. V panelu ovládání klimatizace se objevila tlačítka vyhřívání předních sedadel, nová jsou tlačítka na volantu. Zatímco u evropské verze skupiny na obou ramenech ovládají audiosoustavu, v USA je pravé rameno vyhrazeno tempomat. Prohlédnout si můžete také americkou brožuru pro Fiat 500.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podobných drobných i významnějších změn bychom našli ještě řadu, ale pro základní orientaci nám výše zmíněné postačí. Teď se jen nechme překvapit, jak se „pětistovce“ v USA povede. Šéf Fordu Alan Mulally to příliš růžově nevidí. Před několika dny uvedl, že v USA trh pro měnší auto než je Fiesta zkrátka není, což dokazují debakly z minulých let. Za příklad uvedl Smart ForTwo od Daimleru, jehož se i přes masivní kampaň v USA vloni prodalo jen necelých 6 000 kusů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Detaily interiéru amerického provedení Fiatu 500
Fiat Panda 1.108
Rok výroby: 2010
Stav: 70 799 km
Cena: 65 000 Kč
Fiat Croma 1.91
Rok výroby: 2006
Stav: 198 132 km
Cena: 65 000 Kč
Fiat Croma 1.91
Rok výroby: 2006
Stav: 161 634 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků