Fiat 126: 40 let „brouku východního bloku“

Původem italský model se po střední a východní Evropě rozšířil především díky výrobě v Polsku. Ale nejen tam…
Seznam kapitol
  1. Malý následník, Popularity typu 500 nedosáhl
  2. Fiat 126 v Polsku, Technické údaje

Malý následník

Již za několik týdnů to bude přesně 40 let, co do světa vyrazil malý vozík Fiat 126. Svoji premiéru oslavil na říjnovém autosalonu v Turíně v roce 1972 a jeho úkolem bylo nahradit legendární model Fiat 500. Jeho výroba probíhala takřka tři dekády (v Polsku), přičemž v západní Evropě byl v roce 1993 nahrazen typem Fiat Cinquecento s motorem přesunutým do přední části karoserie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Většina z celkového počtu vozů Fiat 126 vznikla v Polsku

Fiat 126 sdílel se svým předchůdcem v podobě typu 500 prakticky celý podvozek včetně motoru, rozvoru náprav a konstrukce závěsů, jež byly jen mírně upraveny. Zcela nová byla však karoserie, jejíž poněkud strohé tvary připomínaly zmenšeninu většího typu Fiat 127. Původní motor byl v roce 1977 převrtán z původních 73,5 na 77,0 mm, čímž jeho zdvihový objem narostl z 594 na 652 ccm.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Podvozek, motor a celá koncepce modelu 126 byla převzata z předchozího typu Fiat 500

Nejvyšší výkon zůstal zachován na úrovni 23 koní (17 kW), nicméně špička točivého momentu narostla z výchozích 39 na 43 Nm. V rámci drobného faceliftu přišel v roce 1987 Fiat 126 Bis koncipovaný jako samostatný model, který se vyráběl po boku s původním 126p. Vyráběl se do roku 1991 a z kapalinou chlazeného motoru s objemem 704 ccm polské konstrukce dosahoval výkonu 26 koní (19 kW).

Popularity typu 500 nedosáhl

V domovské Itálii se Fiat 126 vyráběl v továrnách Cassino a Termini Imerese do roku 1979, přičemž během těchto sedmi let tam vzniklo více než 1,3 mil. vozů tohoto typu. Na našich silnicích však patřil spíše k výjimkám, neboť země střední a východní Evropy zaplavovaly od roku 1973 vozy Polski Fiat 126p z licenční produkce polských továren Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM) v Bielsko-Białe a Tychy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Fiat 126 v edici Personal 4 (1977) z italské produkce

Fiat 126p dostal během svého života celou řadu přezdívek, ale prakticky po celém komunistickém bloku byl znám hlavně jako Maluch, přičemž toto označení se na sklonku výroby dokonce dostalo do oficiálního jména vozu. V Polsku se do roku 200 vyrobilo více než 3,3 mil. těchto vozů, ale licenční výroba probíhala také v Rakousku (Fiat-Steyr, jen 2 tis. vozů) a v Jugoslávii u Zastavy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model Fiat 124 ve výrobě nahradil typ 500, ale jeho popularity nedosáhl

Faceliftem prošel Fiat 126p v roce 1984, kdy se dočkal především plastových nárazníků a vinylem obložené palubní desky a říkalo se mu 126p FL. V roce 1994 obdržel několik dílů z modelu Cinquecento (126p EL), koncem výroby se objevily také vozy opatřené katalyzátorem. Dlužno dodat, že celkově vzato Fiat 126 ani včetně polské verze 126p nikdy nedosáhl popularity a prodejních čísel předchozího modelu Fiat 500.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Malý následník, Popularity typu 500 nedosáhl
  2. Fiat 126 v Polsku, Technické údaje
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2010
Stav: 108 595 km
Cena: 163 000 Kč
Fiat Panda 1.108
Rok výroby: 2010
Stav: 70 799 km
Cena: 65 000 Kč
Fiat Croma 1.91
Rok výroby: 2006
Stav: 198 132 km
Cena: 64 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků