Fiat 131 Mirafiori (1974): naposledy s pohonem zadních kol

Model 131 Mirafiori před 40 lety nahradil v střední třídě Fiatu řadu 124. Zachoval si klasické uspořádání pohonného ústrojí, jeho nástupcem se však již stala Regata s předním pohonem.
Seznam kapitol
  1. Mezi typy 124 a Regata, Fiat 131 Mirafiori v Československu, Ortodoxní, přesto vyladěná koncepce, Videa
  2. Motory DOHC nastupují, Poslední facelift, Technické údaje
  3. Fotogalerie (kompletní)

Mezi typy 124 a Regata

Modelová řada sedanů a kombi Fiat 124, vyráběná v domovské Itálii v letech 1966 až 1974, se v našich končinách zapsala hlavně jako předloha pro sovětské vozy VAZ/Lada. Na turínském autosalonu v roce 1974 byl představen následnický Fiat 131 s označením Mirafiori připomínajícím továrnu na turínském předměstí, v níž se tyto vozy vyráběly. To mělo poněkud ozvláštnit praxi nudně působících trojmístných číselných kódů, jež Fiat pro své produkty zavedl v průběhu šedesátých let.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat 131 ve svém původním provedení z roku 1974

V tomto ohledu šlo o jakýsi předobraz dalšího vývoje, takže když na místo řady 131 Mirafiori v roce 1983 nastupovala Regata, měly už vlastně všechny Fiaty jména. Model Fiat 131 Mirafiori zároveň patřil k posledním fiatům s motorem vpředu a pohonem zadních kol, přičemž jedním z vůbec posledních vozů této značky s danou koncepcí byl velký sedan Fiat Argenta. Ten vznikl modernizací řady Fiat 132 z roku 1972 a vyráběl se v letech 1981 až 1986.

Zajímavosti | Retro | Design | Technika | Fiat | Lada

Fiat 124 (1966): interkontinentální legenda (prospekt)

V Itálii vzniklo během deseti let více než 1,5 mil. automobilů této řady, ovšem výroba vozů Fiat 131 a jejich adaptací probíhala také v Maroku, Kolumbii, Indonésii, Turecku (Tofas), Španělsku (Seat) nebo Polsku (FSO), přičemž v USA se prodávaly od roku 1978 pod jménem Fiat Brava.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Srovnání průhledových kreseb silniční verze 131 Racing a soutěžního provedení 131 Abarth ukazuje kromně zástavby bezpečnostního rámu a dalších výztuží hlavně přepracovanou zadní nápravu. Kola tam byla u Abarthu zavěšena nezávisle a doplněna nezbytnými kotoučovými brzdami.
 

Fiat 131 Mirafiori v Československu

Nabídka karosérií byla v řadě 131 Mirafiori poměrně široká, převládaly ale čtyřdveřové sedany a pětidveřová kombi zprvu nazývaná Familiare, od druhé série z roku 1978 pak Panorama. Karoserie dvoudveřových sedanů posloužily jako základ sportovním verzím i závodním speciálům Abarth. Vozy Fiat 131 Mirafiori se ve své době objevovaly také v Československu, například v roce 1978 prodávala Mototechna Fiat 131 Mirafiori za cenu 118 800 Kčs, takže to bylo jedno z vůbec nejdražších aut na trhu.

Retro | Byznys | Názory | Ceny

Československo, 1976: jaké automobily prodávala Mototechna?

Průměrná mzda v tomto roce u nás přitom činila 2 517 Kč. Jen pro srovnání: Trabant podle tehdejšího ceníku Mototechny na začátku roku 1978 stál 36 500 Kčs, Škoda 105 L vyšla zájemce na 57 000 Kčs, na Ladu 1500 jste si museli připravit 72 100 Kčs a Volha 24 přišla na 105 000 Kčs.

Zajímavosti | Retro | Technika | Lada

Lada: jaká auta v Československu prodával VAZ v roce 1989

Dražšími než Fiat 131 Mirafiori, jinak zcela běžný vůz západoevropské střední třídy, tedy v Československu byly na počátku roku 1978 jen britský Austin Allegro za 122 200 Kčs a francouzský Renault 20 prodávaný za 182 200 Kčs.

Ortodoxní, přesto vyladěná koncepce

Vozy Fiat 131 měly v dané době obvyklou konstrukci s celokovovou, samonosnou karoserií a motorem uloženým podélně vpředu, navazující převodovkou a pohonem zadních kol. Přední kola byla nezávisle zavěšena na kombinaci vzpěr McPherson a příčných ramen a byla spojena zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava byla sice tuhá, ovšem její doplnění páry podélných ramen nestejné délky a příčným ustavením Panhardskou tyčí těmto vozům zvláště na dobrých silnicích zajišťovalo velmi dobré jízdní vlastnosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kombi v první sérii řady Fiat 131 neslo ještě označení Familiare odkazující k podobně koncipovaným fiatům předcházejících dekád; dražší verze Special na první pohled poznáte (jako u sedanů) především podle jiné masky chladiče s dvěma páry kulatých svítilen namísto obdélníkových 

Všechna kola měla vinuté pružiny a kapalinové dvouokruhové posilové brzdy působící na kotouče vpředu a bubny vzadu, přičemž na zadních kolech byl běžný omezovač brzdného účinku. Upravoval dělení účinku mezi nápravy v závislosti na aktuálním zatížení a provozních podmínkách tak, aby při prudkém brzdění nechodila zadní kola do smyku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat 131 Mirafiori byl k mání v řadě verzí karoserie, motorů a výbav

První generace modelu Fiat 131 Mirafiori v roce 1974 převzala řadové čtyřválce 1 297 s výkonem 65 koní (48 kW) a 1 585 ccm o výkonu 75 koní (55 kW) s litinovými bloky a rozvody OHV z předchozí řady Fiat 124. Vyráběly se dvou a čtyřdveřové sedany a pětidveřová kombi, v USA byly k mání verze s motory 1,8 l OHC a samočinnými třístupňovými převodovkami GM.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V USA se vozy Fiat 131 prodávaly pod původním jménem, až později byly přeznačeny na Fiat Brava; zcela vpravo evropský Fiat 131 Abarth

Roku 1976 byla vyrobena 500 kusů čítající homologační série dvoudveřových vozů Fiat 131 Abarth s nezávisle zavěšenými zadními koly a dvouvačkovým dvoulitrem DOHC s nepřímým vstřikováním Kugelfischer a výkonem 140 koní (103 kW).

 

Následující kapitola
Fiat Grande Punto 1.242
Rok výroby: 2010
Stav: 113 566 km
Cena: 72 000 Kč
Fiat Linea 1.368
Rok výroby: 2007
Stav: 78 389 km
Cena: 70 000 Kč
Fiat Panda 1.242
Rok výroby: 2008
Stav: 91 027 km
Cena: 65 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků